Annons:
Etiketttillbehör
Läst 4186 ggr
Niklas
3/31/16, 4:18 PM

Snabbladdning av iPad Pro med vanlig lightning-sladd?

Är det någon som vet om man måste använda Apples lightning till USB-C-kabel för att snabbladda iPad Pro med en 29 W USB-C-strömadapter eller om man kan ha vilken lightning-kabel som helst tillsammans med en USB-C-till-USB-adapter (http://store.apple.com/xc/product/MJ1M2ZM/A)?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
adress
3/31/16, 9:09 PM
#1

Varför använder du inte den som följde med? Ger inte svar på din fråga - nyfiken bara. 😇

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
3/31/16, 10:50 PM
#2

#1: Den som följde med vad?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
4/1/16, 6:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det brukar rekommenderas att göra så. Jag skulle själv inte ta en icke certifierad apple-produkt för att ladda med. Det har varit för många olyckor för att jag skulle testa det.

Sedan märker jag dock att om jag använder en usb-hubb (okänt märke) till min mac och ska t ex använda mig av iTunes så gillas det inte utan jag måste stoppa in lightning-kabeln direkt i datorn. Nu har jag köpt ett par Bluelounge-adaptrar (se bild) till datorn och det ska funka bra. Köpte det från en Apple butik och de fungerar bra. 

Jag tror helt enkelt att man får ta det säkra före det osäkra.

Niklas
4/1/16, 10:15 AM
#4

#3: Så länge som kablarna är MFI-certifierade av Apple tror jag inte att det är någon stor fara med tillbehör. Är det en USB-hubb. Med eller utan egen strömförsörjning som inte fungerar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
4/1/16, 3:43 PM
#5

med strömförsörjning och den är absolut inte MFI-cert =)

adress
4/3/16, 3:07 PM
#6

#2 iPad Pro på 12W. Vågar man använda 29W Laddare till iPad Pro ? Fortfarande inget svar på din fråga dock…😎

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Niklas
4/4/16, 12:10 AM
#7

#6: Visst vågar du det. Apple själva rekommenderar det. Laddtiden blir en bråkdel av den med 12-wattladdaren. Läs jämförande tester här: https://www.macstories.net/ios/testing-apples-29w-usb-c-power-adapter-and-ipad-pro-fast-charging/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
4/5/16, 4:22 PM
#8

#7 Vet att produkten själv reglerar laddningen. Trodde bara hoppet till 29W var väl stort. Intressant.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
4/6/16, 10:56 AM
#9

#8: iPad Pro är byggd för att hantera det. Du bör däremot inte använda den till andra iPad eller iPhone.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
4/6/16, 11:56 PM
#10

Eller Apple Pencil …….😉 Har inte så bråttom - fortsätter med 12 Watt. Mmen bra för folk som har behovet..

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
4/7/16, 11:51 AM
#11

#10: Jag är inte säker på om det går att ansluta Apple Pencil till den. Den har ju Lightning-kontakt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
4/12/16, 11:12 PM
#12

Är vi överens om att spänningen skall vara 5 volt?  12w eller 29w, ger 3 resp. 6 A, knappast lämpligt för klena USB-kablar, inte heller batteriet tål hur mycket som helst vid laddning. Det är väl mer troligt att det är konstantströmsladdare och då spelar 12 eller 29 Watt ingen roll.

adress
4/12/16, 11:57 PM
#13

#11 Adapter medföljer. Laddar den i iPad/iPhone laddaren. Går även att ladda i iPad Pro direkt - om det skulle krisa.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Niklas
4/13/16, 11:00 AM
#14

#12: Vad menar du med att 12 eller 29 watt inte spelar någon roll? Spelar roll för vad? #13: Aha.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
4/13/16, 3:52 PM
#15

#14 Niklas

Vid konstantströmsladdning är strömmen konstant oavsett spänningen på enheten, själva batteriet får ju inte laddas med  mer än dess polspänning. Vilken spänning har batterierna du avser ladda?

Niklas
4/14/16, 11:15 AM
#16

#15: Jag gissar att iPad-batteriet har 5 volt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
4/14/16, 11:30 AM
#17

#Niklas

Jag valde 5 volt med tanke på att i USB-kontakten är det 5 v som gäller, om du då dividerar 12W med 5 V så får du strömmen liksom 29/5=6A. vilket blir orimligt stor ström för laddning av så små batterier. Man måste då anpassa strömmen till s.k. konstantströmladdning lämplig för batteriet, detta värde står på batteriet och betecknas som C= I/X. Viss överström gör då att batteriet laddas snabbare på bekostnad av livslängd och antal laddningar.

Niklas
4/14/16, 11:51 AM
#18

#17: Okej. Tack är svaret!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Record
4/14/16, 2:37 PM
#19

#Niklas

Kanske skulle lägga till att de flesta ladd system för LI/ION- batterier har en avkänning på batteriet av temperaturen, blir det för varmt, minskas laddningen.

Niklas
4/14/16, 2:51 PM
#20

Jaha.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: