Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1988 ggr
Cessy
2018-06-13 12:56

Nytt skal/tangentbord gör underverk.

Jag hade ju ett annat ZAGG-tangentbord till min mini iPad4 som egentligen var till min iPad mini2 som sonen numera har o han ville ju inte ha tangentbord till den. Så jag använde det gamla tangentbordet till 4:an trots att det inte var perfekt passform på det. Jag kom inte åt volymknapparna ordentligt o inte avstängningsknappen heller, men tangentbordet fungerade perfekt o på alla ZAGG-modeller är tangentborden bakgrundsbelysta.
Så jag har haft det i 2 år till min mini4, men så lyckades jag ju i förra veckan döpa tangentbordet i kaffe.😊 Jo det fick bada ordentligt i kaffe, så det tvärdog ju tyvärr. Nu tillhör jag ju dem som vill ha tangentbord till mina paddor, så det var bara att kasta sig ut o beställa nytt tangentbord. Nu så här i efterhand när jag satt i iPad mini4 i ett skal som är anpassat för den, måste jag nog säga att det var nog meningen att jag skulle döpa det andra tangentbordet så att jag köpte mig ett nytt.🤪 Vilket lyft.😇 Mycket smäckrare o oändligt mycket snyggare o givetvis är detta också bakgrundsbelyst o det är ju för den sakens skull jag envisas med ZAGG-tangentbord till mina paddor. Nu kommer jag också åt volymknapparna o avstängningsknappen o mini iPad 4 känns nästan som ny igen.😍

https://www.dustinhome.se/product/5010895766/slim-book

Annons:
Niklas
2018-06-13 13:58
#1

Grattis! Det är inte så att det gamla tangentbordet började fungera igen när det torkade? Det kan hända.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cessy
2018-06-13 16:28
#2

Det tvärdog o jag fick inte igång det 3 dagar senare o den ville inte ta laddning. Men tänkte att nu har det ju gått några dagar till, så bäst jag kollar om det går att ladda det.  Och jo nu verkar det ta laddning, så jag får se om det funkar som det ska när det fått ladda sedan ikväll. Frågade sonen om han ville ha det ifall det funkar som det ska o jo nu när jag fått ett annat skal/tangentbord till min, så var han plötsligt intresserad av det. Så fortsättning följer. 

Kanske funkar det - kanske inte, men hur som helst funkar det i såfall bättre till hans iPad mini2. Håller dock tummarna för att det funkar, för hans gamla skal är totalt utslitet o detta skyddar paddan bättre då han brukar asa med sig den på buss/tåg (han pendlar 2 tim per dag), så hoppar den igång vore det kanon, men märkte när jag tog i det att det luktar väldigt mycket kaffe.

Cessy
2018-06-13 23:03
#3

#1 Jo du fick rätt. Tangentbordet hostade igång efter blivit laddat. Nu återstår ju att se om det håller laddningen eller inte eller om det dummar sig på något sätt. Men sonen blev uppenbart nöjd med att få ett "nytt" fodral då det andra var utslitet. Trodde ju faktiskt inte att han ville ha tangentbord till sin, men det var nog bara det att han tyckte det var dyrt att köpa ett sådant o nu när jag köpt ett nytt, så blev det ju gratis o gratis är gott.😇 Samtidigt vet han ju att skulle det köpas nytt fodral så hade han själv fått betala, för nu har han ju börjat jobba. 

Ja ja - rätt bra att det kom till användning o att du Niklas fick mig att kolla en gång till innan det åkte till tippen. Jag blev hur som helst jättenöjd med mitt nya tangentbord till mini4:an som fick en mycket slimare look o betydligt snyggare o dessutom nu kommer jag äntligen åt volymknapparna  o avstängningsknappen ordentligt. Så på det stora hela blev vi två vinnare på att jag döpte mitt tangentbord i kaffe.😇😉😃

Niklas
2018-06-14 17:03
#4

:-D


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cessy
2018-06-15 18:18
#5

😞Nå det bidde ju rätt bra i slutändan trots allt.😇😉😃

kissidor
2018-07-02 20:52
#6

att det luktar kaffe skulle jag se som en fördel, tänk att sitta på väg till jobbet på morgonen och känna kaffelukten 😍🤤😃.

men apropå mini  4 så är jag sur på apple för att de verkar ha lagt ner miniserien 😡. hade jag haft en mini 4 så hade den ju fått hänga med ett bra tag till, men det känns helt oacceptabelt att köpa en nu till det priset den fortfarande kostar 😕

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
2018-07-02 23:53
#7

Tja Joakim dricker ju inte kaffe kissidor, men svimmar knappast av doften. Han verkar hur som helst vara väldigt nöjd med att fått ett riktigt stabilt fodral till mini 2:an o det fodralet skyddar ju o paddan eftersom han asar den fram o tillbaka dagligen. Så trots allt blev det nog rätt bra att jag döpte det o skaffade mig det tangentbordet som är gjort till mini4:an, för den känns nästan som ny igenOskyldigSkämtarSkrattar

Ja det är verkligen underligt att det inte har kommit någon uppföljare till mini 4:an. För det formatet är hemskt tacksamt. Jag har ju den främst till att styra chromecasten med, men också att kvällssurfa från då jag har katt i knäet o det är denna jag har med mig när jag åker någonstans eller åker ut med båten. Formatet gör ju att den funkar bra i många sammanhang, men visst det är inte den jag sitter o arbetar ifrån o ska jag se på tv så är det ju iPad Pro 10,5 som får göra tjänst, men kanske är minin för liten för de flesta så därför satsar de hellre på den där billighetsvarianten av större padda (iPad2018) än att utveckla en ny mini?

kissidor
2018-07-03 09:16
#8

jo det är ju precis så det verkar cessy, och det har ju också skrivits om att när telefonerna nu växt på sig såpass så är det inte tillräckligt stor skillnad upp till en 8" skärm för att folk ska tycka det är värt besväret att ha en extra enhet. men jag fattar inte riktigt det, för de nya 6"+ skärmarna i det avlånga formatet är i många lägen inte större effektivt än de gamla 16:9 5,5" skärmarna, och då blir det en väldigt påtaglig skillnad att hala upp en 8" i 4:3 tycker jag.

även när man tittar på androidsidan så märker man väldigt tydligt att det inte satsas på samma sätt längre i 8"-segmentet. det finns 8-tummare varav de flesta då är budgetvarianter avsedda för barn antar jag, men en är vass och två är halvvassa iaf - men de kostar mer än sina 10"-motsvarigheter 🤪

men det som retar mig mest är ju att jag hade en mini 4, som jag sålde för att jag hann få en repa på skärmen innan jag hann få hem skärmskydd (trodde det skulle räcka med fodralet, men naturligtvis letade sig ett sandkorn in under locket när den låg i väskan). tyvärr störde jag mig bara för mycket på repan (trots att den bara syntes vid släckt skärm, men jag visste ju att den fanns där) så sålde plattan billigt. "out of sight, out of mind" så grämde jag mig inte så mycket över saken just , men nu gör jag det 😕.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-07-03 11:30
#9

Aha - jo o att köpa en ny likadan är ju inte aktuellt med tanke på priset på den - det förstår jag mer än väl. Skillnad om det kommit en ny modell.  Ja du har antagligen rätt att de antagligen inte anser att där finns en marknad för minisarna, men jag använder min dagligen o skulle inte vilja vara utan den, Så jag hoppas ändå att de kommer med en ny modell framöver.

Cessy
2018-07-03 12:08
#10

Fast nu när jag funderat, så kommer jag nog inte ersätta min mini med en ny mini när det är dax för den att pensioneras. Utan då sätter jag nog 10,5  här på bordet bredvid mig o köper en 12,9 som jag har i köket eller flyttar med mig där jag sitter o pysslar. Jag ser inte precis bättre med åren o att lägga så mycket pengar för en ny mini blir nog inte aktuellt utan det är nog 10,5 o 12,9 som i så fall blir mina modeller. Kanske är det också för att jag upptäckt att min S9+ funkar rätt bra o titta på om jag är "hemifrån" o att den ändå har helt ok ljud o nu när jag fått smak för den typen av mobil med bra skärm/ljud o bra foto, så blir det nog ändå så att en sådan kommer jag alltid ha, men modellen kommer skifta beroende på vad som finns när det är dags för en ny o så kommer jag antagligen ha 2 paddor o att jag vill att skärmarna är tillräckligt stora för att jag ska se på lite avstånd i alla fall.  I alla fall känns detta som mer troligt än att jag köper en ny mini när denna inte "orkar" längre o inte hänger med som den ska.

kissidor
2018-07-03 18:54
#11

ja där ser man cessy, de kanske har rätt i sina analyser av marknaden för 8-tummare ändå då 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-07-04 09:51
#12

Jo men visst är minin bättre att titta på än på en mobil o minin går ju också att stoppa ner i en handväska. Men den går inte o stoppa i fickan som min mobil gör o minin är för liten för jag ska sätta den bredvid mig på sängbordet o ligga o titta på någon serie. Visst det går om jag håller den, men då föredrar jag definitivt 10,5 o ska jag sitta o jobba med den hade skärmen t.o.m. kunnat få vara ett steg större. Så därför känns det troligare att min nästa padda när minin ska pensioneras blir en 12,9 just för att jag vet att jag kommer inte fått bättre syn o behovet av större skärm blir ju påtagligare för varje år. Men hur andra som inte har synproblem diskuterar o just det där att minin ändå går att ta med sig ganska lätt gör ju ändå att den fyller en bra funktion. Så vem vet - det kommer kanske en ny mini så småningom. Dock blir det kanske långa hopp mellan de olika modellerna.

kissidor
2018-07-04 13:53
#13

ja det värsta är väl att väldigt många av de som hade minin hade det enbart för att den var billigare, så för den gruppen finns det ju ingen som helst anledning att sakna mini-serien när de nu kan köpa budget-iPaden istället.

personligen har jag ju dock jagat den perfekta väskplattan i många år nu - och ärligt talat tyckte jag inte minin var det heller eftersom jag är skeptisk till 4:3 i 8", jag vill upp på betydligt större skärmar för att tycka att det är nån mening med att titta på film och serier i en 4:3-platta, och det är det jag främst vill ha en "väskplatta" till. men sen sony inte gjorde någon efterföljare till den av många djupt saknade tablet z3 compact så har man ju fått sänka sina ambitioner till nåt som helt enkelt är bra grejer, får plats, och har bra batteritid

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Cessy
2018-07-06 02:50
#14

Tja med allt vi har bubblat fram o tillbaka så blir ju kontentan ändå till slut att en framtid för en ny mini antagligen är ganska dyster, men vem vet - vi har kanske fel o plötsligt så kommer mini 5:an. Problemet för din del kommer ju dock ff. vara att formatet på skärmen är fel för att titta på tv/serier. För mig kommer inte heller det formatet vara vad jag vill ha o behöver - i alla fall inte om jag vill kunna använda den lite mera o samtidigt ändå titta på serier, så mest troligt blir det ändå inte en ny mini för min del då även om det skulle kommit en 5:a.

kissidor
2018-07-06 07:56
#15

nej vi får se - kommer det till slut en mini 5 - eller kanske en mini pro - så finns väl ändå en betydande risk att jag faller för frestelsen. jag är ju som jag är 🤪😊😃, och är det bra grejer så nästan måste jag ha dem även om behovet är ganska blygsamt. jag har ju sålt eller gett bort samtliga mina minisar (1,2 och 4) hyfsat långt innan deras bäst före-datum passerades, vilket jag inte gjort med mina stora paddor - så om jag har en gnutta förstånd så låter jag bli minin även om den kommer. men åh, det kommer jag ju inte att ha 😕! så istället för att hoppas på att den kommer kanske jag borde hoppas på att den inte gör det 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cessy
2018-07-06 09:46
#16

😃Ja jag tillhör ju dem som är tacksam över det Kissidor, för det var ju tack vare dig o att du måste testa som iPad mini kom in i familjen😍 o att jag sedan dessutom vann först 2:an o sedan 4:an gjorde ju att både jag o sonen plötsligt hade lyxen att ha var sin mini-padda. 4:an får han dock inte av mig för sedan han blev färdig med sina studier i juni o fick jobb direkt är ju hans inkomst 3 ggr större än min, så vill han ha en ny padda så har han råd att skaffa en själv 😉 Men tja jag håller med dig - det är faktiskt bäst för din skull om det INTE kommer en mini 5:a o faktum är att det nog är det för min skull också - mest för samvetet - för att köpa in en 12,9 o låta 10,5 ta minins plats är ju väldigt lyxigt. Nå jag behöver förhoppningsvis inte ta den diskussionen med mitt samvete förrän tidigast om 1-2 år o då kommer det ju inte kännas riktigt lika lyxigt längre utan mer en nödvändighet 😇😉😃

Upp till toppen
Annons: