iPad iFokus

iPad

Etiketterios-ipadosinställningartips
Läst 271 ggr
Niklas
2020-11-21 11:36
2

Kom igång med iCloud Nyckelring lösenordshanterare på iPad, helt gratis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den inbyggda lösenordshanteraren i iOS, iPadOS och MacOS är nuförtiden jättebra. Den heter iCloud Keychain eller iCloud Nyckelring.

• Dels lagras lösenorden starkt krypterade,
  • Dels synkas de automatiskt mellan iPhone, iPad, Mac och Apple Watch,
  • Dels fångar den automatiskt upp nya lösenord,
  • Dels frågar den om du vill använda dina sparade lösenord när du är på en inloggningssida,
  • Dels föreslår den själv säkra och unika lösenord när du skapar en ny inloggning och
  • Dels är den gratis och finns med dig överallt.

Jag har hundratals olika inloggningar sparade och lösenord återanvänds aldrig på flera ställen. Dessutom behöver jag aldrig hålla lösenord i huvudet. Ett fingeravtryck eller ansiktsavläsning är det enda som behövs för att få tillgång till dem. En extra bonus är att den säger till om ett lösenord har upptäckts i listor med stulna lösenord, om samma lösenord används på flera ställen eller om det är ett vanligt lösenord (och därför lätt att gissa).

Har du iPhone, iPad eller Mac, men ingen lösenordshanterare, aktivera iCloud Nyckelring.

1. Gå till Inställningar > [ditt Apple-ID längst upp] > iCloud > Nyckelring och aktivera funktionen.

2. Aktivera sen Autofyll lösenord under Inställningar > [ditt Apple-ID längst upp] > iCloud > Autofyll lösenord. Det är egentligen allt du behöver göra för att komma igång. Resten lär du dig allteftersom.

Fråga antingen här eller på iPhone eller Mac iFokus om det är något du undrar. 🙂

[Foto av Cristina Gottardi på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Beautiful, free images and photos that you can download and use for any project. Better than any royalty free or stock photos.
  • Redigerat 2021-04-23 16:13 av Niklas
DesK
2020-11-21 11:47
0

Tack! Detta borde jag ta tag i och komma igång med 😊

/Désirée

Niklas
2020-11-21 19:37
1

#1: Det tar två minuter att komma igång. Det är enklare än man tror.

Niklas
2021-04-23 16:14
0

Vilka lösenordshanterare använder ni som inte har iCloud Nyckelring?

CamillaS
2022-05-03 19:26
0

Hur fungerar det på en vanlig dator då? om jag vill logga in på en sida och ipaden har valt ett lösenord till mig. Hur ska jag då kunna veta vad lösenordet är för att logga in när jag inte är på min ipad? Alltså inte en mac.
Kanske en självklar fråga men inte för mig. :)

Niklas
2022-05-04 09:07
1

#4: Det finns ingen koppling till operativsystem andra än Apples så i Windows får du skriva in lösenordet för hand.

CamillaS
2022-05-08 19:30
0

#4 Finns det något sätt att se alla lösenord i nyckelringen då?