Apple-ID på iPad, det funkar inte
Hej! Jag har fått en iPad i skolan nu och alla laddar ner skolappar hela tiden. Jag ska också göra det, det ska alla. Jag fattar inte detta med Apple-ID. Flera kompisar har skapat egna IDn, men när jag fyllt i allt och tryckt "nästa" blir popupprutan vit och därefter försvinner den. Då antar jag att jag är klar och fyller i lösenord och så vidare, men då står det att lösenordet eller IDt är fel. Fattar nada. Kan inte ladda ner de appar jag ska ha i mitt skolarbete och inga av mina kompisar vet vad det är. De "bara fyllde i". Skulle tydligen få hjälp av någon lärare på skolan, men vet inte vart jag hittar honom eller vem han är och jag orkar inte vänta över helgen med att ladda ner de appar som jag behöver. Vet ni vad det kan vara? Är Apple nere för tillfället, eller var den där popupprutan något? För när jag klixkat nästa blir den ju vit och sedan försvinner den… och jag är vid inställningar och kan fylla i mitt nya ID. Trodde jag? Förvirrad :(
//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner
Var någonstans försökte du skapa ditt Apple-ID? I App Store-appen, på Apples hemsida eller någon annanstans?
Inställningar :) En kompis visade vart jag skulle skapa IDt, och hon gick in där, under en flik som hette något med Apple, och iTunes tror jag.
Okej. Testa om det går bättre ifall du gör det på Apples sida för Apple ID. https://appleid.apple.com
Ok,. Återkommer.
Tack så mycket, det verkade som att man skulle fylla i andra saker där, bland annat säkerhetsgrejer. På inställningar var det Visakort och sånna grejer med… Fast jag tog mig igenom det ändå, så det måste ha varit någon sorts bugg… Nu har jag ett ID i alla fall, tack.
Nej, nu vill dom granska det när jag laddar ner något och då går jag igenom proceduren som var på Inställningar… Därefter blir det vitt och det kommer upp en ruta där det står att tidsfristen runnit ut… samt en kod på 4 tal.
Löst problemet… kan jag inte säga att jag gjort. Har ett ID, men kan ju inte ladda ner något ännu. Tack ändå, ska inte fylla i koden. Vet inte ens vart.
Läste fel. 🙂
Om jag tolkar ditt inlägg "#6" så försöker du skapa ett Apple-ID via surfplattan eller är det bara att du försöker hämta hem appar?
Det där med att "tidsfristen har gått ut"? Kan du skärmdumpa stegen som gör att du inte kan gå vidare?
Kan inte ladda upp bilder just nu, men jag försöker beskriva så bra som möjligt tills det funkar, iFokus krånglar… Ett, jag trycker på installera på en av apparna. Det kommer upp "Detta är ett nytt Apple-ID som inte använts innan. Tryck på Hantera för att bekräfta". Två, trycker där och kommer till ett avsnitt där jag ska välja vilket land jag kommer ifrån. Tar Sverige och klickar nästa - precis som på Inställningar under Apple och iTunes Tre, accepterar alla regler och villkor för AppStore, samma som på Inställningar. Fyra, ska fylla i vilket kort jag betalar med, kortnummer och så vidare. Mamma upptäckte, trots tricket med röd text och att mina kompisar kommit genom det, att det står att man måste fylla i det för att komma vidare. Där fyller man även i adress, telefon och så vidare, vilket jag gjort på Apples hemsida. Formuläret säger ingenting, så jag klickar nästa. Rutan blir vit och en ruta kommer upp, nu ska jag komma ihåg en kod eftersom tiden tog slut… Förutom det med tidsfristen, är stegen likadana som under Inställningar på min iPad. Tycker att det är konstigt att jag måste fylla i kortnummer och kort när skolan informerat om att det inte ska behöva göras. Föräldrarna ska ju inte tvingas göra det och lägga de pengarna i händerna på oss som köper appar utan att fundera särskilt mycket. Skolan vill ju inte hjälpa mig med det, så. Nej, är väldigt förvirrad. Brist på information från skolans sida och okunskap från min sida… Ska försöka fixa bilder på alla steg.
Detta är ett nytt apple-id som inte använts innan? Har du lyckats ladda ner appar tidigare så är de obrukbara och ska tas bort från paddan för desssa är knutna till tidigare konto.
Länken som följer beskriver hur du skapar ett konto utan att lämna ut ett bankkort:
http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE
Jag har inte laddat ner någonting alls än. Har bara startapparna. Fast vet ju såklart inte vad skolan gar laddat ner på paddan, får kolla det. Tack, ska kolla på länken!