Vad saknar du med din ipad?
Med inspiration från en annan tråd, så undrar jag vad ni tänker saknas på en ipad kontra en laptop? Det kan vara vad om helst. Större skärm? Dyra tillbehör? Trött på appar till allt som blir en dyr årsdriftkostnad? Något särskilt program? Starkt beroendeframkallande? Vad kan du göra och/eller gör hellre, på din dator istället på din ipad? Personligen tycker jag att det blir fler error med framförallt tangentbordet med en ipad i jämförelse med en laptop. Bokstäver faller bort om jag skriver för fort och jag får gå tillbaka och korrigera. Jag tycker också att vissa program som kan låta smidiga och som om de skulle hjälpa en i vardagen, är riktigt avancerade att förstå sig på, till skillnad från ett program på en vanlig pc. Och allt "köpa till".
Visa klipp kan jag bara se på min dator tex. Inte med paddan. Ingen som kommer på en enda anledning till varför det är bra att ha en dator eller laptop om man införskaffat en padda? Det låter ju suveränt. 😉
det kan ju vara så att man bara inte har hunnit skriva än 😉. så jo, det finns några saker som än så länge gör det nödvändigt för mig att ha kvar datorn också.
det finns en del sidor som funkar som de ska i pc och i android men inte i iPad, och då menar jag inte bara udda enskilda webbsidor med flashinnehåll utan tex en sån sak som telias "mina sidor".
och så är det otroligt störigt att oavsett vilken Webbläsare jag än använder i iPaden så uppdaterar den flikarna när jag går emellan dem, vilket gör det i stort sett praktiskt omöjligt att tex gå ifrån inlägg man håller på och skriver på iFokus för att söka information eller hämta en länk från en annan flik.
skärmstorleken är mer än tillräcklig för sånt man huvudsakligen tittar på - tex film och webb, tidningar etc eftersom man har skärmen närmare, men att arbeta på den i tex kalkylark eller liknande tycker jag fortfarande den är lite för liten för, men bara lite 🙂.
jag använder plattan så ofta det bara går och sätter mig bara vid datorn när det verkligen krävs, men jag behöver alltså ha dator kvar ännu ett tag iaf. men jag är lite villrådig om hur jag ska göra nästa gång det är dags att byta dator - det enda jag är någorlunda säker på är att det blir inte en stationär denna gång, man har blivit alldeles för bortskämd med mobilitet. det lutar åt någon form av hybridlösning med ca 13" skärm, antingen platta med tangentbordsdocka eller typ ultrabook med nån speciell knix - gränsen mellan dem blir ju alltmer flytande. jag funderar tex på lenovo yoga 2 pro eller asus transformer book trio
Jag saknar fler tangentbordsgenvägar till iPad. Eftersom jag använder ett löst tangentbord skulle det vara bra om det fanns bättre stöd för att byta program, rulla upp och ner sidor i Safari, backa och gå framåt i Safari, byta flikar, hoppa mellan kontroller och göra val i rullgardinsmenyer. Starta appar. Det är ett fåtal webbsidor jag inte kan använda. Postens eBrev Webb är en av dem och jag har inte hittat någon annan liknande tjänst. Massredigering av bilder är omständigt, men enbart därför att det är osmidigt att flytta in dem i iPad och sen tillbaks till sin riktiga lagringsplats. Redigering av bilder tycker jag oftast är enklare än i Macen. Utskrift till papper gör jag fortfarande i datorn.
Här är en annan liknande tråd:
Den del av bildredigering som är lättare på dator är att klippa och klistra bland skärmdumpar. Jag gör ofta skisser av iFokus-funktioner på det sättet. Då behöver jag flytta bilder en pixel i taget tills den hamnar precis rätt och det är lite omständigt att göra på iPad. Det går okej med Photoshop Touch, men är smidigare i Macen där jag kan göra det med tangentbordsgenvägar.
Filhantering är helt klart mer omständigt i iPad. Om jag till exempel ska skapa ett kalkylblad i ett program och skicka upp det på en webbplats. Det går men det är bökigt. Jag brukar använda iCab Mobile som har en nedladdningsfunktion där jag kan lägga vilka filtyper som helst och använda på andra ställen.
Ni har sagt det mesta som jag har tänkt på =)
Nu är jag antagligen dum,men jag kan inte möblera om artiklarna på löpsedeln med min iPad 🤔 För övrigt instämmer jag med tidigare talare 🙂
/Désirée
#8: Det går tyvärr inte. Jag har samma problem.
Aj då! Något att kanske sätta på att göra-listan 😉
/Désirée
Vi får se. 🙂