Annons:
Etikettövrigt
Läst 1354 ggr
DesK
2018-03-14 21:07

Bedrägeri?

Eftersom jag för det mesta använder min iPad till att surfa på nätet med och min iPhone till bankaffärer lägger jag detta här. Min gubbe visade mig nedanstånde artikel i dagens tidning och menade att han lätt hade gått på det bedrägeriet. Jag svarade att för mig är det en utopi att banken gör så och att jag därför skulle lägga på luren, för att senare kontakta min bank och fråga om det verkligen var de som ringde upp mig. Hur tänker ni?

http://www.lerumstidning.se/2018/03/polis-varnar-for-bedrageri-via-bank-id/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Niklas
2018-03-14 21:25
#1

Jag skulle aldrig göra något som har med lösenord, inloggningar eller konton via telefon.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

DesK
2018-03-15 09:01
#2

Det finns ju ingen anledning att logga in eller lämna ut koder till banken, de kan ju hur enkelt som helst logga in på våra konton, utan någon hjälp från oss bankkunder. 

I förrgår kväll försökte jag boka en spa-helg åt gubben och mig på ett mycket fint ställe strax utanför Stockholm. När jag kom till betalning, fick jag veta att mitt kort var spärrat för internetköp. Igår ringde jag till min personliga bankkvinna för att fråga vad som har hänt. Fick veta att bankens säkerhetssystem hade kännt av konstiga försök till transaktioner och därför spärrat kortet. De öppnade det tillfälligt, så att jag kunde boka och betala spa-vistelsen, samt ta ut kontanter. Sedan spärrade de kortet helt och nytt kort är nu på väg till mig. Hade jag inte varit känd kund hos banken, så hade jag fått åka till banken för att få hjälp med detta. Eftersom jag har personlig bankkvinna, som känner mig och vi träffas minst en gång om året, så kunde jag få hjälp via telefon. Berättar detta som ett exempel på hur banken gör med sina kunder.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Niklas
2018-03-15 14:30
#3

Tur!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Blåtummen
2018-06-21 05:36
#4

Det har hänt mig en gång, kunde helt enkelt inte betala mitt inköp. Nordea hade spärrat pga att en firma i östra Europa som skötte liktransporter försökte dra pengar. Det blev att besöka banken och byta kortnummer. Numera kan man öppnas och stänga för transaktioner utanför Sverige. Vidare har ju telefonpåringingarna markant på jakt efter BankID ökat markant så jag tror medvetenheten har ökat runt problemet.

Upp till toppen
Annons: