iPad iFokus

iPad

Etikettappar
Läst 2800 ggr
DesK
0

Bildredigeringsappar till iPad 4?

Vilka bildredigeringsappar har ni och varför tycker ni just de är bra?

/Désirée

Niklas
2

Jag har ett gäng olika. Ingen är bra på allt.

De flesta bilder kör jag bara igenom Perfectly Clear. Det är en enklicksredigeringsapp som ger väldigt bra resultat. Den som inte orkar redigera själv och som bara ska skaffa en app rekommenderar jag den här.

För enklare justeringar, som kontrast, färgmättnad, exponering, beskärning och liknande använder jag oftast Snapseed. Den har ett väldigt lättanvänt gränssnitt. Tyvärr blev företaget bakom appen uppköpt av Google så det lär inte ske någon vidareutveckling.

När jag vill arbeta med lager är Photoshop Touch den bästa jag har hittat. Som med allt Adobe gör har den en ryslig massa funktioner man aldrig använder så det tar en stund att lära sig hur det fungerar.

Photogene är som en sorts mellanting mellan ovanstående. Den kan inte hantera lager, men har mängder av filter och är ganska lättanvänd.

TouchRetouch HD använder jag för att ta bort oönskade saker i bilder. Ledningar, staket, fåglar … Det blir oftast helt okej resultat.

Anticrop använder jag när en bild är för liten. Den lägger nämligen till nya delar och försöker efterlikna resten av bilden.

Palettes använder jag för att plocka färger ur bilder, exempelvis sajtfärger från sidhuvuden på iFokus.

TiltShift använder jag om jag behöver skapa just tilt-shift-effekter. Det är inte så ofta men programmet är bra när det behövs.

Repix använder jag för att måla en del speciella effekter på bilder. Det är väldigt speciellt och ingenting de flesta behöver.

Det händer att jag vill förminska många bilder på en gång. Då använder jag en app som heter Reduce. Den gör bara det, men ganska bra och snabbt.

PhotosInfoPro är bra för batchändring av metainformation i bilder. Inget för alla men bra för fotografer som arbetar i iPad.

Blur är en ny app som gör en enda rätt tramsig sak. Den suddar till bilder. Tänk lager-effekterna i iOS 7 så kanske du förstår vad jag menar. Jag använder den för att skapa bakgrunder till iPhone och iPad.

iColorama är en effekt-app. Mycket effekter för pengarna kan man säga och kvalitén är bra. Jag använder inte särskilt mycket effekter dock.

Photospector är lite lik Photogene, men med ett annat gränssnitt. Jag tycker den är trevlig även om jag inte använder den så ofta eftersom jag har så många andra program.

Photoristic HD är ytterligare en bra fotoeditor. Skaffar du någon av de andra behöver du inte den här. Välj den vars gränssnitt passar dig bäst.

Jag har nog testat hundra foto-appar till, men det här är de jag har installerade nu. Fråga om det är något du undrar. Fråga gärna om det är någon annan du undrar över. Det finns en god chans att jag har testat.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

DesK
2

Oj oj oj, waow! Tack! Nu är helgen räddad! 😃

/Désirée

Niklas
1

Med Photospector kan du kopiera redigeringar från en bild till mängder av andra. Det spar tid om du har tagit många bilder under samma förhållanden.

Niklas
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Titta på Facetune också om du tycker om att redigera ansikten.