Annons:
Etikettnyheter
Läst 1623 ggr
[Jens]
10/12/15, 4:17 PM

Apple ger äldre modeller stöd för Bluetooth 4.2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apple har i tysthet uppdaterat vissa befintliga modeller med stöd för den senaste tekniken av Bluetooth, det vill säga Bluetooth 4.2. 

De som berörs är iPad Air 2, iPad Mini 4 . Ipad Air och iPad Mini 2 kommer inte att uppdateras utan kommer fortsätta att använda sig av Bluetooth 4.0.

Nyheter i Bluetooth 4.2, är mindre effektförbrukning både vid användning och i vilande läge men också snabbare överföringshastigheter. Upp till 2,5 gånger högre överföringshastigheter kombinerat med upp till 10 gånger högre kapacitet att föra över mängden data samtidigt.

Annons:
adress
10/12/15, 11:39 PM
#1

Undrar hur det är med bakåtkompabiliteten med bluetooth 4.2 ? Äldre bluetooth system i ex en streamer som började strula vid IOS9 uppdateringen. Bryter vid inkommande meddelande eller samtal - men kopplar inte tillbaka igen. Det gick tidigare med automatik. Nu är det mycket enerverande. Räcker med att man sätter i laddkabeln i telefonen- så bryts det.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
10/13/15, 6:08 AM
#2

Jag har själv inte hunnit testa några ännu och tycker det är tråkigt att höra att du har problem med det. Jag kollade runt på nätet och det verkar som det finns problem med både det trådlösa och bluetooth 4.2. och det finns som alltid en tillfällig lösning:

Wifi strular

1. Starta om.

2. Gå till Inställningar -> Wi-fi och tryck på det strulande nätverket. Välj Glöm det här nätverket. Starta om och prova att anslut igen.

3. Gå till Inställningar -> Allmänt -> Nollställ och välj Nollställ nätverk. Starta om och anslut igen.

4. En del användare har haft bättre tur med platstjänster för w-fi avstängt. Gå till Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster -> Systemtjänster och avaktivera W-fi-nätverk. Hjälper det inte kan du slå på det igen.

5. Nollställ alla inställningar.

Bluetooth strular

1. Stäng av bluetooth och starta om innan du aktiverar igen.

2. Glöm enskilda enheter och anslut dem igen. 

3. Nollställ inställningar.

adress
10/13/15, 8:08 PM
#3

Tyvärr hjälper inte dessa åtgärder. Har provat allt. Bollade frågan - till i mitt fall - Phonak. Hoppas få ett svar lösning till problemet. Som det nu är kan man inte ens stoppa i laddaren i telefonen - utan att streamern bryter anknytning. Meddelande - sms osv - samma problem. Vi får se vad dom svarar.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

[Jens]
10/13/15, 8:10 PM
#4

Känns som det ligger mer hos Phonak att de inte har stöd för 4.2.

adress
10/14/15, 8:52 PM
#5

Hoppas på svar från Phonak. Har även engagerat en audionom med ett förflutet på Phonak. Jag vet genom honom att det finns fler som har problem med . Även iPhone 5S. Skall bli intressant att följa. Jobbigt är det oavsett .

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

adress
10/20/15, 7:16 PM
#6

Nu har jag fått svar från Phonak. Mina streamer ( ComPilot) måste uppdateras för den senaste Bluetooth 4.2. Skall lämna in båda till min audionom under veckan - som har programvaran och kan göra det. Har fått låna en ny ComPilot direkt från Phonak under tiden. Den fungerar toppen - som det skall vara. Dom var medvetna om att en del iPhone fått problem - dock inte alla. Själv tror jag att alla från modell 5S har problem - om dom uppdaterat till iOS 9 - där versionen av bluetooth ändrades av Apple. Skönt att det löser sig - och att man har en bra kunnig audionom.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Annons:
Upp till toppen
Annons: