iPad iFokus

iPad

Etikettnyheter
Läst 4883 ggr
Niklas
0

Här presenterar Apple nya iPad

I kväll, 2014-10-16, klockan 19.00. http://www.apple.com/live/

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[kissidor]
0

då får vi se o det blir som jag misstänker, att det blir en iPad air 2 64GB som kommer upp på inköpslistan 🙂

Niklas
0

Apple har redan försagt sig om att det kommer en iPad Air 2 så du kan räkna med det.

[kissidor]
0

jo det räknar jag kallt med, men jag menar att det visar sig ikväll om den hamnar på min inköpslista 🙂- vilket jag alltså tror. man kan väl säga att kommer den med 2GB RAM som det ryktats om så är det inget att diskutera 😉

Niklas
0

:-) Nu är det dags.

[Jens]
0

Jag är sååå glad att Pixelmator kommer till iPad !! Som jag har väntat på detta !!

[kissidor]
0

sa de uttryckligen att den inte har 2GB RAM 😕?

[Jens]
0

Nej, de sa inte det men de tog inte upp det heller vilket förvånar mig för det är väl ändå en viktig del eller kanske det inte är det för Apple. 🤔

[Jens]
0

Det är verkligen svårt att låta bli att köpa iPad Air 2 men jag ville ju ha större skärm så jag tror nog jag väntar tills nästa år.

[kissidor]
0

nej jag blir lite osäker nu - de brukar ju å ena sidan inte prata om RAM-mängden, men de brukar ju å andra sidan inte precis vara blygsamma med att prata om sina förbättringar 🤔. men näej, det här är ändå ett såpass stort irritationsmoment för mig att jag vill inte lägga de pengarna på en helt ny iPad om de ändå inte löst det. just nu känns det som no deal isf. synd, jag hade faktiskt nästan bestämt mig för att slå till😕.

[Jens]
0

#9 Sånt händer men det är ju helt annan prestanda men man kan ju alltid prova den  i någon affär eller av någon som köper den innan man bestämmer själv. Man behöver ju inte alltid ha så bråttom. Man kan ju också köpa en annan surfplatta för det kan ju kanske vara kul (?) (även om jag inte skulle göra det). 🤪

Jag testar ju flera på jobbet och vet vilken som ligger på topp när det gäller surfplattor. 😉

ps. måste vara något fel på mig idag. är helt slut så jag går och lägger mig nu.. ds.

[kissidor]
0

haha, det är väl anspänningen inför eventet som tar ut sin rätt jens 😉

jodå, jag vet att iPad fortfarande ligger i en klass för sig på många sätt - jag skulle väl inte ha köpt någon annars, som du vet köper jag dem inte för att jag är en iOS fangirl …😉. 

jag försökte ju med en samsung när de kom med en 12-tummare i våras, och jag tycker bra om den när jag kan använda den - men dess mindre imponerande batteritid gör att detta blir mindre än jag önskar… det - och det faktum att lik förbaskat fortfarande nästan alla appar för olika tjänster kommer först till iOS - vägde över till iPads fördel när jag nu blivit av med en platta och hade ett hål att fylla där. 

då har du testat tablet z2? det är väl den som är den bästa androidplattan som finns ute i butik än så länge (nVidia shield borde egentligen vara den bästa men jag vet inte, en del säger att den är lite väl buggig), men nexus 9 lär ju smiska z2 rätt hårt. de mer högpresterande av samsungplattorna är helt ok i sina ljusa stunder, men de visar ju inte precis android från sin bästa sida alltid. jag kan inte annat än medge att iPad överglänser dem på det stora hela, så det är inte det som är mitt alternativ isf

Niklas
0

Jag förstår inte att ni är så bestämda när det gäller vad som sitter inuti dem. 🙂 Att de är snabbast och bäst räcker för mig.

[kissidor]
0

niklas nu har du allt missförstått lite. du har uppenbarligen förutsatt att jag är så okunnig att jag bara tittar på hårdvaran och jämför över OS-gränserna och vill ha 2 GB RAM bara för sakens skull. du känner visserligen inte mig, så jag kanske inte borde tycka att det är något konstigt med att du förutsätter detta - men du är hursomhelst helt fel ute när du gör det. jag vet mycket väl att iOS är mindre resurskrävande bla just på RAM-minne.

men däremot vet jag också av egen erfarenhet att det finns situationer när mer RAM hade varit en oerhörd fördel. jag pratar inte om att växla mellan appar, jag pratar om att kunna jobba inom en app fullt ut utan att mitt användande på något sätt inskränks av ett otillräckligt arbetsminne. det är ett känt faktum att RAM är en begränsande faktor för antalet flikar som kan hållas öppna i webbläsaren och endast uppdateras när jag själv väljer det, dvs inte mitt i att jag håller på att skriva ett inlägg som jag tillfälligt lämnat för att söka information på andra flikar tex.

det är något som stör mig och andra mycket, och det skulle lätt åtgärdas med mer RAM-minne - så jag förstår för min del inte alls poängen med att de inte gör det. så nej, på den här punkten är tyvärr inte iPad bäst - vilket inte är nåt jag gottar mig åt bara för att jag generellt föredrar ett annat OS, jag skulle ju föredra att någon faktiskt gjorde den rakt av bästa plattan så jag kunde köpa den och vara helt nöjd. det är vad som skulle räcka för mig

sen vore det ju också en förutsättning för äkta multitasking utan problem att de går upp på mer RAM, och det förvånar mig om apple inte vill skapa förutsättningarna för det.

Niklas
0

Det problem du beskriver löste sig med iOS 8 hos mig. I iOS 7 släppte Safari texten i inlägg om jag exempelvis hoppade mellan fönster. I iOS 8 har jag inte råkat ut för det. Har du?

Niklas
0

För övrigt menar jag inte att ingenting skulle bli bättre med mer RAM-minne. Däremot är det inte de tekniska specifikationerna som avgör hur bra en pryl är.

[kissidor]
0

jag får testa igen hur jag tycker detta funkar i iOS 8 då - för jag har ju helt slutat använda mina iPads på detta sätt eftersom de inte var fungerande ur den aspekten.

nej men som jag sa så är det så att jag inte tillhör den mindre kunniga skara som tror att hårdvaran är det enda avgörande och skriver dumheter i kommentarsfält här och var. mjukvarans betydelse märker man tydligt inte bara mellan olika OS utan även inom ett och samma. det är tex väl känt att samsungs hårdvarumonster i praktiken presterar sämre än likvärdigt eller även något klenare bestyckade enheter från flera andra tillverkare. då pratar vi om snabbhet och flyt - ibland kanske man iofs kan tänka sig att offra ett litet uns snabbhet för att få en utökad funktionalitet, men det är en annan diskussion.

[Jens]
0

Att Apple hanterar minnet på ett helt annat sätt vet ju jag men jag har aldrig kört så många 'flikar' uppe samtidigt som t ex i Safari så jag har aldrig kunnat säga om det funkar bra eller inte till Kissidor. Däremot så vet jag att Niklas jobbar på iPad på helt annat sätt än jag och kanske kan svara på det och tror nog att Niklas gjorde i inlägg #14 ?

Det är klart att jag har haft t ex 5-8 sidor uppe samtidigt och flippat mellan dem för att t ex lägga in inlägg på iFokus m.m. och då har jag inte haft några bekymmer med det men har fått känslan av att Kissidor menar betydligt mer sidor samtidigt? Fast behöver man verkligen ha mer sidor öppna samtidigt?

Jag tycker dock man ska prova den nya iPad Air 2 för att kolla just sådana situationer som man har upplevt tidigare som 'jobbiga' men ändå ska man inte glömma att jag (tror Kissidor har samma) sitter med en iPad 4 som börjar bli till åren. Upplever ju den ibland seg men den är ju gammal nu …. 🙂

[kissidor]
0

jag vill iofs kunna ha fler sidor än så öppna, och jag tycker det är helt onödigt om jag inte ska kunna det. (och argument av typen "behöver man verkligen…" tycker jag oftast faller på att folk har olika behov.) men problemet har jag definitivt haft även vid endast ett litet fåtal öppna flikar. rimligen beror det ju även på vilka sidor det rör sig om.

men självklart ska jag nu efter niklas uppgift kontrollera om problemet försvunnit även för mig i iOS 8. har det faktiskt gjort det så är det ju en icke-fråga för mina behov iaf, och då blir det ett köp. (även om det fortfarande är en liten besvikelse att de inte inför äkta multitasking i och med air 2. förmodligen sparar de den karamellen till storpaddan nästa år - som säkerligen kommer att ha ett pris som kan bli lite svårt att svälja för den som bara vill ha en lite större skärm till sin surf och mediakonsumtion 😕)

det stämmer att det är en iPad 4 jag haft, och visst börjar den kännas lite trött. (och så har jag en mini retina också.) men det är ju just det att uppgraderingarna från dem är ju i processorkraft på såväl cpu som gpu, och det är arbetsminne som jag upplevt att jag haft problem med.

men som sagt, vi får se - kanske har de lyckats med nåt slags mjukvarulösning istället som eliminerat behov av fysiskt mer RAM, genom nåt slags effektivisering eller omprioritering eller nåt 🤔. jag bryr mig inte om hur de löser det bara de löser det 🙂

[kissidor]
0

nix tyvärr, problemet är inte löst. det gick ett tag, men så öppnade jag aftonbladet på en av flikarna och då var det klippt. jag får väl vänta tills en kommit i händerna på nån som skruvar isär den för att titta inuti - för det är ju svårt att komma åt att kolla en sån här grej funktionsmässigt på elgiganten till exempel…

[kissidor]
0

blev lite förhoppningsfull igen, ingen som hunnit skruva isär den än men:  http://arstechnica.com/apple/2014/10/early-ipad-air-2-benchmark-suggests-tri-core-cpu-2gb-of-ram/

Niklas
0

[kissidor]
0

👍 då blir det köp 🙂. undrar just när telia släpper dem - jag tänkte ju ta en med lte denna gång - baraförattmanvetaldrignärdetkanvarabraattha - och då kan det vara vettigt att ta den genom dem.

Niklas
0

Du kan väl köpa den var som helst och skaffa kort hos Telia sen? Jag gissar att de släpps på fredag.

[kissidor]
0

Mm kanske, men jag har ett mobil komplettabonnemang så jag tänkte ta den med surfanslutning på det isf. Det kan ju hända att det blir förmånligt på nåt sätt, jag skulle iaf vilja se vilka erbjudanden de kommer att ha innan jag bestämmer var jag ska köpa den. Jag kan nog tåla mig några veckor 🙂

[Jens]
0

Woohoo, så det blir 2 GB RAM. Läste på länkarna ni delade med er. Då vete fan vad jag ska göra men jag är riktigt sugen på en guld-färgad.

[kissidor]
0

Ja det är svårt att inte vara sugen på en guldfärgad 😃. Men guldet syns det ju inte mycket av i fodralet och jag är inte så förtjust i vit framsida, så vi får se 🙂

Niklas
0

Jag skaffade ett tvillingkort till mobilabonnemanget för 49 kronor i månaden.

[kissidor]
0

surfanslutningen jag pratar om kostar 29 kr/mån 🙂

[Jens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, vad har jag gjort nu ;) … gjort är gjort 😛

[kissidor]
0

tssss tssss jens, så slarvigt av dig att råka beställa en guldfärgad iPad air 2 64GB 🙂. den kanske går att avboka 😇😉?

[Jens]
0

Hahaha kissidor. det gör ju det men men…. =) Ska bli så gött och jag har tänkt några dar på min 'gamla' som är lite seg, tung och tänkte att det borde vara dags att förnya sig och dessutom har jag läst testerna och det är en helt sjukt grym maskin! Utklassar allt motstånd utan dess like så jag bara måste ha en ny … Har du beställt din ännu ?

[kissidor]
0

nej som sagt jag tänkte jag skulle vänta och se vad telia kommer att ta för lte-modellerna med surfanslutning till mitt telia mobil komplett först - men det är klart att de kan ju inte dröja för länge med att börja sälja dem innan jag tappar tålamodet 🙂. men om jag väl tappar det kommer jag att tappa det rejält, och isf blir det ingen nätbeställning, utan då blir det raka spåret in på närmaste elgigant el dyl och plocka åt sig en bara 😃.

[kissidor]
1

men vad tusan, nu blev jag ju otålig bara för det 😡! jens, du ska veta att jag håller dig ansvarig 😈!

[Jens]
0

HAHAHA! Du är för rolig! Jag tror nog att du blev så ivrig när du såg att leveranstiden är ju redan nästa vecka och då kan man ju inte låta bli ;))

Ska verkligen bli kul att få den i hand !

[kissidor]
0

jo det var väl så 😊. men ser du att jag får min två dar senare än du 🤔 ? jag bor ca två mil från arlanda så de kommer uppenbarligen inte den vägen iaf.

jag släppte det där med lte också, det är ju egentligen fullständigt onödigt och därmed inte värt mellanskillnaden.

[Jens]
0

Jag valde utan 3G/4G för jag tycker det är så enkelt med att köra med telefonen som modem. Varför slänga ut en extra tusenlapp till då? Näe, det klarar jag mig utan.

[kissidor]
0

håller med, det var mest att jag är lite trött på att få förklara för guben och dottern stup i ett över telefon var de hittar lösenordet till wifi hotspoten och hur de ställer in det, så det flög i mig att det kunde vara praktiskt om den ändå hade ett sim-kort i sig om jag ska låna ut den nån gång.

men nu har de ju varsin iPad 4 vilket gott får duga åt dem ett tag till, och det där med hotspoten får de f-n lära sig 😓.

[Jens]
0

Hehe, ja ibland är det lite jobbigt att behöva förklara om och om igen men ibland är det dock tacksamt att det finns någon som är kunnig i familjen. En som kan lösa problem när det uppstår för alla familjer har ju inte den turen. 😉

Jag köpte inget skal till min för jag har inte bestämt mig ännu vad jag ska ha. Det blir att klura ut något bra. Helst ett skal med inbyggt tangentbord men den får inte vara för tung. Något förslag?

[Jens]
0

Här kan man verkligen se hur ny iPad ser ut på insidan och de beskriver vad som är vad och då såg jag ännu en gång en bekräftelse på att den har 2 GB RAM. =)

https://www.ifixit.com/Teardown/iPad+Air+2+Teardown/30592

[kissidor]
0

haha, det är ifixits teardown jag har googlat efter förgäves hela veckan 😃. men nu fick vi ju veta tidigare men extra bekräftelse är alltid trevligt 🙂. en annan sak som jag ser mycket fram emot förresten är den nya skärmen, jag är en obotlig sucker för riktigt fina skärmar och denna bör väl kunna vara det.

jag tog inte heller nåt smart cover, de passar inte alls mitt sätt att använda en platta. de verkar mest gjorda för att plattan ska vara på ett bord och jag använder den mycket oftare i knät.

tangentbord är en bra grej helt klart, men jag använder den rätt mycket i porträttläge också när jag läser tidningar och då blir det lite bängligt med ett tangentbord som sitter fast i fodralet, så jag kommer att fortsätta använda mitt Logitech k810 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1525270 (detta går att använda till allt, men jag tror följande variant k811 är speciellt bara för apple-enheter, vilket eventuellt ger nån ytterligare liten fördel om man bara har det: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1577499)

älskar detta lilla tangentbord iaf 🙂, och det ligger perfekt framför plattan vilande på fodralets utfällda botten med den här typen av fodral som jag beställt:

min erfarenhet av den här modellen av kinatillverkade fodral hittills är att de är mycket praktiska och att kvaliteten duger. men det kan hända att jag köper ett annat fodral senare när det kommit mer att välja på, men jag törs inte ha den oskyddad många minuter med tanke på min skadehistorik 😛

[Jens]
0

Jag har suttit ett tag och kollat runt en hel del med fodral med inbyggt tangentbord och den 'lättaste' väger 0,33 kg vilket jag tycker är en sabla massa så jag får nog behålla den jag redan har som är en Incase Origami Workstation. Med Incase Origami Workstation så har jag Apples egna tangenbord.

Det blir nog så att jag köper en Apple iPad Air smart case som jag enbart använder när jag paddan följer med mig ut från hemmet, dvs så kommer den inte alltid sitta på paddan …

[kissidor]
0

tja det ser ju ut att kunna funka bra 🙂. den där origamigrejen var fiffig och jag gillar att tangentbordet är upphöjt i bakändan. men det är dock inget alternativ för mig eftersom jag inte kan tänka mig ett som inte är bakgrundsbelyst. samt naturligtvis att det vore lite korkat av en crossoveranvändare att ha ett tillbehör som bara funkar med ett av mina OS 🤔.

våra klinkergolv hemma är inte mjukare än andra, så här är det fodral på 24/7. men du vill väl sitta och beundra din fina guuuuuuuld-padda förstås 😃

[Jens]
0

Absolut, jag vill ju inte dölja 'guldet' 😜

[Jens]
0

Nytt besked från Apple! Kanske tidigare än väntat?…. .. och jag har varit fräck för jag har beställt en Macbook Air, 13,3, 8 GB RAM MED 256 flash minne också men den dröjer några dar till att få… ;) En bild borde ha följt med i denna tråd men det går inte lägga till det. iFokus 3.0 är fortfarande lite buggig.

[Jens]
0

Buggig som sagt men här kommer bilden.

[kissidor]
0

grattis till nya datorn också då, den borde det vara bra drag i 🙂. har du inte haft ssd-disk förut så kommer du att älska det.

min ska också komma tidigare än det stod först, 29:e stod det nu, med ups. det passar förhoppningsvis utmärkt, är på konferens den 28:e och kommer tillbaks till kontoret på förmiddagen den 29:e. men då åker jag direkt hem och räddar dottern, som pga höstlov fått vara hos gamla farmor - som tror att hon fortfarande är fyra år (hon är elva) och som dessutom ska ta med henne på kyrkligt syföreningsmöte 🤪. så hon blir nog ganska lättad när jag hämtar henne och vi åker hem och väntar på ups 😉.

ups har varit väldigt krångliga här i krokarna förut, påstått att man omöjligt kan leverera till mig eftersom jag inte bor på en gata, och sagt att att deras chaufförer inte får ha telefon så man kan utbyta information med dem och sånt dravel. men jag har för mig att allt det var ändrat senaste gången jag fick paket med ups, så jag är försiktigt förhoppningsfull 🙂.

[Jens]
0

Levererar de paddan hem? …men jag är ju inte hemma utan på jobbet ! Visserligen är min äkta hälft hemma så det kanske går ändå att ta emot paddan om jag lämnar mitt körkort hemma?

Jorå, jag är bekant med ssd och har det i mina jobbdatorer som är flertalet PC med windows operativsystem. Jag har alltid velat ha en macbook air även om jag har en iMac också så nu är det beställt så undrar vilken som blir min favorit, nya iPad Air eller Macbook Air. 🤔

[kissidor]
0

ja de kör ut den till leveransadressen och du måste skriva på - mycket möjligt att det går med fullmakt men då bör du kontakta dem först och kolla hur den ska se ut, de kanske har ett speciellt formulär som du ska använda. men jag rekommenderar nog att du ändrar leveransadressen till jobbet om du vet att du kommer att vara där hela dan. det kan du göra på ups hemsida.

edit: innan första leveransförsöket är det med apple du ska ändra leveransadress tror jag

[Jens]
0

Hmm, vilket elände… får fixa det på något sätt. Tur att du tog upp det ! Tack! =)

Niklas
0

Är det en MacBook Pro eller MacBook Air du har beställt? Det står lite olika.

[Jens]
0

Förlåt Niklas med det är en MacBook Air, 13" =)

[Jens]
0

Denna:

Niklas
1

Den kommer du säkert att bli nöjd med.

[Jens]
1

Ja, jag har verkligen velat ha en MacBook Air sedan en kompis köpte sin för några år sedan men det har liksom inte blivit av med köpet men nu tänkte jag att jag måste göra det och beställde två enheter (iPad Air 2 och Macbook Air) istället.

Har sålt min 'gamla' iPad 4 med retina skärm redan och lämnar över den till en kompis när jag får min nya i ägo först. Han betalade 2000 kr för den och det var helt okej pris tycker jag.

[kissidor]
0

batteritiden var ganska awesome🙂. det är väl lite lättare att få till det utan touchskärm, men ändå 👍

[kissidor]
0

förresten visst var det helt ok att få 2000 för din gamla iPad 4. med 16GB säljs de nya för 2990 på flera ställen. men du kanske hade mycket mer lagringsutrymme i din?

jag har redan börjat fundera på att dottern kanske borde få byta upp sig till julklapp, och isf får vi en iPad 4 16GB wifi över. antingen ger vi den i julklapp inom släkten, eller så får sambon lämna ifrån sig min gamla med 128GB och ta hennes med 16GB, för den med 128GB får vi väl mer för på blocket isf 🤔. men nja, frågan är om det är värt krånglet.

[Jens]
0

Tänker du nu på MacBook Air kissidor (inlägg #55) ?

[Jens]
0

Jag har/hade en iPad 4 med 16 GB men han får ett skal som kostade en del också på köpet.

[Jens]
0

Niklas, ifall du har missat så har iFixit plockat isär iPad Mini 3 och det kan vara av intresse för dig =)

https://www.ifixit.com/Teardown/iPad+Mini+3+Teardown/30628

[kissidor]
0

Ja det var Macbooken jag menade i #55 🙂

[Jens]
0

Ja, batteritid på 12 timmar är ju sjukt bra ! =)

[kissidor]
1

ja och standby på en månad 🙂!

[Jens]
0

Ja jag läste det. Otroligt bra!

[Jens]
0

Att iPad Air 2 är 200 gram lättare än iPad 4 är otroligt. Redan nu tycker jag att min är tung, Hahaha! Fast jag har aldrig tyckt det innan men nu har jag gått runt och vägt lite saker och 200 gram är mycket.

[kissidor]
0

jag har alltid tyckt att iPad 4 är tung 🙂. när den var ny var den ju tyngre än konkurrenterna, så där får man allt säga att apple jobbat på riktigt bra för att åtgärda det 😉.

man kan ju tänka på att 200 gram är mer än även en riktigt stor mobiltelefon 🙂

[Jens]
0

Jag brukar ju köpa 2 hekto kokt skinka från charken och det är en hel del. 😉

Niklas
0

#59: Jag har redan köpt den, fast jag visste innan att det var större lagringsutrymme och Touch ID jag var ute efter. iPad Air 2 var aldrig ett alternativ.

[Jens]
0

Har du redan fått hem den ?

Niklas
0

Jag köpte den på Apple Store i Täby morgonen då den lanserades.

[kissidor]
0

hmm, nu står det att de ska leverera min redan idag - men jag är ju inte hemma 😕. tänk att det plötsligt blev så mycket jobbigare att vänta till onsdag bara för att jag fick besked att jag skulle ha kunnat få den redan idag 😭

[Jens]
0

Hahaha Kissidor. Jag är på jobbet och det enda jag tänker på är att få den idag. Väntar samtal, samtal, samtal, samtal …………….🤦‍♂️

[kissidor]
0

synd dock att man inte kunde få ett aningens mer rättvisande leveransdatum från början, ganska dödsdömt att försöka chansa på rätt leveransadress annars… speciellt den här veckan för mig, jag vinglar runt både här och var i två län hela veckan 🤦‍♂️

Niklas
0

Jag har alltid fått mina leveranser betydligt tidigare än Apples utlovade leveranstider.

[Jens]
0

Samma här! Fick min idag utan förvarning och då menar jag att de inte skickade SMS eller ringde mig innan de kom och knackade på dörren ! Jäklar tur att jag åkte hem efter halva dagen. Bilden är lite mörk men det är ju så kass väder!

[kissidor]
1

jag fick min också 😃! ups-killen ringde och beskrev omgivningarna och frågade om han var på rätt ställe, och då chansade jag och frågade om det gick att messa en fullmakt att han fick lämna paketet utan min påskrift - och det kunde man! lite småläskigt förstås att låta en sån dyrgrip ligga  ute på tomten i flera timmar, men rent statistiskt var det ytterst osannolikt att nåt skulle hända. inte desto mindre var jag lättad när jag kom hem och kunde rafsa fram paketet ur gasolgrillen där han hade lagt det.

så nu får pärlan följa med på konferens imorgon så jag kan klappa den i pauserna 🙂, lite sugigt bara att ha den skramlandes löst omkring i ett gammalt iPad 4-fodral 😕

[Jens]
0

Hehehe kissidor! Stort grattis till paddan!! Jag är så glad över min för jag blev så mäkta imponerad av vikten. Kanske det inte känns så stor skillnad mellan iPad Air och iPad Air 2 men mellan 4an och denna är ju stor skillnad.

Jag provade också mitt fodral och det var bara att glömma så jag ska fort som attans köpa mig ett fodral men undrar om de har hunnit lägga ut det i butikerna? Jag tänkte mer på Apple smart case men vill gärna ha i grön färg, passar bra till guldfärgen.

Jag har dock suttit mer vid MacBook Air för det var mer arbete att göra på den än vid plattan dock för i plattan så sköts allting så smidigt via iCloud men så enkelt är det inte i Macbooken och det är en grym maskin. Jösses så snabb den är och tyst! Hör inte ett smack ifrån den, lika tyst som paddan.

Hua, jag önskade att jag var ledig i en vecka för det är är ju rena rama julklappen !

[kissidor]
0

ja nog var det skillnad alltid 😮! det märkte man ju om inte annat på hur den skvalpade i tjockisens gamla fodral 🙂. det är en ständig nackdel med att vara tidigt ute med sina gadgetköp, tillbehörsutbudet är uselt. hoppas mitt kinafodral kommer den här veckan för då klarar jag mig så länge iaf. jag var däremot inte alls pigg på att betala 750 spänn för ett smart case bara för att använda det i en vecka, de fodralen är nog bra men de är helt fel för mig.

[Jens]
0

Håller med dig kissidor med fodralet! Det är dyrt och när du sa 'kina' så slog det mig att jag har två nätsajter som jag kan köpa ifrån som har massa goa saker för en spottstyver så att säga. Jag delar med mig sajterna och ser om du har samma?

Mja, aliexpress är kanske inte en kina-butik men ack så populär: http://www.aliexpress.com

sedan kommer min favorit men räkna med att leveransen kan ta tid men värt varenda öre: http://www.dx.com

Om man tittar på ett exempel som denna men nu är den i svart färg och det finns många andra färger: http://www.dx.com/p/enkay-enk-3504-ultra-thin-protective-pu-case-w-3-fold-stand-auto-sleep-for-ipad-air-2-black-358581

Cirka 80 kr istället för 750 kr =)

[kissidor]
1

Ja Aliexpress känner jag ju till, men när det gäller olika tillbehör så brukar jag helt enkelt utforska eBay :-). Ska kolla dx sen, tack för tips. Det fodralet jag har beställt nu köpte jag dock i Sverige även om jag vet att jag kan köpa samma på eBay för en tredjedel av summan, just för att jag skulle slippa vänta så länge. (Gaaaahh för att skriva på mobilen i en buss på en skumpig väg!)

[Jens]
0

Hur har det gått kissidor? Funkar paddan som den skall?

[kissidor]
0

Absolut,  det känns bra att ha en storpadda till mitt förfogande igen 🙂. 

En sån sak som fantastisk batteritid är ju ett ganska oglamoröst feature jämfört med mycket annat, men det är ju faktiskt det som gör att jag i alla väder kan lita på att den sviker mig inte när jag behöver den - så det känns lite som en lättnad.

Sen gillar jag verkligen fingeravtrycksupplåsningen, mycket behändigt. Och minskade reflexer på skärmen tas tacksamt emot när man tittar på film, det har ju alltid varit lite irriterande att sitta och titta på sig själv istället så fort det blir mörkt i filmen 😕😃.

däremot har jag inte hunnit pressa den ordentligt när det gäller det där med webbläsaren, jag fick inte fodralet förrän i torsdags och det var väl egentligen först då jag kunde börja använda den ordentligt, samt att jag förlade mitt lilla tangentbord några dar - så därför har jag mest skrivit från laptopen.

I övrigt är det väl… tja, en uppgradering helt enkelt 🙂. Gammelpaddan gjorde ju sitt jobb med den äran den med, jag hade nog tålt att ha kvar den ett tag till om jag inte hade blivit av med den.

[Jens]
0

Jag köpte ett fodral från Hongkong och den är på väg så det ska bli intressant och se hur den känns. Återkommer om det. Intressant det där med att du skulle kunna ha den gamla kvar men där håller jag inte med. Finns så mkt som jag tycker är så mkt bättre men det finns en sak som stör mig och det är att jag tycker det är svårare att göra rent skärmen när man väl har kladdat ner den med fingeravtryck.

[kissidor]
0

Tja det beror väl på hur man använder den kanske, jag har ju en del andra alternativ också så det blir att jag använder var sak till det den är bäst på. Men självklart menar jag inte att jag skulle kunna byta tillbaks till den gamla lika gärna, det är ju en helt annan sak än att jag skulle ha kunnat ha kvar den ett tag till 🙂. sen var det ju ett tag sen jag använde den också, då blir det svårare att jämföra.

Ang hur mycket nättare och lättare den är, jag är lite kluven där faktiskt. Jag släpar ju inte omkring på den så mycket och framförallt sitter jag aldrig nånsin och håller i den som många tydligen gör. Det var på nåt sätt en skön tyngd och knubbighet i den gamla, en känsla av gedigenhet 😃

[Jens]
0

En sak som jag uppskattar med den nya är att den är så vansinnigt lätt. Att hålla den som med ett 'papper' och det fungerar utan att man blir trött. Det kunde jag inte göra med iPad 4 ;) Hur har det gått med massiv uppsättning av flikar i Safari?

[kissidor]
0

haha, har du verkligen läst mina inlägg jens 😃? svaren finns ju där 🙂. har inte hunnit hårdtesta webbläsaren pga angivna orsaker, och skulle aldrig nånsin få för mig nåt så onödigt som att hålla i en surfplatta 😉

[Jens]
0

… men andra kanske vill veta hur lätt den är ;)

[kissidor]
0

jo det är sant 🙂

[kissidor]
0

inbillar jag mig eller är batteritiden inte fullt lika grym som i min gamla tegelsten iPad 4? fortfarande utklassar den väl allt annat, inte minst standby hanteras ju väsentligt bättre i iOS än i android - men jag tycker definitivt jag får ladda  oftare nu. 

stöd för tredjeparts-tangenbord var ju väldigt efterlängtat av mig, men jag tycker tyvärr inte det funkar lika bra som i android. annars är jag självklart nöjd på det stora hela - iOS användargränssnitt faller ju som sagt inte mig i smaken men det är ju en grym platta som man självklart förlåter dess tillkortakommanden eftersom den ändå är världsbäst på det stora hela 🙂. fast jag skulle verkligen vilja att den var antingen större eller i widescreenformat - jag tittar jättemycket på film i mina plattor och då är ju inte 4:3 det bästa.

vi får väl se när iPad pro kommer i vår (antar jag), men jag är rädd att dess prislapp kommer att vara lite väl svårsmält. även om man kan köpa den kanske man tycker att de pengarna skulle komma till bättre nytta på annat vis. nu spekulerar jag i att den kanske kommer att kosta allra minst typ 10-12 loppor i sitt billigaste utförande, och då kan det ju diskuteras om det är värt det om man bara kommer att utnyttja skärmstorleken i sig och inga övriga ev speciella funktioner. ja vi får se exakt vad den här iPad pro som det ryktas om visar sig vara för nåt.

Niklas
0

Menar du att du tror att den enklaste iPad Pro kommer att kosta 5.000-7.000 mer än den billigaste iPad Air 2 (4.700 kronor)? Det har jag svårt att tro. Det blir ett alldeles för stort glapp mellan dem.

[kissidor]
0

jag tror inte att det bara kommer att vara en större iPad, men om det blir det (vilket ju är vad jag isf önskar) så blir det säkert en privathushållsvänligare prissättning på den 🙂. jag tänker mig att det kanske blir mer som en hybrid mellan en macbook och en iPad vilket det ju spekulerats en hel del i. men som sagt, det är inte det jag är intresserad av, jag vill bara ha en kvalitetsplatta med en riktigt fet fin skärm 🙂. men varför skulle de isf kalla den för iPad pro 🤔?

[kissidor]
0

tänkte på en annan grej som är lite speciell med air 2 - fast jag vet ju inte om det var så redan med air utan jag jämför ju med iPad 4. jag tänkte på hur det durrar i fingertopparna om man har ljudet på - jag höll på att flyga i taket första gången jag kände det och undrade vad sjutton det var som  hände 😃! har inte ljudet på så ofta, så jag har nog inte vant mig ännu - säger inte att det är ett fel eller ett problem, men nog känns det bra mysko alltid 🤔!

[Jens]
0

Jag har inte haft paddan i handen så mycket når man lyssnar på musik men däremot på små spel och då känns det i plattan men det är ju en upplevelse. Får prova med musik idag och testa. :)

Niklas
0

Är det när du rör skärmen som det "durrar"?

[kissidor]
0

ja precis, jag brukar ju spela hayday en hel del 😊, och då är det ju en bakgrundsmusik samtidigt som man petar på skärmen väldigt mycket - så då märks det väldigt väl om man har någorlunda volym på.  det är ju pga att den är så rackarns tunn som det blir sådär 🙂

[Jens]
0

Hayday Hehehe…. Jag lyssnade på musik och visst dörrar det i paddan mer än vad det gjorde på fyran men det tror jag beror på tunnheten.

[kissidor]
0

Det är inget fel med att vuxna människor spelar hayday 😉! Det är faktiskt en, eeeeehhhhh. …. värdefull träning i strategisk produktionsplanering, just det 🤓! 

Javisst måste det vara därför 🙂

[Jens]
0

Ja, jag vet fler vuxna som spelar spelet och det är verkligen beroendeframkallande så jag förstår att man inte kan låta bli. En gång i tiden spelade jag FarmVille och det var den första versionen och det var kul. Den senare versionen är för plottrig och tråkig tycker jag så jag fortsatte aldrig.

[kissidor]
1

Egentligen är det faktiskt så att även om barn tilltalas av hayday så suger de på att spela det 😃 - de är på tok för ostrukturerade 🙂

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.