iPad iFokus

iPad

Etikett: appar
Läst 1559 ggr
[Jens]
6

Skadliga appar ökar kraftigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ny studie visar att under det senaste året har infekterade skadade appar ökat med 614% och 92% av de skadliga apparna är inriktade på Android-plattformen. Infekterade appar som räknades för några dagar sedan låg på 276 259 appar!

Mer än 500 tredjepartsskapare som ansöker till Android Play Store är kända för att skapa mobila malwareprogram. Av de skadliga apparna kommer tre av fem från antingen Kina eller Ryssland.

Det har funnits en och en annan malware till iOS men de kan räknas med fingrarna och Apple jobbar stenhårt på att just motverka detta genom att hålla kontroll på vilka appar som accepteras i App store och det ska vi vara glada för.

linneakaangas
1

Jag har en android, troligtvis fullt med virus. Jag hade laddat ner en widget en gång och då hade jag virusprogram i telefonen, och den sa att appen hade virus. :D

[Jens]
1

Usch då! Det är inte skoj och det är därför jag har lämnat PC- och Android-världen. Nu drabbas även Windows Mobile också och det säkraste och bästa är just iOS och OS X idag. Det finns Linux också naturligtvis i datormiljö.

[kissidor]
0

linnea kan du inte gå in på androidiFokus och beskriva vad det är du har för problem som gör att du tror din telefon är "full av virus"? så kan dels andra bli hjälpta av vetskapen, och dels kanske i bästa fall att du kan bli hjälpt att bli av med dem.

det är väl f-n att det finns folk som roas av att skapa och sprida virus - hur är man skapt då egentligen undrar jag 🤔? är man elak eller är man bara korkad?

[kissidor]
0

förresten jens, har du nån länk till artikeln du hämtat infon från?

[Jens]
2

Ja, det är verkligen tröttsamt att de kan ha så kul att skapa virus, malware och allt annat skit! Irriterande som fasiken. 😡

Jag surfar otroligt mycket och på väldigt många olika sidor och efter det så gör jag en sammanfattning från flera olika sajter. Ett exempel är från t ex denna sida: http://mcetv.fr/mon-mag-high-tech/2606-piratage-6-fois-plus-de-virus-sur-les-smartphones

Vill du att jag ska lägga in texten på Android om det var nu det du tänkte på? 🤔