iPad iFokus

iPad

Etikettövrigt
Läst 4089 ggr
Niklas
3

Vad kan du inte använda iPad till?

iPad är bra till mycket, men den kan inte allt. Vilka saker skulle du vilja använda iPad till som du inte kan?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Jens]
1

Mycket bra fråga!

[kissidor]
1

det finns en sak som jag inte kan göra nu, men som jag hoppas snart löser sig.

jag skulle vilja kunna logga in på jobbet och komma åt allt jag har där genom virtuell klient, då jag ofta har deadlines jag måste jobba över för att klara, och då hellre åker hem och äter middag med familjen för att sen sätta mig vid datorn och gå in genom portalen - än att sitta kvar och uggla ensam på kontoret till sena natten.

jag är så gott som säker på att det ska funka både för iPad och android, men IT-avdelningen håller på och utreder saken och vill ännu inte svara på vilken klient jag ska ha och hur jag ska göra.

Rocksey123
1

Jag tycker att den kanske skulle vara lite billigare :).

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Niklas
2

En sak jag inte har hittat något sätt att göra på iPad:

Importera en Photshop-/Pixelmatormall med flera lager, byta ut en bild i ett av lagren och spara om den. Det är en av mycket få saker jag måste ha en vanlig Mac till.

[Jens]
1

Jag kan hålla med Niklas. Jag saknar ett bildprogram som t ex Pixelmator eller Photoshop men har dock inte hittat något.

Niklas
1

Jag kan inte hämta en CSV-fil på en webbsida och ladda upp den på en annan.

niklassandgren
1

Jag tycker att man borde kunna betala räkningar med den…

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

[Jens]
1

#7 Det kan du men du måste ha kredit. ;)

Niklas
1

#7: Kan du inte det? Det gör vi hela tiden. Till och med för mitt företag kan jag sköta alla bankärenden med iPad och iPhone.

[Jens]
0

Jag tolkade det som att han skämtade men jag kanske har fel 😉

[kissidor]
0

jag är också osäker på om det var ett skämt eller inte

Rocksey123
0

Att den är dyr är kanske inte något som jag inte kan använda den till men annars så kan jag göra allt som jag vill i iPad förutom photoshop då.

//Selma

Stay strong, whathever they say.

Niklas
1

#12: Mycket av det som Photoshop kan går att göra med appar i iPad. Om du inte har särskilda krav bör du kunna använda Snapseed eller Photogene.

DesK
1

En dum fråga, men hur får man in bilder från kameran i iPaden? En sak man inte kan göra med iPaden är bada 😇 😎

/Désirée

[Jens]
1

Om du har igång iCloud och bildström så går det per automatik. Så fort jag tar en bild på min telefon eller ipad så synkas de.

DesK
1

Tack det ska jag testa ☺

/Désirée

[Jens]
1

Det kan vara så att du inte har en iphone och då undrar jag om det finns ett program som heter Mover+ i Market? Med det programmet kan du kasta över bilderna fram och tillbaka mellan iPad och Android-telefon om det nu finns. Annars får det bli via iTunes.

Niklas
1

#14: Dropbox är ett gratis och bra sätt att flytta alla typer av filer från iPad till datorer, telefoner och annat.

DesK
1

Aha jag har en androidlur, får testa vilket som funkar då!

/Désirée

Niklas
1

Dropbox funkar då.

[Jens]
1

Dropbox är bra alternativ.

DesK
2

Tack för bra tips! 🌼

/Désirée

[kissidor]
1

absolut, Dropbox säger jag med - klockrent för synkning mellan alla ens enheter 😃

[Ebidda98]
1

Kommer inte på något just nu…😃

Niklas
1

Jag tror inte att jag kan skicka Postens e-brev med iPad.

DesK
1

Niklas 😄Det kan inte jag heller 😇

/Désirée

[Ebidda98]
0

Kom på en sak efter mycket funderande, man kan inte spela The Sims! :(

[Jens]
2

Vad jag förstår så är The Sims är stort spel men det går att spela The Sims på iPad men det kanske är spel som du redan har spelat eller så kanske det inte är samma som du använder i din dator?

http://www.ea.com/ipad/sims

[Ebidda98]
0

#28 Blir nog inte lika roligt tyvärr, jag har mina familjer som jag gärna vill ha kvar ;)

Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Nu har jag löst det här. Jag gjorde en ny mall i iDraw. Bifogat är ett exempel. Det blir faktiskt bättre än ursprunglösningen på ett sätt. iDraw är ju ett vektorbaserat program. Därmed kan jag spara större bilder utan att behöva ändra några inställningar i mallen. Jag skulle alltså kunna göra iFokus sidhuvuden för retinaskärmar. :-)

Niklas
0

#6: Den här är också löst. Med webbläsaren iCab Mobile kan jag hämta filer som sparas i webbläsaren. Sen kan jag välja dem när jag ska lägga upp filer på annat håll.

Warney
0

Använda flash utan att behöva jailbreaka. Förstår varför de inte har det men det skulle verkligen göra surfandet lättare.

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

Niklas
0

#32: Är det något annat än spel det skulle underlätta för?

LadyS
3

Ja, jag har kommit på en sak den inte klarar av men å andra sidan hade jag nog inte räknat med att den skulle det heller när jag köpte den 😉

Men i min lilla desperation så sökte jag och hoppades i min vildaste fantasi att jag skulle hitta någon form av app som skulle motsvara en köksvåg😃 Så jag kunde fortsätta och väga klart mina djur när min riktiga köksvåg fick för sig att packa ihop. 

Kan säga att jag hittade ingen app och misstänker att du kan inte använda ipaden som våg, men önska kunde jag ju där och då.

Warney
0

#33 Vissa hemsidor fungerar inte utan flash, speciellt bildvisare. Tex http://www.pickla.se/bilder/120817_nor/bilder/index.html

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

oggelang
0

Skulle vilja kunna spela LoL och liknade spel i ipaden o.o

[kissidor]
2

det slog mig idag när jag uppdaterade kartor och programvara på min gps genom att koppla in den till datorn att jag behövde datorn för att göra det, och det finns ju andra gadgets som det är så med. men det skulle ju navigon och andra KUNNA möjliggöra genom både iOS och android om de var tillräckligt motiverade antar jag.

[Jens]
1

#37 Ja, hur har de tänkt där? Jag själv har en Garmin med gratis uppdateringar och gör det endast via datorn men om jag inte hade det? Ska skriva till Garmin och fråga.

DesK
1

Jens den frågan vill jag också ha svar på, jag har också en Garmin med gratis kartuppdateringar. Eller är det kanske bättre att vi skriver varsitt brev till dem?

/Désirée

[Jens]
1

Näe, det behöver du inte. Jag har skrivit nu på tidiga morgonen så jag återkommer med svar till dig 😉

DesK
2

Toppen, Jens 😃 Tänkte mest på om vi på så vis skulle visa att det är flera som har samma problem. Jasså du är också morgonpigg! 😄

/Désirée

[Jens]
1

Ja, det var en bra tanke! Gör det DesK för ju fler som 'klagar' desto mer blir trycket på Garmin. 

Morgonpigg har jag alltid varit och det är jätteskönt! Jag gillar att vakna tidigt och följa allt som händer utanför fönstret när allt liv börjar vakna till. 🙂

[kissidor]
1

det är en garmin med fria kartuppdateringar jag har också - vi föll väl kanske för samma kampanj allihop - så jag är också intresserad av vad du får för svar 🙂.

[Jens]
1

Hehe, vi gjorde nog det. DesK hade en bra idé att om fler klagar desto mer tryck får Garmin så det är bra om du gör en skriivelse till deras support om behovet.

[kissidor]
1

satt med iPaden i sängen imorse och skulle gå in på telia play, men hade glömt lösenordet. det fanns inte en länk för om man hade glömt det i själva appen, utan man skulle gå till telia plays hemsida i webläsaren för att finna den länken där. men där var det då bara en tom sida som visades så jag fick hala upp telefonen för att få fram dialogen och göra det där istället. jag förmodar att det var ett exempel på när det blir problem för att flash saknas?

stämmer det förresten att iOS däremot har stöd för silverlight? är det isf inbyggt eller ska man ladda ner nåt?

ska försöka komma ihåg att skriva till garmin och gnälla jag med 🙂

[Jens]
2

Silverlight finns inte som stöd i iPad. Silverlight är lika dumt som flash player. Tycker man ska ställa högre krav på företagen att förbättra deras säkerhet istället för att använda sånt skräp. 😂

[kissidor]
0

ja det må så vara att de är, och de är väl på väg bort i sakta mak också - men så länge de ändå fortfarande används så är det ju ett bekymmer som platsar under den här trådens rubrik, eller hur 🙂?

hmm, jag hittade den här länken och trodde att iOS hade fått silverlightstöd 🤔.

[Jens]
1

Hehe, det jag skrev är mitt eget tycke men om Apple tycker att silverlight har en bra säkerhet så kommer de tacka ja vilket de har gjort till iPhones Webbläsare! Mycket förvånad blev jag.

Är det något man aktiverar och hur då? Det är min fråga isåfall.

[kissidor]
1

ja, det var ju det som var min fråga också 🙂. men det kanske inte är genomfört i praktiken än?

google har ju fö också markerat att de anser att flash ska bort genom att de sen länge inte längre inkluderar det i android original eller har det i playstore, men det går ju lätt att få tag i ändå

DesK
0

En sak jag saknar är att kunna chatta med kompisar på googlechatten, men det kanske går på något sätt?

/Désirée

[Jens]
1

#50 Är det inte 'Chat for Google talk' du söker efter? https://itunes.apple.com/se/app/chat-for-google-talk/id480613677?mt=8

DesK
1

Tack Jens! 😃

/Désirée

[Jens]
1

#52 Så lite så!

DesK
1

Det funkar kanonbra 😊 Enda nackdelen är att det höll mig vaken halva natten 😉

/Désirée

[Jens]
1

Hahaha!

Niklas
0

Jag kan inte skriva inlägg i iFokus-bloggen med bilder i.

Niklas
0

#56: I morse verkade det här olösligt. Nu har jag hittat ett sätt. Använd en Webbläsare som tillåter att du ändrar användaragent till en stationär Webbläsare. Här finns en lite längre beskrivning:

Använd textformatering, smileys och formaterade länkar på iFokus med iPad.

[MiniPim]
1

Skriva ut bilder direkt från iPaden haha.

[Jens]
1

Det kan du om du har en blåtand-skrivare. 😉

Niklas
1

Här är en liknande tråd:

Vad saknar du med din iPad?