iPad iFokus

iPad

Etikettövrigt
Läst 5107 ggr
natha-mjau
5

Vad ingår när man köper iPad?

Vad ingår när man köper en ipad? Får man med tex sim kort & headset eller är det bara plattan isäg?

Var inne på att köpa en ipad 2 men ville inte teckna abonnemang.
Sedan så sa en inne på iphone iFokus att man kunde koppla upp ipaden till mobilinternet, och det tänkte ju inte jag på! så nu slutar det åt att kanske köpa en med endast wifi, är mest nyfiken på om jag måste skaffa eget simkort om det inte ingår.

Kan man använda ipaden utan simkort?

Någon som vet vad det kostar att beställa hem ett microsimkort från telia? Får man samma nr då som till mobilen?

Niklas
2

Man får iPad, laddningssladd för USB och Laddare med USB-uttag när man köper en iPad.

Det finns iPad med 3G och Wi-Fi och iPad med endast Wi-Fi. Till den med 3G måste du ha ett SIM-kort och abonnemang/kontantkort om du vill använda 3G. För att enbart använda Wi-Fi behöver du inget SIM-kort på någon av modellerna.

Det är bäst att fråga Telia vad som gäller för deras SIM-kort och abonnemang.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

natha-mjau
1

#1 okej tack!
kikade på deras hemsida att man kunde beställa microsim men det stod inget pris eller liknande utan bara 'beställ'.

Funderar på hur mycket internet jag bör ha.. Har tänkt att använda den till vanligt surf samt kika på viaplay.

[kissidor]
2

titta på film är det som drar iväg på dataanvändandet, särskilt förstås hd-film, det bör du undvika att göra när du inte är ansluten till hemma-wifit. jag som bor så att jag bara kan ha mobilt bredband får undvika det helt och hållet om jag inte ska slurpa upp hela familjens månadsranson bara med mitt filmtittande. vad är det man brukar säga, är det så mycket som en 3-4GB på bara en hd-långfilm? jag vet inte hur viaplay-appen funkar, om den har en inställningsmöjlighet så du kan välja lägre kvalitet på streamingen. kan det vara kanske typ 1-1,5GB för en hel långfilm då? rätta mig gärna den som har bättre koll på de här siffrorna. om du nu väljer att köpa en ren wifi-platta och koppla upp den mot telefonens hotspot så är ju inget sim-kort aktuellt. ska du ha en 3G-platta med abonnemang så blir ju det ett nytt abonnemang och då säger du ju bara till vilken sorts sim-kort du ska ha. byter man däremot enhet under samma abonnemang så att man behöver en ny sorts sim än man hade från början så kan det hända att man får betala för det, det beror på vilken operatör det är. jag var lite förvånad att man inte fick med något headset, de antar väl att man redan samlat på sig tillräckligt med sådana kanske :)

Niklas
2

#2: Tio gigabyte låter det som om du behöver som minst fast det beror förstås på hur mycket du använder den också. #3: Vi är 3-4 personer i familjen och brukar göra av med omkring 120 gigabyte per månad och då ser vi massor av film och TV också.

DesK
1

Vi är 3 personer och vi gör av med ungefär lika mycket som Niklas, så det funkar utmärkt med vårt mobila bredband 🙂 iPaden är mycket lätt att koppla upp med Wi-Fi 🙂

/Désirée

[kissidor]
1

vi är också 3 st och vårt bredbandsabonnemang tillåter 80GB per månad, vilket oftast räcker (har fått meddelande att vi gått över och måste köpa till nån enstaka gång), men då är det väl jag som gör av med det mesta av det. sambon tittar mest på vanlig tv, och som husets "teknikansvariga" är det jag som isf står för även de nedladdningar som kommer hela familjen tillgodo på ett eller annat sätt. men dottern kommer väl att öka på sin datatrafik allt mer för vart år som går gissar jag (hon är snart 10). 

på mobiltelefonen har jag 10GB, vilket är max jag kan ha med nuvarande operatör iaf. skönt att ha så att det räcker till att kunna titta på film eller ladda ner saker på lunchen när man är på jobbet, har stabil 4G-täckning där också så det är som gjort för det (vi har nåt så unikt som ett kontor utan trådlöst nätverk ifall ni undrar 🤔)

Stephanie
1

Jag har en ipad med endast wifi och jag klarar mig alldeles utmärkt med det. Jag använder den mest hemma och på universitetet och där finns det wifi över hela området. Om jag inte har tillgång till wifi så delar jag internet från telefonen istället 🙂 Hade verkligen inte behövt en 3G.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

natha-mjau
0

#6 vad har du för operatör?

Jag har telia, dubbelkollade så jag har 0,5 gb nu i månaden och på deras hemsida hittar jag bara att man kan köpa 1 gb + spotify för 999

Niklas
1

#8: När jag hade Telia ingick 10 gigabyte per månad. Ring och fråga vad de har.

[kissidor]
0

jag har telia natha-mjau, men jag har inte kontantkort utan abonnemang. men även då verkar det som att det mesta man kan nyteckna i skrivande stund är 6GB. det abonnemang jag sitter på har i sitt grundutförande 3GB men så gick det att öka ut tIll 10 GB som tillval. tror det mesta jag sett som går att teckna nu hos en operatör var 20GB, men det var inte billigt förstås! men med kontantkort är nog som du säger 1GB max, och då har jag för mig att iaf hos Telia är det väldigt klen hastighet också, gränsfall att det räcker till att titta på film

Emmyjane
0

Jag är helt oteknisk, om vi har bredband hemma är det samma som wifi?

[kissidor]
0

om ni har en trådlös router så är det det 🙂

Emmyjane
0

Vi har ice.net det är norskt bor där.

[kissidor]
0

ok emmyjane, fast vilken bredbandsoperatör ni har eller hur ni får in bredbandet i huset spelar ingen roll . utan det som det gäller är om ni sen har en sk router som skickar ut bredbandet trådlöst i ert hem, dvs delar ut ett sk wi-fi. eller sticker ni in en nätverkskabel i ett jack för alla era datorer? om ni inte delar ut ert bredband trådlöst idag borde ni nog överväga att skaffa er en router för att göra det, det är oerhört smidigt och användbart att ha ett trådlöst nätverk hemma 🙂

Emmyjane
0

Jo förlåt att jag glömde nämna det men det är trådlöst.

Jag funderar nu på att skaffa en platta med wifi så man slipper olika abonnemang man inte kan ta med över gränsen då jag korsar den ganska ofta.

Min Iphone har dött så jag avslutar det abonnemanget och har bara kontantkorts telefoner på båda sidorna av gränsen.