Programmera spel för iPad med Codea
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du gillar programmering och vill lära dig att programmera Lua med iPad kan du titta på appen Codea. Det finns till och med ett spel i App Store som är utvecklat med Codea.
Codea kostar 75 kronor i App Store.
Precis i början av videon visas ett spel som jag spelade när jag var i tidiga tonåren. Trekanten som skjuter var enbart vit triangel och spelet utspelades i rymden och det kom meteorer som man var tvungen att skjuta sönder i bitar så man inte träffades och dog i kraschen. Flera hot var andra rymdskepp som liknade min egen men det var ju så att tekniken på den tiden inte var så bra. Spelet har jag letat efter i många år! Någon som vet vad den hette? Kanske finns det en nostalgispel utav denna på AppStore?
Hette det inte Asteroids eller något sånt? Jag minns det också. Jag har sett upphottade versioner av det i App Store.
Det följer med ett gäng exempelprojekt i Codea och Bit Invader, som de kallar det, är ett av dem. Fast i deras Version kan man bara styra i sidled. Det jag minns från 70-talet kunde man flytta sig runt på skärmen i.
Här finns det:
Spelet i sidled minns jag väl också och det var kul det med men det andra var roligare. Länken du gav mig är just spelet men tyvärr finns den inte på AppStore :( Tack för att du hittade den!
Titta på Asteroids HD.
Tror det är denna men jag behöver en joystick för skärm. Asteroids HD av Ivan Cerra https://itun.es/se/8AmAy.i
Det finns också som ett in app-köp till Atari's Greatest Hits.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det går att spela med fingrarna också.