iPad iFokus

iPad

Etikettövrigt
Läst 1536 ggr
Inaarah
2

Tankar kring iPadköp

Jag går nu i iPad-köpartankar. Har inte varit så intresserad tidigare då jag inte har tyckt att en iPad fyller någon funktion (har både iPhone och MacBook innan), men nu har jag ändå blivit sugen. Det känns som ett smidigt komplement, t.ex. för bildvisning. Dessutom tycker jag att den vore smidig att kunna läsa tidningen på, se på tv/serier/etc, skicka mejl ifrån och dylikt. Är ganska ofta på resande fot och då är det inte alltid jag plockar med mig datorn, men då brukar jag sakna att ha något annat än min iPhone… :) 

Dessvärre kan jag tycka att en ny iPad är i dyraste laget, med tanke på min studentekonomi. Har därför börjat fundera på alternativ, men jag är inte så hemma i iPaddjungeln och det är därför jag skriver här. 

Blir iPads lätt "slitna", på samma sätt som jag upplever att mina iPhones har blivit genom åren? Tänker då på bl.a. batteritid, snabbhet etc. Jag funderar nämligen på om det är ett alternativ att köpa en begagnad iPad. Annars har jag tänkt på att köpa någon av de äldre modellerna, typ iPad 2/3. Finns det några nackdelar med det? 

iPad Mini är tyvärr inget alternativ, då jag vill ha den skärmstorlek som övriga iPads har.

Tack på förhand! Övriga tankar eller synpunkter uppskattas givetvis också.

[Devya]
0

Det Finns ju faktiskt microsoft surface också. Du kan få det för en billig slant. Fick själv en sån i julklappoch den är jättebra.

Inaarah
0

#1: Absolut, har också tänkt på det. Men eftersom jag har både dator och telefon från Apple hade jag tyckt det varit smidigt att ha samma. Tack för tips ändå - ska kolla upp microsoft surface lite närmare!

[Jens]
0

Microsoft Surface är verkligen inte en billig platta om man tänker på en nyare sådan. Däremot så är ipads dyrare och jag skulle inte vilja se att du köper någon som är äldre än iPad 4.

Jag tycker dock du ska gå in på Android.ifokus.se och rådfråga dem om en bra surfplatta till ett bra pris. De är trots allt billigare och har bra prestanda.

[Jens]
0

#2 ser att du har skrivit om dator och telefon från apple och då passar det med en ipad. Det tycker jag absolut men dock inte äldre än iPad 4, får du tag i en iPad Air till bra penning så är det värt.

Niklas
0

#0: Visst åldras batteriet i iPad som alla andra batterier. Jag upplever dock att det är väldigt slitstarkt. Vi köpte en iPad av första generationen i början. Den använde jag hårt i ett år. Sen fick vår son den (snart fyra) och körde den ännu hårdare i tre år. Därefter fick mormor den och tycker att den fungerar utmärkt till det mesta. Vad jag upplever som det största problemet med äldre iPad-modeller är att de inte kan köra alla program, men om det inte gäller ett specifikt spel finns det ofta alternativa program som fungerar bra.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Inaarah
0

Tack för era svar!

#5: Det låter positivt att de ändå tycks vara slitstarka. Har hittat flera annonser på bl.a iPad Air som är inköpta under 2014 och säljs billigt i förhållande till nypris.

[Jens]
0

Ja, jag har dock aldrig klagat på batteritid på iPads. De är de bästa på marknaden när det gäller surfplattor.

[kissidor]
0

visst ska du välja en iPad då du redan har apple-produkter i övrigt - dels känner du dig förstås hemma redan från början och dels finns det ju samordningsfördelar. och jag håller också med om att batteritiden är i absolut toppklass, och det är mycket viktigt.

det kan nämnas att förutom en air 2 har jag bland annat en samsung note pro 12, vilket faktiskt av olika skäl är den jag föredrar att använda och tar fram först - men, jag kan inte ha endast den plattan för dess batteri tar slut så fort och tar så lång tid att ladda, att i praktiken är det iPaden jag använder säkert 75% av tiden! sambon övertog i höstas min iPad 4 som jag då haft i nästan 2 år och använt väldigt flitigt. jag hade ingen känsla av att batteritiden försämrades påtagligt under tiden jag hade den, och han är helt häpen över dess enorma batteritid. (däremot tycker jag nog att batteritiden inte känns fullt lika episk i min air 2, även om den fortfarande utklassar nästan alla andra plattor).

till den enklare användning du beskriver duger det förstås bra även med en äldre iPad, men som jens säger skulle jag dock verkligen inte rekommendera att köpa en äldre än iPad 4 iaf - med tanke på att du ska väl ändå ha den ett par år åtminstone. en air vore ju ännu mycket bättre för dig eftersom du ska ha den med dig på resa, det skiljer tillräckligt mycket i vikt för att du ska märka av det tydligt 🙂