Annons:
Etikettövrigt
Läst 2811 ggr
CamillaS
2016-10-24 17:11

Vad kan man göra på en padda som inte går på mobil

Detta är kanske jättedumma frågor egentligen men frågar man inte får man inget veta. 😉
Vad gör man med en padda? Vad är det som är så bra med en padda jämfört med en mobil, förutom större skärm?
Kan man använda den som en bärbar dator t.ex?

Jätte tacksam för svar. 🙂

Annons:
[Jens]
2016-10-24 17:35
#1

Jag skulle nog säga: inget. Det är ju samma operativsystem i telefon som i surfplattan men att storleken har betydelse. Vissa appar finns enbart till iPad och vice versa. 

Det är verkligen härligt att ha en större skärm. Det blir inte på samma sätt som på en mobiltelefon. Det kan man inte komma ifrån. Du kan visserligen koppla ett tangentbord till en iPad och det kan du göra till en mobiltelefon också men det blir inte samma sak.

Du kan inte jämföra en iPad med en dator för det är inte samma sak. En bärbar dator har säkerligen ett USB-uttag där du kan koppla usb-sticka eller extern hdd men det kan du inte på en iPad.

Det var lite saker som jag kom att tänka på nu =)

Blåtummen
2016-10-25 06:12
#2

Läsa tidningen, det gör väl ingen i mobilen?

Niklas
2016-10-25 11:42
#3

#0: Jag sköter allt mitt arbete med en iPad i stället för dator. Det har jag gjort i kanske tre år. Jag tror att det vore rätt omständigt att göra det i mobilen. Den viktigaste anledningen är naturligtvis skärmens storlek. Min ena iPad har större skärm än min dator. Den använder jag med externt tangentbord när jag sitter på kontoret. På det viset är det enkelt att skriva långa texter, hoppa snabbt mellan appar och allt möjligt annat som en dator normalt är bra på. #2: Det gör jag. Jag följer något hundratal nyhetskällor och ofta via mobilen. Exempelvis om jag står på tunnelbanan och inte har något annat för mig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2016-10-25 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

:-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CamillaS
2016-10-25 12:05
#5

Tack för svaren allihopa!
En annan fråga, kan man rita på ipads? Har sett många på youtube göra det. :)

Niklas
2016-10-25 12:10
#6

#5: Det går jättebra att rita (om man kan rita). Om du tittar närmare på min bild ovan ser du att det sitter en vit penna i överkant av iPaden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
CamillaS
2016-10-25 14:46
#7

#5 Pratade med min mamma igår och då sa hon att det bara är vissa ipads som kan ha just en sådan penna, stämmer det? Visst har din vita penna en spets i ändan? Vet ju att det finns pennor som har som en rund gummi mojäng där istället vilket jag inte vill ha. Vill ha en spetsig penna om jag skulle köpa en ipad. :)
Får man pennan till eller måste den köpas separat?

kissidor
2016-10-26 10:10
#8

ja det stämmer som din mamma säger, pennan som heter apple pencil fungerar bara med iPad pro-modellerna (finns en 12,9" och en 9,7") och den ingår inte när man köper dessa iPads utan den kostar ca 1100 extra

Värd på Mobiltelefoner och Android

adress
2016-10-26 21:27
#9

#7 " Pennan " med gummiplopp i ena änden - är just en pekpenna - istället för fingret. Ger lite mer exakthet. Finns från 25kr och uppåt.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

adress
2016-10-26 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

#1 Har ju hänt en del på den fronten. Till min iPad Pro 12,9" har jag en iKlips på 256GB . Den har USB i ena änden och Lightning i andra. Bra mappstruktur via app - och fungerar i princip till allt. Du kan ha den som backup - lagra/flytta filer mellan iOS och OSX. Man kan även ha den som flashminne direkt till ex kamera eller video. Använder min mycket - främst på iPhone och iPad. Finns på "alla" språk inkl Svenska.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

CamillaS
2016-10-26 21:42
#11

#8 Hmm vad tråkigt, då vet jag. :)
#9 Ja precis, men vill ha en penna som man kan rita med på plattan om jag skulle köpa en sån. :)

adress
2016-10-26 21:51
#12

#11 Då är det Apple Pencil som gäller som Niklas #6 skriver om. Använder den inte så mycket - men ibland. Den är ju kopplad till iPad Pro via bluetooth och kan även nödladdas via Lightningkontakten på iPad Pro. Annars laddas den via vanliga Appleladdaren. Används ju även som en pekpenna.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Niklas
2016-10-27 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Så här ser spetsen ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
CamillaS
2016-10-27 20:44
#14

Tack för bilden Niklas. :)

CamillaS
2016-12-24 02:12
#15

Har blivit mer och mer intresserad av en padda och har kollat på massor av Youtube klipp osv. Just nu lutar det åt att jag kommer köpa en ipad pro 9,7. Så använder min gamla tråd för att fylla på med frågor. :) Niklas vad är det för tangentbord du har till din ipad? 10# Kan man använda den där iklips som ett extra lagringsutrymme? T.ex förvara filmer på och sedan titta på dom i paddan medans den där är inkopplad? Vart köpte du din? :)

Niklas
2016-12-25 13:29
#16

#15: Jag använder Apples Wireless Keyboard och Apple Magic Keyboard. Bägge är väldigt sköna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

CamillaS
2016-12-26 12:13
#17

#16 Tack för svaret Niklas! Hur mycket kostade dom och vart köpte du dom? :)

Niklas
2016-12-28 08:10
#18

Jag köpte dem i Apple Store. Wireless keyboard kostade 600-700 och Magic keyboard en dryg tusenlapp. Det finns billigare alternativ.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: