Trött iPad
Min iPad2 har börjat stänga ner sig, "hackar", tar lång tid på sig att ladda ner sajter mm. Känns jobbig att använda. Sitter minst ett par timmar om dagen och läser/surfar. Ibland kommer det upp en grå ruta mitt på skärmen med cirkeln som snurrar. Vad är detta och kan jag göra något själv?
En iPad 2 är trots allt en gammal maskin men ändå tycker jag inte att det skulle vara orsaken till att den stänger ner av sig självt, hackar, tar lång tid på sig att ladda ner sajter. Mitt bästa tips är att du gör en nollställning av maskinen.
Det enda du ska tänka på är att du gör en säkerhetskopia på dina saker till iCloud först innan du går till Inställningar > Allmänt > Nollställ och tryck sedan på Radera allt innehåll och inställningar.
Vid start av paddan efter att du har nollställt så får du frågan om du vill återställa en kopia från iCloud vilket du svarar JA på.
En bra sak är att tänka på att inte ha för många appar. Jag har köpt massor med appar men har dem inte igång samtidigt på paddan på grund av att det tar plats på utrymme och kan eventuellt sega ner paddan i onödan. Man använder ju inte alltid apparna samtidigt.
Även jag har en 2:a. Om den är för full dyker den, så rensa att lite så att det finns minne som är ledigt. Har även en Air men upplever det inte en markant skillnad på prestandan.
#0: Har du uppdaterat till senaste versionen av iOS? Töm webbläsarens historik också. Det kan göra ganska mycket skillnad.