iTunes film offline
Hej! Funderar på att köpa en film från iTunes men förstår inte riktigt det här med HD och SD. Jag har en iPad Air, så jag vet att den klarar av HDn, men sen stod det någonting om att det bara är HDn som laddas ner… Menade dom att filmen endas hämtas hem i HD eller måste man köpa SD också? HD finns i 720p & 1080p… Men SD hittade jag inte. Ni som är lite mer erfarna av iPad, är det stor skillnad mellan HD och SD? Och det som är allra viktigast för mig om jag köper en film: kan man kolla på den offline? Tacksam för svar :)
kan du säga vilken film det gäller så man kan gå in och titta exakt hur det står för den? eller lägg upp en skärmdump. det står inte likadant på de filmer jag har varit in i iTunes och kollat nämligen. men det skulle ju mycket väl kunna betyda helt enkelt att sd inte finns tillgänglig för just den filmen, men får jag se exakt vad det står blir det lättare att bilda sig en uppfattning om det.
valet av sd eller hd resp i det här fallet hd 720 eller 1080 tycker jag i alla fall styrs mest av tillgängligt utrymme och ev begränsningar i datatrafik. ju högre upplösning desto mer plats tar den ju. själv har jag visserligen 128GB i min ipad, men jag har också mobilt bredband så jag brukar nöja mig med sd eftersom jag inte har obegränsad datatrafik. vill man ha flera filmer nedladdade i offlineläge samtidigt så kan man vara tvungen att fundera på vad man har plats med beroende på vilket lagringsutrymme man har. har man en 16GB-version till exempel så blir den full väldigt snabbt med hd-filmer
ja, du kan titta på den offline är svaret på den frågan i alla fall 🙂
Hejsan,
Jag ringade in där du kan välja vilket format du kan ladda ner. HD eller SD (se bild).
Om det är skillnad på HD och SD? Ja det är skillnad om du skulle t ex koppla din padda till tvn för att se den i större format. Däremot så ser jag inte vitsen med att titta på HD i en padda för då duger SD lika bra. Som standard så är alla filmer på iTunes i SD-format medan vissa filmen kan även laddas ner i HD-kvalité.
Har du för vanan att vilja köpa filmerna och se dem i framtiden så tycker jag du ska välja HD men är det för att enbart se den via paddan en gång eller två så räcker det gott och väl med SD.
SD - Standard Definition
HD - High Definition
Nu är filmen hämtad i SD och fungerar jättebra! :) Tack så mycket för hjälpen!