iPad iFokus

iPad

Etikettövrigt
Läst 3009 ggr
[Jens]
4

Test av mobiltelefoner

Här gör jag ett litet undantag och skriver denna sammanfattning av testet som Aftonbladet har gjort bara för att  iPhone använder samma iOS som våra iPads.

Det finns tester av mobiltelefoner lite varstans på nätet och denna gång har Aftonbladet gjort en som de kallar för Sommarens bästa smartphone.

Testet lägger fram tre telefoner och det är iPhone 5, HTC One och Samsung Galaxy S4. Lite orättvist kan man tycka eftersom iPhone 5 är ett år gammal och de andra två bara någon månad men ändå tycker jag det är intressant att läsa artikeln.

HTC One och Samsung Galaxy S4 har operativsystemet Android medan iPhone har iOS och när det gäller tillgängliga appar så är skillnaden märkbar men när det gäller tjänster som musik, tidningar, tidskrifter, böcker, filmer podcasts och molnlagring så ligger Apple klart före Google.

En Telefon som HTC One lanserades några veckor tidigare än Galaxy S4 och har hamnat i skymundan men vems fel är det? Det ligger hos HTC tycker jag eftersom deras marknadsföring borde ha varit bättre. S4:an fick rungande applåder och mottagandet var lite svalt. Så mycket bättre och häftigare än föregångaren S3 var den inte. Försäljningssiffrorna är ett bevis på detta. Prognoserna säger att försäljningen har minskat från 30 miljoner till 20 miljoner sålda enheter per kvartal.

Hur ser Aftonbladet test ut? Jag kan redan nu säga att HTC One vann testet och de är inte ensamma om att tycka det för många tester säger samma sak men hur bra ligger iPhone som är ett år äldre gentemot dessa nya telefoner idag?

Processor

1. Galaxy 3

2. One 2

3. Iphone 1

Prestanda

För att testa prestanda så har de använt sig av två benchmarkprogram och det är Geekbench och Linpack.

Geekbench

1. Galaxy 3

2. One 2

3. Iphone 1

Linpack (Mflop/s):

1. Galaxy 3

2. Iphone 2

3. One 1

Musik

Som jag skrev tidigare så är Apple fortfarande bäst när det gäller musik. Eftersom båda de övriga telefonerna använder sig av Android så får de dela på sista platsen.

1. Iphone 3

2. Galaxy 1,5

3, One, 1,5

Men om du vill lyssna på musik så är HTC One bäst i klassen. Deras musikspelare med Beatsaudio är grym!

Lyssna på musik

1. One 3

2. Iphone 2

3. Galaxy 1

Skärm

Här gör de testet efter storlek på skärmen och inte upplevelsen med skärmen vilket jag själv tycker är ett orättvist test men så här skriver Aftonbladets reporter Peter Pettersson:

"Galaxy S4 har störst skärm. Den är på 5 tum. Htc One har en skärm på 4,7 tum och Iphone 5:s skärm är 4 tum stor. Apples Retinaskärm är fortfarande bra. Men den känns lite liten jämfört med konkurrenterna. Bästa återgivningen har Htc trots att både den och Galaxyn egentligen har samma pixeltäthet, 441 pixlar per tum (ppi)".

1. One 3

2. Galaxy 2

3. Iphone 1

Kameror

Under kamera så har de gjort tre olika tester och det är teknik, bildkvalitet och video/videoredigering.

Teknik

1. Galaxy 3

2. One 2

3. Iphone 1

Bildkvalitet

1. One 3

2. Iphone 2

3. Galaxy 1

Video/videoredigering

1. Iphone 3

2. One 2

3. Galaxy 1

Böcker/tidskrifter

Återigen får Galaxy och One dela på sista platsen eftersom de båda har Android.

1. Iphone 3

2. Galaxy 1,5

3. One 1,5

Batteritid

1. Galaxy 3

2. One 2

3. Iphone 1

4G

Peter Pettersson skriver att att han har testat iPhone 5 i USA och det funkar kanon med mycket bra prestanda men det hjälper ju inte på det svenska marknaden för tillfället så testet vinnare blir dock Galaxy och One men de får dela på vinsten återigen eftersom han inte kunde säga vilken av dem som var bäst.

1. Galaxy 2,5

2. One 2,5

3. Iphone 1

Film

Med tanke på Apples iTunes utbud så är iPhone klart det bästa när det gäller film.

1. Iphone 3

2. Galaxy 2

3. One 1

Apple kämpar fortfarande efter den stora missen de gjorde när de lade fram Apple kartor. Det innehöll massa fel men nu satsar Apple helhjärtat på att bli bättre och man har sett stora framsteg på den fronten men idag så är Googles kartor och navigation bättre. iPhone kan idag använda sig av Googles kartor genom att ladda ner apparna men i testet så är det Apples kartor gentemot Googles kartor. Det jag inte kan förstå är varför Galaxy kommer före One i detta test eftersom båda har samma system. Lite förvirring där för mig!

1. Galaxy 3

2. One 2

3. Iphone 1

Design/material

Det pratas mycket om design och kvalité på telefonerna och samsung envisas med att göra sin toppmodell i plast (bakpartiet) vilket gör att det inte känns som en produkt som kostar dryga 5000 kronor. Det tycks HTC ha förstått.

1. Iphone 3

2. One 2

3. Galaxy 1

Tangentbord

Både Galaxy och One har större skärmar och HTC har låtit tangentbordet bli 'bredare' och större och med det så blir det vinnaren i detta test. Galaxy envisas med små knappar och det blir feltryckning titt som tätt. iPhone har en riktigt bra tangentbord men HTCs är en aning större och det är lättare att träffa rätt på tangenterna.

1. One 3

2. Iphone 2

3. Galaxy 1

Här är totalsegraren:

HTC One 33,5 poäng

Samsung Galaxy 32,5 poäng

iPhone 30 poäng

Ta testet med en nypa salt!

Självklart ligger iPhone i lä gentemot dessa två telefoner eftersom iPhone är ca ett år äldre men det gäller bara i prestanda och processormätningar och inget annat och där kan man undra hur de testar telefonerna egentligen. Testerna visar hur snabb mobilen är när den ska göra olika saker men de mäter inte hur operativsystemet klarar av att använda snabbheten. Peter Pettersson på Aftonbladet skriver "Lite som att köpa en bil efter motorstyrka och strunta i styrning, fjädring, komfort och säkerhet.".

[kissidor]
1

i egenskap av en som hittat sin "grej" med android och dessutom med samsung så ska jag dock inte vara den som är den utan ge dig helt rätt i att det inte är rättvisande att bara mäta benchmarks - vare sig mellan operativsystem eller inom ett och samma. hur optimerad mjukvaran är har enorm betydelse. androidenheter kräver mycket mer imponerande hårdvara för att leverera samma prestation som iOS, så är det. det är en del av priset som måste betalas för de större möjligheterna inom android, en annan del är den nyligen exploderade virusrisken som du skrivit om, och som främst riktar sig mot android.

och som du säger, iPhone 5 är dock förra årets modell. som jag skrev nån annanstans vore det kul om androidflaggskeppen och årets modell av iPhone släpptes ungefär samtidigt för en mer rättvisande jämförelse 🙂. dock ska man inte glömma de vanligtvis oerhört kompetenta androidmodellerna nexus och note som släpps lite mer i samma veva som iPhone, men då dessa är lite mer nischade glöms de ofta bort. det kan jag ju säga att hade det tidigare i år funnits androidsurfplattor som presterat likvärdigt dessa (senaste modellen av telefonerna nexus och note alltså) så hade jag aldrig kommit på idén att skaffa mig en iPad. men nu gjorde det inte det, och jag har vant mig vid min iPad nu och den är förvisso en av mina käraste ägodelar 🙂. dock snarare trots iOS än på grund av det 😉😃, och dottern säger detsamma. hon älskar verkligen sin iPad och vill inte vara ifrån den långa stunder, men hon blir också lite galen på den ibland. men så är det, man kan inte plocka russinen ur kakan och än så länge är en iPad av senaste generation som helhet en bättre surfplatta än någon androidplatta.

istället tycker jag däremot att utbudet av musik, film och böcker gav oresonligt stort utslag i testet. allt fler går ju ifrån att köpa dessa digitala produkter och har åtkomst genom någon form av abonnemang istället, så att detta bedömdes på tre separata punkter verkar inte riktigt rättvisande enligt min åsikt.

detsamma gäller för tangentbordet kan jag tycka eftersom android har full valfrihet vad gäller tangentbord, för en spottstyver laddar du ner ett tangentbord till vilken androidtelefon som helst som ger dig möjligheten att skriva sanslöst snabbt. därför är det inte så avgörande hur det medföljande tangentbordet ser ut - fast iofs är det säkert så att väldigt många användare inte inser och utnyttjar den möjligheten.

[Jens]
1

För många år sen när jag hade android så minns jag ett tangentbord som hette swiftkey och den verkar fortfarande finnas med nya funktioner och om det är bättre än iPhone egna tangentbord vet jag ej eftersom jag inte har testat den men swiftkey är absolut bättre än samsungs egna tangentbord.

Musik kan naturligtvis lätt ersättas med t ex Spotify men det är som sagt ett test bland många som man kan ha många delade meningar om men det intressanta för mig var att de jämför med en så gammal iphone och ändå presterar iphone väldigt bra gentemot dessa toppmodeller av android.

Jag tyckte det var så fantastisk när Peter Pettersson på Aftonbladet skriver "Lite som att köpa en bil efter motorstyrka och strunta i styrning, fjädring, komfort och säkerhet."

De raderna säger precis som jag tänker och han är ju inte ensam om att säga det utan det är fler som tycker likadant.

[kissidor]
0

jag skulle nog säga att senaste android-tangentbordet är klart bättre än iOS-tangentbordet, och att senaste swiftkey är ett av de tangentbord som är brutalt överlägset dem båda. samsungs nuvarande vet jag inget om, har aldrig använt det.

"så gammal iPhone", nu tog du väl i ändå 😃? det är ju sådär hela tiden, när nästa iPhone kommer ut är det den som har övertaget i form av att vara den nyaste. huvudsaken är om du frågar mig att alla som inte är inbitna fanboys-idioter inser att dessa båda OS i princip kan prestera likvärdigt numera, även om android som sagt kräver väsentligt mer hårdvara för att kunna göra det, så det är ju bara toppmodellerna som kan vara med på banan där. men det är ju inget konstigt med det, apple skickar ju bara ut en iPhone varje år och det är självklart det bästa de just då förmår. det säger sig själv för alla som begriper minsta lilla att den inte kan jämföras med nåt annat än de absolut bästa androidtelefonerna vid samma tillfälle. ändå är det förbluffande många som jämför androids budgetlurar med senaste iPhone och drar slutsatser av det.