iPad iFokus

iPad

Etikettios-ipados
Läst 2848 ggr
[Jens]
4

iOS 7 släpps kl 19:00 ikväll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det en stor dag för många, det är dagen då det nya operativsystemet iOS 7 släpps publikt i officiell Version. Uppdateringen kommer nå iPhones, iPads och femte generationen iPhod Touch automatiskt, men när händer det?  

Bloggen Redmondpie.com har publicerat ett tidsschema för många av världens länder. Där kan vi exempelvis se att vi i Sverige kommer kunna ladda hem iOS 7 klockan 19.00 ikväll. För att göra så, öppna appen Inställningar, sedan Allmänt och sist Programuppdatering. Efter klockan 19 kommer det där finnas en nedladdningsknapp, men var beredd på att det kanske inte kommer gå fort om alla gör det samtidigt. Tänk också på att du troligen behöver ha telefonen uppkopplad på ett WiFi-nät samt ha strömsladden i.

Det har dykt upp många varnande fingrar senaste dygnet om vad användare bör göra innan iOS 7 installeras, här är några av de tipsen:

• Gör en manuell säkerhetskopia via Inställningar > iCloud > Lagring, säkerhetskopiering > Säkerhetskopiera nu.

• Uppdatera alla appar. Många appar behöver uppdateras för att fungera och se bra ut i iOS 7. Det går att göra redan nu.

• Kolla kompabiliteten med din pryl. iOS kommer säga ifrån om du inte har möjlighet att installera iOS 7, men kolla på bilden här nedanför redan nu så du inte behöver bli besviken.

[Jens]
1

Exakt på sekunden kunde man starta nedladdningen!!

[Jens]
1

Allt gick smärtfritt att uppdatera min iPad 🙂

Niklas
1

Jag kunde starta nedladdningen 18.56. 🙂 Allt gick bra på två telefoner och en iPad.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Jens]
1

Mm, min telefon funkar inte helt enkelt. Har gjort allt vad jag kunnat och Apple support gav upp också och sa att jag får skicka den på service. 😕

Niklas
1

Jobbigt. Jag tyckte det var jobbigt bara den stund det tog att uppgradera iPhone och iPad eftersom jag gjorde det samtidigt. Konstigt att det kan bli så vid en uppgradering.

[Jens]
1

Ja, jag tycker det också men vi gjorde precis allt. Satt i telefon i 1,5 timme! Väldig bra support och han förstod även att jag inte var helt bakom flötet så allt gick på väldigt fort men icke fann vi problemet. 

Jag sa till honom att paddan inte var något bekymmer med och det förvirrade honom en del. Ärligt talat så tror jag det är något galet med telefonen.

Niklas
2

Hoppas du får tillbaks den snabbt.

[Jens]
1

Ja fy fasiken, jag har redan abstinensbesvär!

[Crazyy]
0

Tycker ni jag ska ladda ner den på min Ipad?? För att jag gillar inte den nya designen, usch jag tycker den är såå ful, men jag vill ha dom nya funktionerna :p

Niklas
0

Du får fundera över vad du tycker är viktigast, gamla designen eller nya funktionerna.

[kissidor]
0

jag håller med dig om utseendet crazyy, det var så gulligt liksom förut 🙂. men du måste ju uppgradera nån gång, eller hur 😉? och jag måste säga att av det lilla jag hunnit se hittills så är jag nöjd med nyheterna. 

men är det som jag inbillar mig eller har de saktat ner animationerna  🤔?

[Jens]
0

Kissidor. Tycker du det? Att animationerna har saktats ner? Ja, nu har det gått bara några timmar men jag tycker det känns lite väl 'flashigt' men det kanske är bara jag som inbillar mig =)

[kissidor]
0

Jens det jag syftar på är nog det du själv reagerat på i ett annat inlägg såg jag sen, fast du har en annan benämning på det 🙂: "Det finns vissa saker som jag kan se gå lite trögare på t ex iPhone 4 och iPad 2 är när appar öppnas och stängs (fadning) och då kan det ta sin lilla tid och då pratar vi om hastigheter under 1 sekund." det är det fenomenet jag tyckte mig se men inte lika uttalat som du beskriver det då, och jag utgick från att det inte rör sig om otillräcklig kräm för iOS 7 i iPad 4, utan att det måste vara nåt de medvetet lagt in.

[Jens]
0

#13 Aha, det 'skiten' kunde de mycket väl ha skippat för det är något som inte hör till vanligheterna hos iOS utan i de andra systemen och det gillar inte jag och jag håller med dig om allt du skrev =)

Niklas
0

Jag upplever att Multitask-gesterna är lite långsammare, men jag tror att de kommer att trimma in såna saker så att det känns snabbare efter någon uppdatering.

[Jens]
0

Ja, det kommer ta sin lilla tid att justera systemet. Det har redan upptäcks ett säkerhetshål vilket ska snart åtgärdas. Det är som alltid lite grejsemojs i början ;)

[kissidor]
0

jo det är ju det, alltid lite grejsemojs i början alltså 🙂. samt niklas håller med om att man ser detta tydligt i multitaskingen också.

men seriöst jens, ang #13 "de andra systemen" - tycker du verkligen att det tar lång tid att öppna appar i tex en nokia lumia 920… 😉?

android däremot - tja det varierar förstås, alla androider är ju olika, till både hårdvarubestyckning och mjukvara. en lur med blytunga samsung touchwiz oåtgärdat tex, ja där har man ju synbara fördröjningar, men det behöver man ju lyckligtvis inte nöja sig med om det är nåt man störs av - som jag tex gör 🙂. det mesta löser man faktiskt så busenkelt som med att byta launcher, om hårdvaran är tillräcklig dvs. en klent utrustad budgetandroid kan ju aldrig vara annat än seg och eländig på alla sätt som tänkas kan 🤮

och blackberry har jag ärligt talat ingen aning om hur den beter sig Funderar. jag borde verkligen ha passat på att testa när jag hade amerikakusiner här för ett par veckor sen, men vi pratade mest om vad han skulle skaffa sig istället för blackberry (som han varit trogen anhängare av sen långt innan några iPhones eller androider fanns som ett rykte om ett rykte ens) när de måste kasta in handduken som de väl tyvärr får göra. han har en iPad så jag sa faktiskt till honom att jag trodde det vore bättre för honom med en iPhone än en android - ser du vad rättvis och saklig jag är jens 😃? nämen han är ju ändå över 70 så det är väl onödigt att han ska behöva lära sig ännu ett nytt system tänkte jag, + att jag påpekade för honom vilka fördelar han skulle ha isf av synkningen emellan dem.

[Jens]
0

Ja, jag frågar alltid vad de har för telefon när de tänker köpa en surfplatta och pratar om fördelarna med att ha samma system på surfplattan.

Blackberry är något som jag inte kan nånting om men jag är i samma sits som du. Jag har vänner i både USA och Canada som älskar sina blackberrys och jag kan inte säga något. Skulle verkligen vara kul att prova en sån.

Samsung kommer jag titta på när nästa modell kommer för jag undrar om den inte kommer med något mer slående än vad iPhone 5S gjorde och skulle passa mig bättre i framtiden.

Steve Jobs citerade Pablo Picasso om hur Macens operativsystem har utvecklats: "Bra konstnärer lånar, stora konstnärer stjäl."  iOS 7 har fått kritik för att vara ett lapptäcke av lån och stölder från både mobila och stationära operativsystem och det är ju sant! 

Och med det så undrar jag var Apple har kommit med för något nytt som inte de andra har? Jo, det finns några men om man ser till vad som har hänt tidigare genom åren så har det alltid varit revolutionerande och alla de andra har kommit en bra bit ifrån men nu ser jag inte det så och har sneglat på S4 och kommer verkligen tänka till två ggr innan jag väljer en iPhone 6 före en S5.

Jag saknar Steve Jobs! Ska dock inte glömma att nämna att jag ser ingen konkurrens i surfplatta-världen. Där ligger iPad främst ett bra tag till. 😉

[kissidor]
0

ja det var ju därför jag skaffade mig iPad trots att jag trivs bäst med android, för det av nån märklig anledning vid den tiden inte fanns några androidplattor som siktade in sig på de riktiga toppositionerna 🤔. men jag ska säga att bland det som kommit på senare tid - nya versionen av galaxy note 10.1, Sonys tablet Z samt i det lilla formatet nya nexus 7 tror jag kan vara betydligt mer värdiga konkurrenter. men nu har jag ju trillat dit på att spela hayday som tyvärr inte finns för android så… 😊😃. 

fast nu går jag och väntar på att IT-avdelningen ska bli klara med sin utredning och anpassning av en windows 8-platta så jag får se om jag ska plocka ut denna företagsstandardplatta, om jag är nöjd med den och om de inte har förstört den helt och hållet  som de har gjort med datorerna. har de sabbat den så tar jag nåt annat vid sidan av och kör genom portalen, då blir det antingen nya note 10.1 för att det vore smutt med pennan i jobbet, eller en oförstörd w8-platta.

ooops, nu gick jag visst en hel del OT 😊, ursäkta!

[Jens]
0

Haha, det var därför jag inte ville skriva nånting om plattor för det är ju det tråden inte handlar om. Får kanske starta en undersökning på ipad.ifokus.se där frågan lyder: Finns det värdiga konkurrenter till iPad idag?.

[kissidor]
0

ja det är en intressant fråga 🙂.

men för att återgå till ämnet, vad tror ni om minin, ska man kanske ge sjutton i att uppgradera den tro 🤔? för den har ju långt ifrån samma krut i sig som iPad 4, och jag vill verkligen inte se mer fördröjning än det nu har blivit i den.

[Jens]
1

Jag hade avvaktat. Det finns de som säger att det funkar jättefint i iPhone 4 (utan S) men jag är dock tveksam. Jag ser ingen som helst fördröjning i min ipad 4 med retina. Det där med 'flashigheten' med att ikonerna ska flyga ner till skrivbordet som stjärnor är nog beräknat att det ska vara så men jag tycker det är såå onödigt och passar inte alls i mitt tänk om hur iOS ska vara. Enkelt ska det vara och inte flashigt ;)

[kissidor]
0

stjärnor 🤔?

[Jens]
1

Haha, det är nog bara jag som tolkar det så för när man öppnar t ex skrivbordet ifrån viloläge eller låst läge så känns det som om ikonerna kommer bakifrån och flyger fram ner till marken dvs skrivbordet och då tänker jag på att Apple har nog tänkt på stjärnfall för de har varit väldigt fixerade av himlakroppar m.m. sen lång tid tillbaks.

Men det är bara jag som tänker så .. Hahaha!

Kefa
0

Är inte riktigt nöjd med iOs7, den laggar mycket. Känns stundtals lika seg som en Windows burk. Framförallt Facebook. Vad tror ni är det iOs7 eller är det apparna som inte är färdiga ännu?

Jag kör iPad 2

DesK
0

Nu har jag iOs7 på min iPad2 och det funkar kanoners 😃 Vi tycker att det känns som att skärmen har blivit skarpare, alltså tydligare, vilket särskilt jag uppskattar extra mycket 🙂

/Désirée

[Jens]
0
DesK
1

Nu har jag upptäckt en lite mysko sak, gmail kraschar när jag försöker öppna den appen. Ska jag avinstallera den då och sen nyinstallera den?

/Désirée

[Jens]
0

Det tycker jag =)

[Crazyy]
0

Laggar det för er som installerat iOS 7?

[Jens]
2

För mig gör det inte det, varken på min iPad eller min telefon men jag har iPad 4 med retina skärm och iPhone 5. Det är ju kraftigare maskiner.

[Crazyy]
0

#31 jag har också ipad 4 retina, så det laggar ingenting?:)

DesK
2

Jag har en iPad 2 och en 4 med retina, båda går bra, men tvåan är lite långsammare.

/Désirée

[Crazyy]
1

Ska uppdatera nu!:) önska mig lycka till xD

[Jens]
2

Lycka till. Jag har inte sett några som helst laggningar. =)

[Crazyy]
1

Tack!:) dom har redan släppt iOS 7.0.2 (tror jag det hette)

[Crazyy]
1

Uppdateringen är klar!! Är verkligen skitnöööjd :D

Kefa
0

# 27 Pribblemet är inte batteritiden utan segheten, framförallt Facebook är hooplöst nu. Den känns ungefär som en Windows burk och man sitter och letar efter det obligatoriska Windows kommandot ctrl-alt-del. Och drt är inte roligt.

[Jens]
2

Har du testat att avinstallera det och installera det igen? Jag har facebook och upplever den som snabbare än vad det var på 6an. Det kom en uppdatering i förrgår som fixade lite buggar och ändring av utseendet på facebook.