Ny iPad Air kraschar och låser sig
Det verkar som om jag har fått ett måndagsexemplar. Vissa saker går inte att göra utan att appar kraschar eller låser sig. Jag kan till exempel inte öppna en liten CSV-fil som jag har fått med mail i Numbers. Jag kan inte öppna vissa filer som är skapade i iDraw. När jag jobbar i ett webbaserat annonshanteringsststem kraschar Safari väldigt ofta. Under en arbetsdag och -kväll uppskattar jag att den kraschar hundra gånger. Allt det här gick mycket bättre i min gamla iPad 3. Jag har startat om, nollställt och installerat om från iCloud-kopia. Det gjorde ingen skillnad. Jag åkte till Apple Store i hopp om att få snabb hjälp. Det visade sig att det är kö i Genius Bar och första lediga tid är på lördag. Om det inte vore för att leveranstiden på min modell är flera veckor hade jag lämnat tillbaks den i stället och köpt en ny. Tur att jag fortfarande har en MacBook att jobba med men himla irriterande när en ny pryl inte verkar fungera från början. Så där, nu har jag gnällt färdigt. 🙂
Nämen, så tråkigt!
Det låter verkligen som om det är ett måndagsexemplar men du minns ju vilka problem jag hade när jag uppdaterade min iphone till iOS 7 men nu är allt frid och fröjd efter att ha fixat den. Funkar kanon!
Hoppas det reder ut för dig och det vore intressant att få höra vad problemet är sedan också.
Jag tänkte på dig och din telefon när jag åkte till Apple. 🙂 Jag återrapporterar här om jag får veta något mer om felet.
Ja, det kan ju vara så men du vet ju om problemet jag hade och hur jag löste det så det är nog inte samma problem. Vi får se vad de säger.
Apple bytte ut min iPad Air med hänvisning till att man har två veckors ångerrätt. I praktiken blev det så att de köpte tillbaks den och jag fick ett presentkort som jag köpte en ny för. Nu håller den på och installerar alla appar. De är inte säkra på att bytet kommer att lösa problemet, men tyckte ändå att det var ett bra första steg. Nästa grej att prova är nämligen att installera om den som en ny iPad. Det är jag av förklarliga skäl inte så pigg på. Samtidigt ser jag logiken i det. Jag har ju samlat på mig appar och inställningar under flera år och flyttat dem från iPad 1 till iPad 3 och nu iPad Air. Det kan säkert samla på sig skräp. Jag är i alla fall nöjd med att Apple bytte ut min iPad. Nu vet jag att det inte är något fel på hårdvaran. Håll tummarna för att jag inte behöver installera om den som en ny iPad. 🙂
Det verkar som om jag blir tvungen att installera om den helt tom. Safari har kraschat flera gånger. Är det någon som känner till något smart sätt att göra en sån ominstallation för att förlora så lite information som möjligt? Jag har hundratals appar varav många med data i. De som har en koppling till iCloud antar jag klarar sig och hämtar ner dokument efter installationen. Finns det något sätt att rädda datat i resten?
Det är något som jag också skulle vilja veta.
Efter en ren ominstallation har jag konstaterat att problemen finns kvar. Av det drar jag slutsatsen att det är iOS 7 som är instabilt. Hoppas att de löser det snart.
För mig är det också Safari som bråkar mest, men det beror nog till stor del på att det är i Safari jag jobbar hela dagarna.