iPad iFokus

iPad

Etikettappar
Läst 1546 ggr
Staffan
5

iPad till femåring

Jag har en iPad som jag tänkte ge till min grabb Jonathan i julklapp. Innan jag slår in presenten tänkte jag fylla den med nyttiga och roliga appar som man har användning av när man ska lära sig läsa, skriva och räkna.

Jonathan fyller fem år i februari och jag märker på honom att han nu ser poängen med att kunna läsa. Han frågar hela tiden vad det står på skyltar och annat. Ibland vill han också låna Word en stund för att skriva ner en berättelse. Det blir givetvis bara en lång radda med olika tecken men han kan sen läsa berättelsen för mig… :)

Tar också gärna emot några tips på trevliga och roliga spel.

Observera att det självklart inte behöver vara gratis-appar.

// Staffan

Niklas
1

Appen Att skriva sig till läsning tror jag att han kan gilla. När man skriver en bokstav ljudas den. När ett ord är färdigt läser den det. På det viset kan man prova olika bokstäver och ljud och kombinera ihop dem till ord eller rappakalja. Skriver han sitt namn hör han hur varje del låter.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

Börjar väl kanske att tipsa om mina egna appar. :)

ASL - Att skriva sig till läsning
Med ljudande tangentbord och talsyntes blir det ganska kul att skriva även om man inte kan. Man får en stark koppling mellan bokstavens utseende och dess ljud. Talsyntesen läser upp hela ordet vid skiljetecken. Det går också att rita och spara ut sitt verk till en PDF som man kan skriva ut, skicka till farfar eller liknande.

ASL Skrivbok
ASL Skrivbok har även den ljudande tangentbord och talsyntes, men påminner mer om en vanlig ordbehandlare. Man kan välja teckensnitt, lägga in bilder och foton i texten, exportera till PDF, med mera. 

Tiokompisar
Tiokompisar är de talpar vars summa blir 10, som 1+9, 2+8, etc. Att automatisera dessa är värdefullt för all huvudräkning. Den här appen gör det roligt att öva på dessa. De finns tre minispel, varav ett spelar man 2-4 spelare och de två andra spelar man själv.

Mvh // Johan

johan
1

Några andra favoriter är

• Letterschool
  • Toca Life: City
  • Hokus Pokus Alfons Åberg
  • Minecraft
  • My PlayHome (alla tre är bra)
  • Pettsons Uppfinningar
  • Lego Movie
  • Hoopa City
  • Heroki
  • Barnkanalen
  • Radioapan

Alla är reklamfria och utan in app purchases.

Mvh // Johan

Niklas
0

#3: Inventioneers är ett höjdarspel av samma gäng som gjorde Pettsson. Det är även samma idé men här kan du bygga egna banor också. Ville älskar det och sitter och bygger maskiner som kastar hamburgare och allt möjligt konstigt.

johan
0

#4: Ja, håller med. Jag var med och beta-testade den en del. Gillar ni den kommer ni förmodligen även gilla Amazing Alex.

Mvh // Johan

Niklas
0

#5: Tack för tipset! Har du testat DragonBox?

johan
0

Nej, men man kanske borde det. Meja gillar ekvationer. :)

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag har inte heller provat men det ska vara från fem år så jag tänkte att det kanske kan passa Ville snart. Fast frågan är hur mycket språk som behövs för det. Där är han ju svag.