iPad iFokus

iPad

Etikettappar
Läst 5921 ggr
.m.m
9

Nåt word-liknande program till iPad

Jag är supernöjd med min padda. Jag trodde inte att de skulle bli så här när jag köpte den men den har i princip helt ersatt både min mobil och min dator. Och då vet jag att jag inte använder nåt annat egentligen än grundfunktionerna. (Skulle vilja använda fler men det verkar tidskrävande att sätta sig in i) Vad jag saknar allra främst och mycket ofta är ett program, såsom word, där man kan spara och även skicka på ett sätt som inte innebär iCloud. Just nu använder jag bara "anteckningar". Jag vill kunna bifoga ett wordliknande dokument i ett mail tex. Finns det?

perjoh
0

Jag valde Documents To Go Premium för några år sedan och är nöjd. Den kostar några kronor men jag tycker den var värd det.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt val är Editorial. Det är ingen ordbehandlare och den hanterar inte Wordfiler, men om det är snyggt formaterade mail du är ute efter är det inga problem. Den har något som heter Markdown. Det är lätt att lära sig och gör att du inte behöver bry dig om att gå via knappar och menyer för att formatera dina texter. Du skriver formateringen i stället.

Här är ett exempel på Markdown:

# Det här är en rubrik av största storleken

Det är lätt att göra [länkar](http://iFokus.se), **fetstil** och *kursiverad* text. Eller citat:

> Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

## Den här rubriken har näst största storleken

Vill du läsa mer om Markdown är det här nog bästa källan:

[Daring Fireball - Markdown](http://daringfireball.net/projects/markdown/)

En av alla fördelar med Markdown är att man sparar det i vanliga textfiler. Därför är det lätt att läsa det på alla datorplattformar, i telefoner och surfplattor.

Bifogat är en bild som visar hur ovanstående Markdown ser ut efter konvertering i Editorial.

Editorial är förmodligen mer än vad de flesta behöver, men det är gott om Markdown-editorer för iPad och iPhone i App Store. Byword heter en som är populär. Den kan synkas med Dropbox vilket betyder att det är lätt att påbörja en text på telefonen och fortsätta på datorn eller iPad.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill du ha något mer ordbehandlarlikt är exempelvis UX Write bra.

Niklas
2

Pages är Apples ordbehandlare. Du behöver inte använda den med iCloud. Det går att skicka pdf- eller Wordfiler ändå.

.m.m
0

Tack så hemskt mycket! 😀👍

Niklas
0

Ingen orsak.