Titta på filmer i iPad?
Nu har jag tittat på några filmer och teveprogram i min iPad 🙂 Det är ju verkligen kanonbra! 😃 Inser nu att jag kan skippa att köpa en teve till sovrummet, tack tack! 😃 Nu över till min fråga, var hittar ni filmer att se via iPaden? Vilka appar har ni för det? Har ni några betalextras och i sådana fall vilka och varför just de?
/Désirée
Jag använder nästan alltid Netflix som jag tycker är grymt om man gillar TV-serier, det kostar 79:- i månaden. Annars är det Play apparna från de olika tv-kanalerna som jag använder också. Tycker det fungerar kanon, tittar aldrig på vanlig TV längre. Jag använder också Apple TV som jag kan rekommendera starkt, då är det bara att trådlöst skicka serierna eller filmerna till TV:en samt att Netflix finns inbyggt i Apple TV:en.
Har hört att Viaplay är grymt också.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
jag tycker också det är kanon att titta på film och serier i plattan 🙂 - framförallt så bestämmer man själv vad man vill se 😃! fast ibland skickar jag upp det på tv-skärmen så vi alla kan se via antingen airplay eller allshare eller hdmi.
just nu är jag i en fas när jag testar precis alla play-appar, så jag har - förutom den klart mest användarvänliga och prisvärda netflix som jag absolut kommer att ha kvar för all överskådlig framtid - för närvarande även viaplay och telia play+ på provabonnemang.
tror knappast jag behåller bägge iaf, men vilken av dem får vi se. viaplays utbud i plattan är inte så imponerande, men jag gillar att man kan ladda ner många av programmen för att titta i offline-läge - det är sånt som kan komma till pass med barn i baksätet på semestern tex. tog även hbo-tillägget till telia, för det är mycket bättre än att ta det direkt av hbo isf, eftersom priset är detsamma men direkt från hbo är bindningstiden ett helt år! och hbo´s egen app har dessutom helt katastrofal funktionalitet och användargränssnitt.
sen har jag även cmore play, och det utbudet behöver jag inte betala extra för eftersom vi betalar för det via parabol.
sen har nöden ibland ingen lag, och då tittar jag på ful-video - dvs swefilmer.com eller dreamfilm.se. men egentligen behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag "tjyvtittar" på filmer där tycker jag, för jag har nog betalat för rättigheterna att se allt vad där finns flera gånger om - så det enda är att jag kan se dem när det passar mig. men jag ser det ändå som en nödlösning, för kvaliteten kan vara sådär och textningen ska vi inte tala om 🤢.
orsaken till att jag gillar netflix allra bäst är dels deras funktionalitet och dels deras utbud. en del klagar på att de inte har tillräckligt nya filmer och serier, men för mig som inte fått bestämma över fjärrkontrollen på 11 år är detta inget problem - jag har massor att ta igen 🙂. och så har de ganska mycket sånt som jag gillar, science fiction och så. alla sju säsongerna av buffy the vampire slayer tex, bara en sån sak 😃!
och så det där med funktionaliteten då, netflix kommer alltid ihåg var du var i en film, och har du sett färdigt ett avsnitt i en serie föreslår den nästa. detta håller den alltså reda på inte bara i en och samma enhet utan i alla enheter du loggar in i. och netflix kan man se både i iPad/iPhone och androidplattor/telefoner, i samsung smart-tv, apple tv, x-box 360, nintendo wii och kanske ännu fler enheter - dessa är bara de jag vet funkar för att vi har dem i huset (eller iPhone har vi ju inte förresten, men jag vet ju att den finns för iPhone såklart🙂) så för 79 pix i månaden lika som de billigaste av de andra kostar så är det ingen tvekan om tycker jag iaf att netflix ger klart mest valuta för pengarna. det ska vara om man verkligen inte har nåt till övers alls för deras utbud då, då gör den förstås inte det.
Tack för svar och tips! 🌺 Men pinsamt värre! 😊 Vad är Netfix? Var hittar man det? Hur funkar det?
/Désirée
netflix, DesK - in med dig i AppStore och ladda ner, och sen tar du en gratis testmånad :)
kissodor, tack! Ska kolla det så snart paddan är fulladdad! 🙂
/Désirée
Vi använder SVT Play och de andra play-apparna samt Netflix. Netflix är det enda vi betalar för. Förutom det övriga har sagt om Netflix kan jag lägga till att det är väldigt stabilt. Även på en instabil nätverksanslutning tuffar den oftast på bra. Det tar lite tid innan filmerna startar men det är därför att det buffrar filmerna ordentligt. Mycket mer än någon annan app jag har använt. I Netflix kan man också titta på olika saker på två enheter samtidigt. Om Åsa och jag tittar på någon serie kan Emmy titta på en film. Vi har inte haft en vanlig TV på flera år.
Hum detta med Netflix verkar inte alldeles enkelt 🤔 Jag har laddat ned appen och nu får jag upp en sida där jag ska ange epostadress och lösenord, men jag har ju inte skapat något konto där än 🤔
/Désirée
titta igen noga desk, när jag går in på den appen för första gången i en ny enhet och alltså inte ännu har loggat in så står alltid erbjudandet om att registrera sig och prova gratis en månad där - är du helt hundra på att det inte är det du får upp? dvs du ska alltså ange den e-postadress du vill använda som användar-ID och det lösenord du vill ha, för att registrera dig direkt från appen. jag tycker att det är det alternativet som alltid slår emot en först, och sen får man istället titta lite mer noga för att hitta "redan medlem? logga in" eller vad det står på den knappen.
kan fö bara bekräfta de ytterligare två fördelar med netflix som niklas nämner 🙂
Kom inte upp så i appen, men jag löste det genom att gå till deras hemsida och registrera mig där, så nu funkar det 🙂
/Désirée
Jag gick också via hemsidan.
Kvällen är räddad! 😃
/Désirée
Och natten, och morgonen, och dagen och … 🙂
hehe
. hoppas du blir lika nöjd som vi andra desK 🙂, och annars är ju ytterligare en fördel med netflix (samt även viaplay iofs) jämfört med de andra betaltjänsterna att du kan säga upp den på stående fot, det är alltså inte tex 3 månaders uppsägningstid som på telia play+ eller 12 månaders bindningstid som på hbo 😮
Ena dottern kolar nu på något på sin knätop :D
/Désirée
Jag har funderat på hur man ser tv i realtid som alla pratar om, men här har jag nu fattat lite av detta. Efter vad man hört på tv i olika diskussioner så skulle man kunna titta gratis, men här verkar det som man måste ha en app som kostar pengar. Inget konstigt iofs, men jag blev lite förvånad då det bara pratas om gratis och att en avgift diskuterades skulle komma via skatten.
#6 Menar du att ni tittat på tv via iPad i flera år? Sitter ni då med varsin padda i knät?!
Herregud, inser att jag lever på stenåldern nu😇
jomen monisN, det finns ju både det ena och det andra, de utesluter inte varandra :). ta och ladda ner svt play och några till av de vanligaste kanalernas play-appar och se själv vad du kommer åt utan att betala för det. sen att skaffa sig tillgång till att se en massa filmer och tv-serier "on demand" dvs när man själv vill är ju nåt annat och det får man förstås betala för. om man inte som jag nämner i ett tidigare inlägg väljer att gå in genom webbläsaren på swefilmer.com eller dreamfilm.nu. det är inte olagligt att titta eftersom man inte tankar ner utan bara streamar, men lite småskumt är det väl. och som sagt kvaliteten och texterna kan vara sådär.
#15: Ja, sitter, ligger, står med varsin eller samma iPad, bärbar dator eller iPhone.
#16 hehe, jag trodde jag hade fått kläm på det, men det hade jag inte riktigt! Jag vet inte vad politikerna pratar om när dom pratar gratis, för betalar man t ex 79:- för Netflix så är det ju inte gratis, och dessutom är det ju bara film, inte vanliga tv program. Så vad dom ska ta betalt för utöver den vanliga licensen fattar jag inte riktigt. SVT Play har jag och det är kanon, men om man vill se "vanlig" tv i paddan, iPhonen eller datorn i realtid så går det kanske inte?
monisN syftar du på att de börjat kräva in licensavgift av de som inte har tv men dator? de kommer alltså inte att kräva oss som redan betalar tv-licens på MER pengar.
Roligt att du använder din iPad istället för tv ;) Jag brukar titta på t.e.x 4 Play eller 3 play. Men det bästa tycker jag är "Like.tv" som endast är tillgänglig för iPad. Så denna rekommenderar jag starkt. Då behöver man inte använda Play apparna.
Var hittar jag Like.tv?
/Désirée
Glömde säga, men på App store
Tack Erik! 😊
/Désirée
Det var så lite Désirée! :)
snabeldal menar du att man kan gå direkt från appen till programmet eller? det står ju inget alls om det i appens beskrivning i AppStore 😕, där får man bara intrycket att det är en vanlig tv-guide som tex tv.nu
#19 Jag har fattat det så att det ev ska komma en avgift till eftersom tv programmen är tillgängliga i datorn mm, men jag kan ha fattat fel! Inte lätt att hänga med i allt nyhetsflöde eller tekniken som rusar fram i 180🤪
#20 Tack för tipset om Like.tv🙂
Jag laddade ner Like.tv men man kan inte titta på tv i realtid med den appen. Det står också i hjälpavsnittet. Verkar inte finnas någon möjlighet att titta i realtid, iaf inte än!
Vad är det bästa att använda om man vill
ladda in filmer o dyl på Ipaden och se på flyget?
Vi använder It's Playing. https://itunes.apple.com/se/app/its-playing/id442839861?mt=8
Kan man se på film och spela spel med 16g? Vilken storlek rekommenderar ni?
#31 Det är bättre att du gör ett nytt inlägg från första sidan så kommer du få fler svar. Gör gärna det. =) Jag kan i alla fall säga att för mig räcker det gott och väl med 16 GB för jag sparar ju allt i moln och sedan spelar jag bara en eller två spel i taget och då tar det inte så mycket plats.
det beror ju på vad det är du kommer att titta på, om du kommer att använda nån tjänst eller nedladdat material och om du kommer att ha wifi tillgängligt så gott som alltid när du ska titta. för då skulle jag mena att 16GB räcker, man streamar ju nästan allting nuförtiden 🙂. det är ju ett förargligt stort prissteg just från 16GB och upp till 32GB 🤔
i vår familj har vi dock en av våra tre med mer minne, så man för säkerhets skull kan ladda ner lite grejer att titta på i offlineläge när man ska bort och inte är helt säker på hur man kommer att ha det med uppkoppling.