iPad iFokus

iPad

Etikettappar
Läst 3626 ggr
Stephanie
2013-03-31 23:24
1

iPad-appar för studierna?

Själv har jag hämtat bland annat Notes Plus som jag har använt till anteckningar på föreläsningar. Tillsammans med en ipad-penna är det i stort sett oslagbart! Jag tycker att det blir jättebra anteckningar, det är skönt att kunna ångra och sudda som man vill etc. Det finns väl vissa saker jag är lite missnöjd med, till exempel färgerna man kan välja, men över lag är jag jättenöjd med den här appen.

Sen har jag också hämtat appen GoodReader för att läsa e-böcker på. Det finns fler appar som kan göra det här, men jag ville ha en där jag också kunde markera och skriva lätt. Samma sak här, jag är nöjd över lag, men det finns vissa saker jag hade velat ändra på. 

Notes Plus och GoodReader är de appar jag betalat för, men jag använder även Google Drive relativt mycket. Den är jättebra vid grupparbeten när vi är flera som behöver arbeta i samma dokument.

Vad använder ni er av för appar för att underlätta studierna? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Niklas
2013-04-01 08:30
1

Använder du Dropbox? Det borde vara ett perfekt verktyg när man vill dela filer mellan flera personer till exempel.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
2013-04-01 08:40
1

Jag använder Instapaper för att samla alla möjliga typer av läsning från nätet. Man kan använda bookmarklets i webbläsaren eller maila länkar till Instapaper. Då sparas texterna i appen så att man kan spara och sortera dem i mappar. Det synkas mellan iPad, iPhone och webben. En annan bra sak med Instapaper är att det rensar bort all reklam och formatering i texterna så att det är lätt att läsa utan distraktioner. Appen håller också reda på var jag senast slutade läsa varje text så att jag kommer tillbaks dit direkt. Jag använder Instapaper många gånger om dagen.

Niklas
2013-04-01 08:52
1

Readmill är min favorit-e-bokläsare. Den hanterar låneböcker också, vilket bara två appar i App Store gör och jag tycker bättre om Readmill än Bluefire Reader som är den andra.

DesK
2013-04-01 09:14
0

Niklas på vilket sätt är Readmill bättre än Bluefire Reader? Jag har Bluefire Reader och jag tycker att den är bra, men jag har inte testat Readmill än 😉

/Désirée

Niklas
2013-04-01 09:28
0

En app som DocScanner eller Scanner Pro är perfekt för all läsning som inte är digital. Jag skannar alla papper och får prydliga pdf-filer tillbaka. Jag använder det mest i iPhone, men även i iPad fungerar det bra.

Niklas
2013-04-01 09:32
0

#4: Jag tycker bättre om gränssnitt och utseende i Readmill.

DesK
2013-04-01 09:34
0

Okej, då ska jag testa den, tack för alla bra tips! 🙂

/Désirée

Stephanie
2013-04-01 10:15
0

#1 Oj, ja Dropbox används dagligen till många syften här! 

#2 Instapaper har jag inte tittat på alls, bara hört talas om. Det ska jag kolla upp närmare 🙂

#3 Jag har Bluefire reader också, och den fungerar bra när man bara ska läsa, men eftersom jag ville kunna markera och skriva i boken också så behövde jag hitta en annan app. Readmill har jag dock inte kollat på tror jag.

#5 Dom två har jag inte heller kollat på 😛

Niklas
2013-04-01 10:19
0

#8: I Readmill kan du markera text.

Stephanie
2013-04-01 10:36
0

#9 Jag såg det, fast jag ville ha lite mer möjligheter med färger, penna etc 🙂

Niklas
2013-04-01 10:37
0

Okej.

Stephanie
2013-04-01 10:48
0

Jag glömde ju kalendern för sjutton! 😮 Den är ju jätteviktig… Jag använder iPadens egna inbyggda, men är inte helt nöjd med den tyvärr. Har inte hittat någon annan jag tycker ser bättre ut heller. Har ni nåt bra förslag får ni gärna komma med det.

Niklas
2013-04-01 11:00
0

Jag har testat mängder av kalendrar och är inte heller helt nöjd med någon, men om du vet vad du är missnöjd med i den inbyggda kanske jag kan föreslå någon.

Just nu använder jag Agenda.

[kissidor]
2013-04-01 11:19
1

det man skulle vilja ha är ju en kontoneutral universalkalender som man kunde ha samma i alla sina enheter oavsett OS och som synkade allt åt båda håll. som det nu är kan man ju inte skriva in nåt i en inbyggd kalender för då syns det ju bara i den (och i andra enheter av samma tillverkare) . jag använder googles kalender, det funkar bäst med avseende på den saken tycker jag men sen finns det säkert bättre kalendrar med avseende på annat.

Stephanie
2013-04-01 11:21
1

#14 Jag har kopplat mitt gmail-konto till min ipad så min kalender synkas med både dator och telefon. 🙂

Niklas
2013-04-01 11:54
1

#14: Just det, gör som Stephanie föreslår så kan du Synka allt överallt.

Stephanie
2013-04-01 14:44
1

Fick jag inte skriva Appar för studierna? 😃

[kissidor]
2013-04-01 15:24
1

niklas #16, jamen så har jag ju också, men lägger jag in nåt nytt i iPadens inbyggda kalender så dyker ju inte det upp i google-kalendern utan bara tvärtom - är det nån inställning jag missat eller missförstår vi varann 🤔?

Niklas
2013-04-01 15:34
2

#17: Så här är det fler som kommer hit via Google. :-) #18: Det låter bara som om du inte lägger in det i en kalender som synkas över till Google. Välj din Googlekalender när du lägger upp händelsen i iPad.

[kissidor]
2013-04-01 15:38
1

hmm jaså är det så det går till, ja jag la bara in det jag - får kolla på det där när jag får tillbaks den från den lilla iPad-snattaren 🙂

Stephanie
2013-04-01 15:50
1

Ja, om man lägger in det i iPad-kalendern och inte i den kalendern som synkas så kommer det ju inte med nej 🙂 Men jag har valt min gmail-kalender som standardkalender i ipaden så då fungerar det ju att bara lägga in.

[kissidor]
2013-04-01 16:24
1

ok nu har jag sett att om jag scrollar ner så kan jag välja vilken av de synkade kalendrarna jag lägger det i, vilket är bra. men var sjutton väljer jag gmail-kalendern som standard 🤔?

Stephanie
2013-04-01 16:27
2

#22 Nu var det så länge sen jag gjorde det här, men du kan gå in under E-post, kontakter, kalendrar under Inställningar och välja Förvald kalender nästan längst ner.

[kissidor]
2013-04-01 17:27
2

men åååhh, att jag inte lär mig 😓😞! när jag inte hittade det där jag väntade mig att det skulle vara så slutade jag leta! det var likadant igår när vi skulle hyra skyfall på äppel-tv:n som jag köpte samtidigt som iPaden - vi fick ingen textning vilket väl iofs hade varit ok för mig (och för 9-åringen också påstod hon iaf🤔) men gick fetbort för sambon. hittade inte ett jota under "språk" - men under "ljud/video" låg det minsann, googlade jag mig till i lugn och ro när vi redan hade varit tvungna att välja nåt annat sätt att roa oss 😈.

nu är det som det ska med synkningen åt alla håll, tack stephanie och niklas 🙂

Niklas
2013-04-01 18:01
0

🙂