Offline bilkarta till iPad
Jag kommer göra en roadtrip i Norge i sommar och behöver förslag på bra bilkartor som kan köras i offlineläge.
Vad rekommenderas?
Klar fördel om den även kan köras på iPhone 5
Jag har en iPad 3 retina 32GB med 3G
Jag provade en sak när jag var i Norge förra helgen och det var att köra Apple kartor. När jag var t ex på hotellrummet så ställde jag in var jag var nånstans och vart jag skulle åka och sedan åkte jag iväg och på något sätt så fungerade det i offline-läge eftersom GPS inte kräver datatrafik. Men du kanske inte alltid kommer åt wi-fi? Det funkade bra för mig i alla fall. Vet ej om det finns någon offline-app men är nyfiken själv.
Hittade denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t60988/
Tolkar jag det rätt så är det enda man behöver göra är att ha en app där man kan ladda ner kartorna i telefonen och sedan är det klart. Navigon kan man köra offline med.
Ja, det är liknande Navigon jag är ute efter där kartmaterialet är sparat i själva iPaden och inte laddas från nätet. Men är Navigon Eurupe för 749kr värt pengarna? Finns för visso Nordics för 599kr men skiljer ju inte så mycket i pris.
TomTom sägs ju också vara bra och är något billigare 599kr för Eurpopa och 289kr för Skandinavien.
Vilken är bäst och finns det fler bra kartor?
Det blir bara någon enstaka natt vi tar in på hotell eller stugby. Övriga nätter sover vi i tält.
Kanske detta vore något? http://iphoneguiden.se/guide-hur-man-sparar-kartdata-offline-pa-google-maps-2-0/
Gratis är gott! ;)
Bra tips om man besöker någon enstaka stad utomlands men jag kommer säkert köra 200 mil så vill ha något smidigare. Har inga problem att betala men vill veta vad som ger mest för pengarna. Såg även att de flesta kortprogram har in apps-köp för trafikinformation och fartkameror m.m. Kan ju bli skitdyrt om man vill ha dessa finesser :-(
Men då tycker jag ändå du ska satsa på en riktig kartapp som t ex tomtom europe för ca 7-800 kr. Har själv en bilnavigator från tomtom så det har inte blivit av att köpa till just telefon eller ipad.
Jag kör själv Navigon och de är enligt min mening den bästa GPS-appen för offlinekartor som jag testat.
Ibland brukar de ha kampanj på apparna och Europe har väl som billigast varit nere på 399:-
Men som sagt…ett grymt bra kartprogram.
Har även testat TomTom men blev aldrig riktigt nöjd med den.
Underbart att höra en som testat både Navigon och TomTom.
Då blir det till att hålla ögonen öppna efter erbjudanden :-)