Annons:
Etikettövrigt
Läst 1311 ggr
Niklas
2014-12-18 16:48

Lexikon

Sajtens Lexikon är en kunskapsdatabas som uppslagsord automatiskt länkas till från inlägg och artiklar. 

Om du till exempel skriver ett inlägg med rubriken "Lexikon" och bockar för rutan "Tillhör sajtens lexikon" kommer ordet "lexikon" i alla inlägg och artiklar att bli en länk till inlägget som beskriver vad Lexikon är. Om någon frågar vad sajtens Lexikon är kan du svara "Titta i sajtens lexikon". Då kommer ordet Lexikon att visas med en understrykning. Om man klickar på ordet öppnas inlägget "Lexikon" där förklaringen står.

Alla som skriver här på sajten kan bidra till sajtens Lexikon. Det enda som behövs är att du bockar för "Tillhör sajtens lexikon" innan du publicerar inlägget. 

Tänk på att bara använda ett eller två ord i rubriken på lexikon-texter. iOS, iPad, iTunes, Apple ID och Omstart är exempel på rubriker som kan vara bra. Hur man aktiverar iCloud är exempel på en mindre lämplig rubrik eftersom det kräver att någon skriver exakt så för att det ska bli en länk.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Blåtummen
2014-12-19 06:00
#1

Jag har tidigare delgett att jag är väldigt nöjd med Niklas insatser i denna site. Tycker att iFokus är så bra bara detta är en skäl till att börja med Apples plattor, trevligt bemötande och ni medlemmar bemöter oss "blåbär" med stort tålamod. Lexikon funktionen kan nog vara bra men än har jag inte greppat hur den fungerar men känner tillförsikt att hjälp finns att få. ☺️

Niklas
2014-12-19 10:56
#2

Jag kan ta din kommentar som exempel för att förklara lexikon-funktionen. Titta på första ordet i din sista mening, Lexikon, så ser du att det finns en svag understrykning på det. Det betyder att det är en länk till ett ord i sajtens Lexikon. Klickar du på den hamnar du på sidan som förklarar vad det betyder, det vill säga här. Likadant kommer det att bli med alla ord vi lägger i sajtens Lexikon. Skriver jag iOS blir det automatiskt en länk från det ordet till sidan där jag har beskrivit iOS. Finessen är alltså att lexikon-orden automatiskt blir länkar utan att skribenten behöver göra något. Blev det tydligare? Säg till annars så gör jag fler exempel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Blåtummen
2014-12-21 16:21
#3

Ser nu att det finns en Lexikon rubriken överst och det ser lovande, .

Upp till toppen
Annons: