iPad iFokus

iPad

Etikettövrigt
Läst 3497 ggr
RebeccaG
2013-11-22 00:37
3

Skaffa iPad

Tjo 

Jag har funderingar på att införskaffa mig en iPad Air, delvis då min skoldator väger bly och jag får väldigt ont i nacke/rygg av att släpa på denna varje dag, samt att denna tar nära en timme att starta upp (lågbudget HP som skolan lånar ut under de 3 åren av gymnasietiden), samt att denna iPad ska jag även ha under min högskoletid är tanken. 

Vad rekomenderar ni? iPad mini är på tok för liten enligt mig, så det är uteslutet.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Jens]
2013-11-22 05:57
1

Absolut ett bra val säger jag som är Sajtvärd. 😉

Men jag får sakta ner mig lite och tänka till:

Skoluppgifter lämnas in titt som tätt och på vilket sätt då? Är det att skriva ut material eller sker allt digitalt? Om utskrifter sker i hemmet så är det bra att ha en skrivare som har stöd för Airprint: http://support.apple.com/kb/HT4356?viewlocale=sv_SE .

Kompisar vill dela med sig med sina grejer till dig som t ex word, excel m.m. och det funkar fint att öppna dokumentet i Pages, Numbers och Keynote. Kan hända vissa saker i just layouten men inte så farligt och kan lätt justeras.

Skolkamrater har en USB att dela med sig. Ja, det finns ingen USB-läsare i iPad.

Men ALLT ovan kan lösas genom att använda sig av en molntjänst på nätet som t ex Dropbox som du har som ett konto för enbart skolans del. Där kan du lägga allt snabbt och komma åt det snabbt när du vill och var du än är. Det är bra med en USB i fickan ifall det behövs skrivas ut något.

Att ni i skolan har en lånedator som är tung som en sten är olyckligt men det valet gör ju kommunen. Det finns kommuner som ger sina elever en iPad och i den kommun jag bor i så kommer det inom snar framtid bli aktuellt för alla gymnasieelever att få en iPad som arbetsdator.

Det var mina tankar tidigt på morgonen. Kan ha missat något 🙂 … så återigen så ser jag inga hinder med valet av en iPad Air för allt kan lösas.

Niklas
2013-11-22 07:20
2

Ska du köpa en iPad och ha den i fem eller sex år tycker jag att du ska välja den bästa du kan få tag på. Det är just nu iPad Air.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

RebeccaG
2013-11-22 09:07
0

Allt i skolan lämnas in elektroniskt och jag använder iCloud och Dropbox ganska flitigt. Läste ngt om en sk "Cellular" man kan välja till när man köper iPad, är det ngt jag behöver eller vad är det för ngt?

| Youtube

[kissidor]
2013-11-22 09:32
0

det syftar väl helt enkelt på om den tar simkort så du kan ha datatrafik och internetåtkomst på den även när du inte har tillgång till wifi 🙂. har du stort behov av det så köp en sån variant föralldel, men kolla då också upp vad det surfabonnemanget alt surfkontantkortet kommer att kosta dig så inte det kommer som en otrevlig överraskning. är det bara enstaka gånger eller korta stunder som du kommer att vilja använda den utan att du har tillgång till wifi så kanske du kan dela ut din telefons internetåtkomst via antingen wifi hotspot eller bluetooth istället.

Niklas
2013-11-22 12:44
2

Jag valde iPad med 3G/4G nu. Tidigare har jag alltid köpt utan. Mitt sätt att använda den har ändrats så nu är det bekvämt att alltid ha tillgång till nätet, oavsett var jag är. Den använder samma abonnemang som telefonen men med ett eget SIM-kort. Det kostar några tior extra per månad.

[kissidor]
2013-11-22 13:17
1

ja har man ett sånt abonnemang som man kan skaffa extrakort till så kan det vara överkomligt. men det beror ju på vad TS har för abonnemang/kort.

jag vill ju också kunna ha min iPad uppkopplad var jag än är, men jag valde ändå med endast wifi när jag köpte min iPad 4. körde på hotspot från telefonen förut och sen skaffade jag min lilla pocket-router som jag alltid har i väskan. men en av orsakerna till att jag valde att ha det så då var ju att iPad 4 inte fanns med generellt 4G-stöd, och en med enbart 3G var jag inte intresserad av - nu stöder ju iPad air även 4G så då blir det ju ett lite annat resonemang 🙂

Niklas
2013-11-22 13:30
0

När det finns 4G fungerar det riktigt bra. På kontoret i Stockholm är det till exempel mycket snabbare än det fasta bredbandet.

haraldgjh
2013-11-22 17:54
0

appropå skrivare har jag installerat ett program på pc-n som hetter Fingerprint som skriver ut från ipaddan till en vanlig skrivare genom nätverket. Nackdelen är att man måste ha på pc-n så att den dirigerar signalen. Funkar jättebra. Tror programmet kostar en dryg hundring, budgetlösning. /harald

RebeccaG
2013-11-22 18:05
0

Ja, surfa kan jag göra via mobilen isånnafall, så det blir nog en med "bara" wifi🙂

Har kollat runt lite på bl.a. NetOnNet & Elgiganten, vart köpte ni era?😃

| Youtube

[kissidor]
2013-11-23 09:52
1

köpte min och senare dotterns ipad 4 på elgiganten och en ipad mini på electroworld. 

när jag har bestämt mig för en pryl eller några olika alternativ som jag är intresserad av och tänker köpa inom snar framtid så går jag alltid in på prisjakt.nu och kollar var de finns och till vilka priser. har jag inte superbråttom med köpet så lägger jag en bevakning på den/de grejorna det gäller så jag får mail om nån kör en tillfällig kampanj med extra bra pris. det var till exempel så det gick till både när jag köpte dotterns ipad 4 och minin - så jag kan verkligen varmt rekommendera att du går in där och kollar i alla fall. 

sen är det ju aldrig några direkt sanslösa reor på ipads, men däremot kan de ju kosta onödigt mycket på vissa ställen så man ska i alla fall inte bara rusa in i första bästa butik och köpa den tycker jag. 

en annan sak värd att tänka på är att tex elgiganten ofta har ett lägre pris på nätet än i butik, men har man kollat det innan och påpekar det så får man köpa den till nätpriset - kolla alltså alltid det först innan du åker dit 🙂

haraldgjh
2013-11-23 13:20
1

När jag köpte min trea så valde jag en med 32Gb och jag tycker det suger, verkligen. Visserligen lägger jag in mycket på Dropbox, iCloud och datorn men ligger ändå på gränsen hela tiden. Ta så mycket minne din ekonomi orkar med!

RebeccaG
2013-11-23 18:09
0

Har bollat lite fram & tillbaka & hört med bror min som i grund och botten är ett datageni ang surplatta. 

Just nu väger det åt att spara in lite pengar & ändå få brutalt mycket mer minne, så väger det åt en iPad mini med retinaskärm, med maxat minne då, 128 GB. 
Det är lite dyrt, men då blir det lite drygt 6000kr, vilket är lite mer än vad jag tänkt mig, men ändå överkomligt.
Vill ha den friheten med minnet då jag kommer ha MYCKET grejer på den, men att betala över 7000 för en iPad Air med samma kapacitet käns lite overkill. Det är väll samma platta, men med någon tums storleksskillnad?

En vän till mig har en iPad mini och det skiljer inte jätteycket på den och en iPad Air. 

Eller vad tror ni? Är fortfarande grön inom iPad-världen🤔

Jag och syrran är ute & tävlar en hel del, så iPaden kommer också användas till tidsfördrift & videoredigering, så jag känner att jag behöver det extraminnet. 
Men vet inte hur batteritiden är på minin med retinaskärmen? 
Vet att Airen har ett grymt bra batteri, men är det värt över 1000kr extra?🤔

| Youtube

[kissidor]
2013-11-23 18:50
1

oj. nya ipad minin är nog jättebra, men jag skulle aldrig välja den om jag planerade att kunna använda min ipad till skolarbete 😕. spel, surf, film - inga problem alls, men arbete skulle i vart fall jag tycka den var på tok för liten för. har du tittat på din väns mini samt på en vanlig? åk annars och titta på dem först innan du bestämmer dig, så du verkligen får en känsla för storleksskillnaden. eller om du har svårt att ta dig till ett ställe där du kan titta på den så googla åtminstone fram måtten och klipp ut två papper som motsvarar minin resp den vanliga och jämför. det skiljer väl 4,5 cm på diagonalen, dvs ca 3 cm på ena ledden och 4 cm på andra borde det vara

RebeccaG
2013-11-24 22:17
1

Jag har nu beställt en iPad Air 128 GB med enbart Wifi. 
Blev lite dyrare än vad jag tänkt mig, men kände att det blev bäst så🙂

| Youtube

Niklas
2013-11-25 10:27
0

#14: Grattis! Var beställde du den någonstans?

[kissidor]
2013-11-25 11:14
0

om du ändå kunde skaka fram pengarna låter det som ett bra val, grattis 🙂!

RebeccaG
2013-11-25 17:25
2

Beställde den online via Elgiganten. Min studentrabbat gällde så fick 709:- i rabbat😃, så det blev inte så dyrt som jag trodde👍

Nu e den hemma iallafall❤️

| Youtube