Android är säkrare än iOS!
Android är säkrare än iOS säger Googles styrelseordförande och tidigare vd Eric Schmidt. Nyligen deltog han på Gartner Symposium/Itxpo och svarade på frågor.
En bit in i debatten så ställde man frågan till publiken om de tycker att android är ett säker plattform så var alla överens om att android inte är så säkert. Schmidt svarade snabbt: "Inte säkert? Plattformen är säkrare än iPhone.".
I slutet av sessionen så återkom samtalet om ämnet och schmidt konstaterade återigen att Android är en väldigt säker plattform medan publiken började småskratta.
Det är klart att Google har jobbat hårt med att implementera nya säkerhetsfunktioner i Android på senaste åren men attacker med skadlig information fortsätter att öka medan iOS råkar ut för en betydligt mindre andel attacker.
Å så os är bra 👍
ja android är ju i grund och botten mycket mer utsatt för attacker, samt att det finns ju ingen motsvarighet till apples kontroll över innehållet i appstore - på ont och gott får man väl säga. så det är bra att de jobbar hårt för att förbättra säkerheten eftersom det finns anledning till det. samtidigt hänger naturligtvis de större säkerhetsriskerna med android ihop med den öppenhet som är vad androidanvändarna vill ha, allting har sitt pris helt enkelt
. (nåja, iaf de användare som vet skillnaderna och har gjort ett aktivt val av os utifrån dem, det finns naturligtvis många användare inom både iOS och android som mer eller mindre bara halkat in i det på ett bananskal - eller valt en enskild telefonmodell utifrån andra kriterier än os:ets särart.)
ja gladamarsvin, os är definitivt bra att ha i sin lur eller platta 😃! skämt åsido - menar du att iOS är bra? klart det är, och android och windows 8 också. samtidigt har de alla tre sina svagheter också - vilka dessutom ofta är själva baksidan av myntet av just deras största styrkor. och de är ganska olika och var och en blir salig på det som passar dem bäst - det är inte mer med det 🙂
Det intressanta är att Eric Schmidt är så dum att säga en sådan sak som han gör. Han skulle vinkla det på ett annat vis än att svara så korkat som t ex berätta att säkerheten har ökats ofantligt mycket genom åren och att säkerheten blir bara bättre och bättre.
Att påstå att säkerheten i android är bättre än iOS är så korkat i nuläget.
jag håller med, han borde ha erkänt problemen utan vidare åthävor, och sen talat om vad de gjort och gör åt saken. det hade framstått som mycket seriösare och trovärdigare.
Tror nog han i efterhand har förstått sitt misstag.
säkert, han blev väl överrumplad och gick på defensiven direkt utan att tänka efter - de flesta har nog sagt något riktigt otaktiskt i ett sånt läge någon gång
japp och säkert jag är ett fen av iphone jag kommer köra iphone hela tiden gillade samsugen men kom på nu när jag fått tillbaka min iphone så kan jag släppa los min kärlek för appel 🙂