Funderingar kring iPad som "jobbdator"
Jag går i tankarna att köpa en iPad. Jag är fotograf och behöver en "jobbdator" som är smidig att ta med sig, kan hantera bildbehandlingsprogram och som jag kan använda för att skicka iväg bilder till kunder medan jag är ute och jobbar. Har tidigare haft en Dell Inspiron laptop till detta (som jag faktiskt vann här på iFokus för ett par år sedan 😃), men den börjar bli lite för långsam för min del och känns inte så smidig längre.
Det jag undrar är om en iPad skulle passa till detta ändamål? Är de "kraftfulla" nog? Vilken iPad isåfall?
Vad tror ni?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder min iPad på ungefär det viset. Välj rätt bildredigeringsprogram så kan du göra ganska mycket. Jag tycker att du ska gå till en Apple Store eller någon annan återförsäljare och be att få testa dem med ett bildbehandlingsprogram, exempelvis Photogene eller Photoshop Touch. Filmen nedan är rätt gammal. Programmet är uppdaterat sen dess, men komplettera med den här recensionen:
Photoforge är en annan app för bildredigering. Videon visar iPhone-versionen, men iPad-versionen är inte sämre.
Här är Filterstorm.
Snapseed använder jag varje dag. Här är en produktfilm men den visar ändå en del av vad man kan göra.
Tack Niklas! Det låter bra. Ska kika igenom dessa.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Det som är svårast, när det gäller bilder, är att klippa och klistra mellan olika bilder. Vanlig redigering är dock inga problem. För att få in bilderna i iPad kan du eventuellt behöva Apples Lightning-till-SD-kamerakortläsare.
Se till att välja en modell med retinaskärm. Det kommer du att uppskatta. 🙂
Mycket bra information, niklas !