Finns det en mer prisvärd dator än iPad?
Min arbetsdator är en iPad Pro 10.5. Apple lanserade den i juni 2017. Jag köpte den samma dag som den nådde butiken. Sen dess har jag använt den i stort sett varenda dag, vardag som helgdag, i nästan åtta år. Och inte bara för jobb. Jag har använt den till allt och den har varit med på alla semestrar och resor. Den har jobbat i bilar, på bussar, tunnelbanor, båtar, tåg och flyg.
Mitt jobb består av mycket skrivande. 10-tusentals inlägg på iFokus och andra ställen började i iPad. Dessutom arbetar jag en hel del med bilder. Fotografier, logotyper, mockuper, illustrationer. Även 10-tusentals bilder har blivit justerade och retuscherade här. Allt det är enkla saker för en iPad. Inte svårare, men mer avancerat, är programmering. Jag har byggt allt på Runkartan (https://runkartan.se) med hjälp av Pythonprogram i appen Pythonista och databaser i SQLiteFlow på iPad. Även Bildkartan (https://bildkartan.se) är gjord på iPad med HTML, JavaScript, PHP, SQLite och mycket stöd av ChatGPT.
Under åren har min iPad hunnit med alla operativsystem från iOS 11 till iPadOS 17.6.1. I och med iPadOS 18 släppte Apple stöd för iPad Pro 10.5. Det senaste året har det märkts att den börjar bli lite till åren. Allt går inte längre med ljusets hastighet. Jag får vänta på programkörningar, det händer oväntade saker, den har svårare att hantera stora mängder filer i Filer och appar kraschar. Jag har lärt mig att leva med det mesta. 🙂 Batteriets kapacitet är gissningsvis max hälften av den ursprungliga. Jag kan inte längre klara mig ett dygn på en laddning. Den är urladdad före lunch. Nu sitter laddsladden i nästan jämt. Skärmen har missfärgningar på flera ställen.
Jag har aldrig haft en arbetsdator som levt så länge som min iPad. Tre år är nog det mesta jag har kunnat använda någon av mina tidigare arbetshästar. Den här iPaden kändes kostsam när jag köpte den, men i efterskott har den snarare varit extremt billig per timme. Det betyder inte att jag inte kommer att bäva för att köpa en ny. Den kommer att kännas förfärligt kostsam i början.
- Redigerat 2025-03-27 13:36 av Niklas
Jag är imponerad att du lyckats leva helt och hållet med iPad. Hade aldrig gått för mig. Och inte varit värt besväret.
Men nya Macbook Air, skulle jag säga är världens mest prisvärda dator.
Men iPad med mus och tangentbord räcker helt klart för väldigt många.
Mvh // Johan
Har en Lenoco Think Pad jag köpte 2013 (använd dagligen) som fortfarande funkar bra om än seg (går säkert att få lite mer fart på den om man skulle orka installera om allt och få bort lite skrot som ligger och slaskar) och dåligt batteri. Om det inte vore för mitt spelande hade den fortsatt vara min huvuddator men då vissa spel jag spelar uppdaterat sina minimikrav så stöds dem inte längre (och senaste Windows stöds inte) så skaffade en ny för ett år sedan. Betala 4614 kr (inklusive frakt) för den så tycker den varit extremt prisvärd för vad jag använd den till (den har fått jobba rätt hårt i perioder).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu