Annons:
Etikettutveckling
Läst 3306 ggr
.m.m
4/29/14, 8:00 PM

Är det nån idé med retina och 4g i iPad?

Ja, är det värt det? Retinan är enligt info drygt 30g tyngre och lite kraftigare för ögat. Alla satsar på 4g för de vill ha snabbheten. Idag när jag pratade med en kille i en handel såg han en annan sida av myntet. Nämligen att många 3g:are går över till 4g nätet vilket gör 3g nätet mindre knökfullt. =snabbare. Det går nästan på ett ut. När man läser på olika testsidor om retina så är den en stor portion dyrare men bara föga bättre om man verkligen granskar, som det låter som. Sen kanske den är tåligare också. Men är det verkligen så mycket? Vad är det som motiverar att satsa på en retina med 4g? Är det mest en axelryckning?

Annons:
Niklas
4/29/14, 8:12 PM
#1

Jag valde aktivt retina på alla mina enheter. Gå till en butik och jämför skärmarna. Upplever du inte skillnaden kan du strunta i retina. Fast utan retinaskärm kan du bara välja iPad mini om du ska köpa en ny.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Jens]
4/29/14, 8:21 PM
#2

Jag skulle vilja påstå att du ska satsa på en med retina. Retina är väldigt bra för ögat. Retinaskärm är så pass högupplöst så att du inte kan se pixlarna eller kan se någon skillnad alls i upplösningen. 

Om man jämför med retina mot t ex icke retina som finns hos Apple så har en skärm med retina ett PPI-värde på 477 ppi medan en icke skärm har bara 163 ppi. Det kommer märkas skillnad med andra ord.

Angående 3g vs 4g så är det delade åsikter om detta men det som det talas mest om är att om du skaffar 4g, se till att ha bra datamängd till bra pris för det är lätt att göra slut på datamängd när man har 4g.

3g har hastigheter upp till 21 mbit/s medan 4g har upp till 80 mbit/s.

[joab]
4/29/14, 8:41 PM
#3

Jag läser helt obehindrat e-böcker och tittar på filmer på icke-retina skärm utan att bli trött i ögonen och då har jag ändå ej perfekt syn. Givetvis syns skillnad om man lägger dom sida vid sida och om prisskillnaden saknar betydelse bör man välja retina.

kissidor
4/30/14, 10:02 AM
#4

har man väl vant sig vid en högre upplösning är det svårt att gå tillbaka, men det man inte vet om lider man ju inte av 🙂. det ska sägas att den första minins skärm upplever jag absolut inte som dålig på det stora hela, en bra skärm handlar ju inte bara om upplösning. men som #1 säger, gå och titta på den - störs du inte av det så kan du ju välja den utan retina.

men det finns ju fler skillnader än så mellan en modell med resp utan retina. vilka är det du väljer mellan - jag förmodar att det rör sig om ipad mini gen 1 resp 2? gen 2 är ju ganska ordentligt uppgraderad prestandamässigt skulle jag vilja säga, och även om det delvis behövs för att skyffla runt det större antalet pixlar så förmodar jag att inte allt extra krut går åt till det. jag sitter själv och väntar på att en gen 2 ska dyka upp med posten så jag har inte möjlighet än att jämföra dem, men jag förväntar mig inte bara en bättre skärm utan även bättre prestanda.

beträffande 3G/4G kan det ju också skilja på var man bor och vilken operatör man har. jag har ganska skapligt 4G men inte så bra 3G, så jag väljer 4G alla dagar i veckan 🙂

hur är det förresten med det här med iWork etc gratis, är det inte så att man får det om man köper mini retina eller air men inte om man köper någon av de äldre modellerna - eller har jag missuppfattat det?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Niklas
4/30/14, 11:43 AM
#5

#4: Det stämmer, iWork är gratis för alla nyköpta i-prylar som kör iOS 7. Det står inget om några ytterligare begränsningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kissidor
4/30/14, 1:26 PM
#6

ok, då hade jag fått det lite om bakfoten, det spelar alltså ingen roll vilken modell man köper med avseende på det så länge den är ny 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Niklas
4/30/14, 2:08 PM
#7

Yes. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

.m.m
5/1/14, 10:17 AM
#8

Jag har två mini första generationers. En 16 gb och en med betydligt mer. Det är det enda jag använder. Det funkar ypperligt. Men 4g och sim lockar och det är svårt att få utan retina. Prisskillnaden är stor. Sen kände jag lite på en air häromdan, den var ju trevlig, men minin hänger med mig överallt och är oerhört smidig. Skiljer nåt mer än storleken åt på andra generationens ipad mini och ipad air? Vad är det för skillnad på pages och iworks? Iworks får jag betala för och min är som sagt bara några veckor gammal. Kan det ha med att göra att jag kopierade över allt från den äldre ipaden?

kissidor
5/1/14, 10:32 AM
#9

Nej lyckligtvis gör det inte det 🙂. Det var väl det som var lite tråkigt med den första minin tyckte jag iaf, att den var såpass underlägsen samtida ipad 4.

Pages är väl bara ett av de program som ingår i sviten iwork, ungefär som Word kontra hela officepaketet

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
5/1/14, 11:39 AM
#10

Ja kissidor, pages är som word, Numbers är som excel och Keynote som PowerPoint .

kissidor
5/1/14, 1:08 PM
#11

Japp Jens, jag vet - jag svarade bara på #8 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
5/1/14, 2:19 PM
#12

Det lät som om du var tveksam och därför skrev jag och bekräftade. Hahaha!

kissidor
5/1/14, 2:50 PM
#13

Alltid bra att få det bekräftat från en apple-expert förstås 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Jens]
5/1/14, 2:53 PM
#14

Jaja, nu ska vi inte överdriva 🙂

kissidor
5/1/14, 3:08 PM
#15

Nåja, expert ÄR ett ganska starkt ord, men du har apple-produkter över hela linjen sen många år tillbaka och du har ett teknikintresse och även ett tekniskt yrke, så din kunskap inom området är rimligtvis på ganska hög nivå 🙂 - men ska vi säga "apple-kunnig" då 😉?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
5/1/14, 3:45 PM
#16

=)

Upp till toppen
Annons: