Nya iPad får nytt namn - iPad Air
Som väntat så blev det en tunnare och lättare iPad som liknar dagens iPad Mini, 7,5 mm tjock och väger 469 gram (iPad 4 väger 652 gram). Färgen svart försvinner och ersätts med färgen rymdgrå.
Priset kommer hamna på 16 GB: 4 395 kronor, 32 Gb: 5 295 kronor, 64 GB: 6 195 kronor och 128 GB: 7 095 kronor och den förste november släpps iPad Air i Sverige.
Tekniska specifikationer för iPad Air:
Skärm
9,7-tum IPS-panel
2048 x 1536 pixel
Processor
A7 + M7
Kapacitet
16, 32, 64, 128 GB
Färger
Rymdgrå, vit
Kamera
Fram: 1,2 megapixel, 720p video
Bak: 5 megapixel, 1080p video
Anslutningar
Hörlursport, Lightning
Trådlöst
Wifi 802.11a/b/g/n
(802.11n på 2,4 GHz och 5 GHz)
MIMO
Bluetooth 4.0
Mått
H: 240 mm
B: 169,5 mm
D: 7,5 mm
Vikt
469 gr
Har du sett något pris på 32 GB med 3G?
det står 6495 i apples butik som du själv länkade till i ditt inlägg niklas - eller missförstår jag dig
?
nå så hur tänker ni göra 😉? jag står med största säkerhet över denna även om jag blir lite sugen bara för att den är såpass mycket lättare än 4:orna vi har. minin är den som i såfall skulle kännas mer angeläget att byta upp mig på, men den använder jag knappt så det får också vara. (dessutom - jag vill inte svära i kyrkan så jag ska inte göra nån längre utläggning om det härinne 😃 men det börjar lossna en del på androidsidan med plattor för den kräsnare publiken nu också - vilket naturligtvis är en utveckling jag följer med största intresse.) men hade de kommit med en större modell (12"+) hade jag varit mer intresserad.
#2: Har jag länkat till priset? Då har det varit helt oavsiktligt. Tack för svaret! 🙂
Eftersom jag jobbar hela dagarna från iPad är snabbheten och vikten rätt betydelsefulla. Dessutom har inbyggd 3G blivit mer intressant nu. Jag vill med andra ord ha en iPad Air.
jo man är förstås alltid intresserad av att ha det snabbaste "för att man kan" om inte annat - men när man är nere på milli/micro/nano-sekunder så betyder inte "dubbelt så snabb som…" sådär supermycket i användarupplevelse tänkte jag
. men jag gör ju inget avancerat med min, du kanske gör nåt där skillnaden blir mer märkbar. fast hade jag haft en äldre modell än iPad 4 hade en uppgradering varit en självklarhet.
men förresten apropå det, vad är grejen med att fortsätta sälja iPad 2 till ett förhållandevis obetydligt lägre pris ?!? 
🤦♂️
#4: I och med att jag gör "allt" med iPad blir varje sparad sekund värd en hel del i längden. Dessutom har jag iPad 3 så mitt steg upp blir större än ditt.
iPad 2 säljer fortfarande väldigt bra just för att den är en bra iPad för alla som inte behöver ha det värsta. För min morfar är den perfekt. I skolor är den ofta ett jättebra val också. Dessutom skulle jag tro att för Apples del är den en guldgruva. Delarna till den kan inte kosta mycket nu när den är ungefär tre år gammal.
jamen prisskillnaden blir ju så liten - bara 800 spänn om man jämför 16GB wifi-modellerna - vem låter det avgöra 🤔?
Själv är jag inne på att inte köpa någon ny iPad som det ser ut idag. Jag hoppas ryktena stämmer och att en 13" kommer nästa år och då kommer jag köpa en direkt.
håller med jens, 13"-aren det ryktas vagt om är klart intressant 😍
men är det verkligen bara jag som tycker det är konstigt det där med iPad 2 som ska fortsätta säljas men bara 800 pix billigare än iPad air - jag fattar inte för mitt liv vem som ska köpa den 🤔? vilket alltså inte är samma sak som att jag inte skulle fatta att det finns folk som har en iPad 2 och är nöjda så 🙂
Kan bara hålla med dig om envisheten att fortsätta sälja iPad 2. Priset är tok för högt men bra att de säljer det till skolor eftersom de inte är lika stöldbegärliga som de nyare enheterna.
det skulle vara det då 🙂
Jag har ändrat mig. Jag kommer köpa mig en iPad Air när den kommer ut. Det verkar som den kommer ut den 1 Nov. =)
hehe 😃. jag står dock över denna som sagt, mitt nästa gadgetköp blir en ny dator. men när min årliga bonus faller ut i april brukar det suga nåt alldeles fruktansvärt i hemelektroniktarmen och klia nåt alldeles fruktansvärt i köpklickarfingret, så då vet man aldrig vad som händer 😊
Då får jag berätta en sak. Imorgon köper jag mig en iMAC med retina-skärm för min gamla är 3 år gammal. Min äkta hälft få ta över min gamla. Visst är jag elak! ;) Tidig julklapp till oss båda ;))
grattis till er båda då 🙂! förutsätter ju att din käraste också är fullt nöjd så - och vill din käraste också prompt ha det allra nyaste får din käraste väl handla själv antar jag 😉.
är inte hemma alls på macar - men iMac är en stationär va? jag har alltid haft en stationär och sen vi slog oss ihop jag och guben så har vi också haft en bärbar och den stationära har varit mest min och den bärbara mest hans. men nu har jag kommit att tycka att det är så trist och tråkigt och obekvämt att sitta vid skrivbordet, samt att även en traditionell laptop är för klumpig och att man inte alls behöver ha största möjliga skärm om man sitter med den bekvämt i knät, och att vi inte alls behöver ha 1000GB hårddisk när vi bara använder en bråkdel av det. så jag ska ha nog mig en konverterbar 13-tummare med touchskärm och ssd-disk, och den stationära får helt och hållet bli dotterns minecraft-dator.
Tack Kissidor, Jag har tänkt mycket på detta beslut. En iMAC är en bärbar dator som står på en plats så att säga. Allt finns i skärmen (http://youtu.be/eMo6T-btSFU) fast på en snygg ställning. Jag tänkte mycket på en MacBook Pro eller en MacBook Air men tänkte att vad ska jag ha dem till. När jag reser så kommer jag inte ha med mig dem för jag kommer ta med mig min iPad och inte dem och de har skärmar som är 'små'. Har alltid gillat min iMAC, varje gång jag sätter mig vid den så blir jag glad och njuter till fullo så varför inte uppdatera den till en med retina-skärm? Då tog jag beslutet att skaffa mig en sådan också. Att jag köper en iPad Air är för att det har varit lite 'slagsmål' om paddan lite av och till. Då kände jag att då köper vi en till redan nu så är det bekymret borta ;) Jag har ett litet sparkapital som sögs ut direkt efter detta så nu jäklar får jag snåla för jag vill så gärna ha en 13" nästa år och då får jag leva på bröd och vatten om jag ska klara mig att köpa en sådan nästa år. Hoppas bara den inte kommer före sommaren för då är det kärvt med örena! =)
jo man måste ju ha en varsin, det vore konstigt om det inte blev slagsmål ibland annars🙂. nu har ju jag och dotran varsin retina och guben törs inte gå i närheten av dem, tror väl de ska explodera om han petar på dem eller nåt 🤔. men ibland vill han att jag kastar upp nåt på teven åt honom samtidigt som vi håller på med våra ipads båda två, och då gör jag det från minin. så man kan väl säga att vi har varsin alla tre ändå kanske.
jag vill inte ha en ultrabärbar för att ta med mig på resa, jag vill ha det för att kunna sitta lika bekvämt i favoritfåtöljen även när jag måste använda en riktig dator 😉
ja det drar iväg när man låter sig frestas av nya gadgets 😊
"…men ibland vill han att jag kastar upp nåt på teven åt honom samtidigt" Hahaha!!
ehrmmm, ett litet förtydligande - han vill alltså inte att jag ska kräkas på teven, utan bara att jag streamar nåt till den via äppelteven 😊
Aha! =)
Tror ni att iPad Air kommer finnas även i butikerna den 1 November för jag tänker ju köpa den. 🙂
Det räknar jag med. Jag ska till Apple Store då.
Mja, jag hade inte tänkt att åka till Sthlm för detta men hoppas på att finna det i de vanliga kedjorna. =)
Vet någon när den släpps till butikerna i Sverige? Jag har letat lite men har dock inte funnit något?
Första november.
Jasså, trodde det bara gällde apples butiker och inte de 'vanliga' =)
Niklas, hur har du tänkt med 3G-kort? Finns det något som kallas tvilling som du tänker köpa för att utnyttja samma datamängd eller hur har du tänkt dig? Jag funderar på om det finns ett kort som man enbart kan utnyttja för att använda datamängd men det kanske inte går?
#26: Åtminstone en del operatörer har tvillingkort. Jag har inte bestämt hur jag ska göra än med det. Det kanske går att använda ett mobilt bredbandsabonnemang. Jag vet inte. Det kanske är olika för olika operatörer.
Hmm, blev lite nyfiken själv på det alternativet av iPad Air… får fundera på det =)