Vilken iPad ska jag välja?
Hej!
Jag är i tankar på att köpa en ipad till min dotter som är 14 år. Tänker köpa den på julafton. Hon har en Ipad Mini men den har gått sönder så jag tänkte köpa en större och nyare Version nu.
Men när jag kollar på apples sida så finna bara ipad mini, ipad air, ipad 2 och ipad mini med retina. Jag såg att det fans 4th generation på elgiganten men tydligen var det utförsäljning så de kommer inte finnas kvar till jul då eller har jag fel? Vill inte ha en air och inte en mini.
Så mina frågor kommer här.
Går ipad 4th generation ur sortiment nu?
Är det värt att köpa med cellular? Någon sade till mig att ipads cellular är väldigt seg så det bästa är att dela internet från hennes iphone.
Vilken ipad borde jag köpa och varför?
Hon vill använda den till att spela, se film och använda denna som en mindre dator! Så snabb processor och bra skärm.
Blir så förvirrad av apples hemsida och hittar inga kloka/ konkreta svar på vilken ipad som är bäst.
Tacksam för svar!
Går ipad 4th generation ur sortiment nu?
Ja. iPad 2 och iPad Air är de två stora modeller som kommer att finnas.
Är det värt att köpa med cellular? Någon sade till mig att ipads cellular är väldigt seg så det bästa är att dela internet från hennes iphone.
Det beror på hur den ska användas. Har ni oftast tillgång till trådlöst nät kan det vara en onödig kostnad.
Att 3G/4G skulle vara segt tror jag inte ett ögonblick på. Särskilt inte jämfört med att gå via en telefon. Jag tycker att det ofta går väldigt snabbt.
Vilken ipad borde jag köpa och varför? Hon vill använda den till att spela, se film och använda denna som en mindre dator! Så snabb processor och bra skärm.
Med de kraven skulle jag säga iPad Air. iPad 2 är inte snabb och har inte så bra skärm. iPad mini med retina kan vara ett alternativ om den ska bäras omkring mycket. Den är lika snabb och har lika bra skärm, men mindre.
Att köpa på julafton är en chansning. Det kan bli ont om dem i julhandeln.
Jag tycker du ska köpa en ipad air faktiskt. De är smala men jag pratade med apple och de rekommenderade den. Den har lite mindre skärm men den har retina och A7 chip. Och cellular är nog något att satsa på, men någon som vet varför ipad 4th generation går ut ur sortiment innan ipad 2? Och sen så undrar jag om ipad air och mini verkligen är lika snabba? Air är väll snäppet bättre?
#2: Jag tror att du blandar ihop lite. Du skriver att du rekommenderar iPad Air och att den har mindre skärm. iPad Air är den med stor skärm. iPad mini har mindre skärm. iPad 4 tar de nog bort för att den är för lik iPad Air. iPad 2 är betydligt enklare. iPad Air och iPad mini med retina-skärm har samma processor och hårdvara i övrigt så de bör vara ungefär lika snabba.
Tack för svar! Jag menade att ipad air har lite mindre skärm än ipad 4. Blev lite hastigt där och skrev inte ut ipad 4 eftersom det var ipad 4 hon pratade hon i första inlägget :)
Okej. Fast iPad Air och iPad 4 har lika stora skärmar. Det är bara kanten utanför skärmen som har blivit mindre på iPad Air och som gör att det ser ut så. 🙂
Jaha vad bra! :)
Japp. 🙂
Tack för svaren! Blir att köpa en Ipad Air i slutet av denna månad och lägga undan i något förråd ;) Tänkte en vit eftersom hon har svart iphone, men är det någon skillnad på skärmen? Alltså hon ser ju film på sitt rum utan lysen eller med liten skrivbordslampa på. Skulle det bli någon sämre kvalite på mörka eller ljusa filmer eller är det ingen skillnad? Hon har ju sett på sin lilla iphone 5 nu eftersom vi ej hittar HDMI kabeln till hennes tv 😛
#8: Färgen är en smaksak. Jag skulle vilja ha en vit när den ligger någonstans, men svart när jag använder den för att slippa ha vitt som lyser i ansiktet om jag exempelvis ser på film. 🙂
Jag har en svart iPad2 och en vit iPad4 och jag tycker att det funar finfint att kolla på film i fyran 🙂
/Désirée