iPad iFokus

iPad

Etikettappar
Läst 3337 ggr
[Lizzier_83]
0

Samma apputbud till air och mini?

Funderar på att skaffa en ipad och väljer lite mellan air och mini. Den är främst tänkt som hjälp till min sexåring som är sen med talet och som även behöver träna inför skolstarten till hösten. Hans logoped och personalen på dagis använder ipad air när de tränar med honom så jag är lite fundersam. Finns apparna de använder även till ipad mini? Varför använder alla skolor och förskolor den större modellen isåfall när den mindre är enklare att hantera?

[Kavring]
0

Det är samma utbud till alla iPads, man kan även ta ned appar som är anpassade för iPhone till iPads. 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
[Lizzier_83]
0

Aha, vad smart. Låter jättebra. Finns det någon fördel med air vs mini eftersom de flesta verkar ha den större modellen?

[Jens]
0

Jag funderar om det verkligen är så att det är lättare att hantera en iPad Mini än en den vanliga? Vi har i vår kommun köpt ut över 1000 iPads till förskolor och lågstadiet och reaktionerna är att de är tacksamma för den större skärmen och var mer oroliga att få den lilla.

Skulle det ha varit jag som hade en sexåring så skulle jag utan tvekan välja den större skärmen för de hanterar den bättre än man tror. Det man bör tänka på är att skaffa en stöttålig case.

[Lizzier_83]
0

Men den är liksom så stor, det känns som att den är svårare för dem att hålla. Hur kommer det sig att ni valde den större modellen?

[Kavring]
0

Vi har både mini och den stora i hushållet, jag tycker att mini är den som man använder mest. Särskilt om ett barn ska ha plattan så tycker jag att en mini är att föredra. 🙂 En iPad Mini är ju enklare att ta med sig också. Man kan också hålla den lättare när man använder tangentbordet.

Den större är nämligen ganska tung (även om den nu också finns i en Air-modell). Den större kanske har fler möjligheter i.o.m. att skärmen är större, att man kan läsa inscannade tidningar enklare utan att zooma etc.

[Jens]
0

Man ska inte underskatta de små liven ;) Jag har syskonbarn som är 3-4 år och de använder sig av den större skärmen utan problem. Att t ex titta på barnfilmer via paddan eller spela spel m.m. uppskattas mer med en större skärm. Det man kan tänka på är t ex att man blir väldigt fort bortskämd med storleken på skärm. Se bara på TV-apparater i den vuxna världen. 42" skärm är ju fjuttigt idag.

Har du provat att hålla i en iPad Air? Vikten är 446 g för en iPad Air och på en iPad Mini så väger den 331 g, alltså 100 g mer. Inte mycket =)

Om logoped m.m. har redan en iPad Air som han använder sig av så är det en vanesak för honom att ha en liknande i hemmet. Tror att han skulle bli 'besviken' att ha en mindre skärm i hemmet.

[Kavring]
0

#7 Vi har båda sorterna (dock ej den tunna varianten av vanliga iPad), men både jag och sambon gillar Mini bäst. 🙂 Man tänker inte så mycket över storleken faktiskt, annat än att Mini är en skönare padda att hålla i (obs. har ej iPad Air).

[Lizzier_83]
0

Jo det kan hända, det finns ju ett visst andrahandsvärde så vi kanske provar den större och sen byter till mindre om det inte funkar.

[Jens]
0

Vi är väldigt olika. =) Har tillgång till båda också men använder aldrig minin.

[Lizzier_83]
0

Jättesvårt att välja :) vi åker nog till elgiganten och känner på båda.

[kissidor]
3

jag blir alltid lite förvånad när jag läser att folk håller i sina surfplattor så mycket - jag håller i stort sett aldrig i min, utan använder ett sådant fodral som även är ett ställ, så man kan ställa den så gott som upprättstående i knät eller på bordet. då har man ju ingen som helst nackdel av att den är större och tyngre utan bara fördelen av den större skärmen, och så slipper man ju dessutom "iPad-nacke" 🙂 - så det kan jag verkligen rekommendera till alla! hamnar den lite för lågt om man har den i knät kan man ju palla under med en kudde också.

Niklas
0

Jag har läst ganska många berättelser om användare av stora iPad som har provat mini och helt fastnat för det mindre formatet. En del av dem använder dem dessutom som huvudsaklig arbetsdator. #0: Det vore roligt att veta vilka appar ni ska använda. Min 3-åring är inte så road av att prata. Det vore kul om det fanns något som lockade honom att prata mer.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[kissidor]
0

#13 för mig var det tvärtom, jag ångrar nästan att jag köpte mig en mini också, har absolut inte använt den så mycket som jag trodde - tycker nästan alltid det är värt det extra omaket att släpa på den stora istället. och hade jag en air skulle jag inte ens nämna nåt extra omak 🙂. 

nu är min dotter visserligen lite större, hon var 9 förra våren när hon skulle få en egen och jag hade då tänkt att hon kanske skulle föredra minin, men hon tvekade inte ett ögonblick på att det var den stora hon ville ha.

men det är väl bra att ni åker och tittar och känner efter själva lizzier, då detta helt uppenbart inte finns rätt eller fel, utan är väldigt individuellt vad man tycker.

.m.m
0

Jag ääälskar min mini. Jag vill inte ha en stor. Blir det en till framöver så blir det utan tvekan en mini till! Det bästa köp jag nånsin gjort av teknisk art.