iPad iFokus

iPad

Etikett: inställningar
Läst 3048 ggr
[kissidor]
0

Ofrivillig uppdatering av flikar i iPad

… ja detta har retat mig förut också men nu på morgonen då jag försökt skriva ett långt inlägg på en annan iFokus-sajt och hoppat till andra flikar för att hämta info och kopiera länkar så har det drivit mig bindgalen. två gånger nu har den fliken jag skriver i på eget bevåg uppdaterat sig så att det inlägg jag skrivit försvunnit. finns det nån inställning jag kan göra för att få bort denna exempellösa idiotfunktion?

[Jens]
1

Hmm, det låter som det är webbläsaren i sig som gör det och inte iPad?

[kissidor]
0

ja det är webbläsaren som gör det, både safari och chrome - fast safari oftare har jag fått för mig. vadå, gör det inte det för dig alltså?

[Jens]
0

Du menar om jag skriver till dig i denna ruta och går till en annan flik på att annat forum och skriver där och går tillbaka så försvinner det eller har uppdaterats? Så är svaret nej.

[kissidor]
0

men vad i all fridens dar gör min så då för 😳😡?

[Jens]
1

Jag vet inte kissidor. Måste vara jobbigt men jag har försökt att hitta något men kan inte finna någon inställning på Safari som skulle påverka det som jag kan se.

Niklas
0

#4: Gör den så oavsett hur länge eller kort du är borta från fliken?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[kissidor]
0

utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning på det så känns det ju som att risken ökar ju längre jag är borta från fliken

Niklas
0

Så det händer inte varje gång alltså? Jag brukar nämligen flytta information mellan olika webbsidor utan problem.

[kissidor]
0

nej precis, det är nog när jag varit borta och sökt på andra flikar ett hyfsat tag som det händer. jag pratar ju inte om timmar förstås, men säg kanske sisådär en kvart eller nåt?

en annan sak som också har med detta med att hoppa mellan inläggsskrivande och informationssökande att göra - jag har av nån anledning hittills aldrig lyckats kopiera en länkadress från safari till chrome, det är precis som att chrome inte tycker det finns nåt att klistra in då. har jag haft extrem otur med klumpiga tassar, eller är det så?

Niklas
0

Jag provade att kopiera en adress från Safari till Chrome i iPad och det var inga problem.

[kissidor]
0

nej det borde ju verkligen inte vara det. jag var säker på att jag inbillade mig först, men skumt nog så har jag som sagt vid upprepade försök hittills aldrig lyckats med just detta. men inom en och samma Webbläsare går det ju bra så jag fattar inte vilken konstig slump som skulle göra att jag trycker så olika just de gångerna 🤔. men jag får fortsätta försöka då.

Niklas
0

Har du tagit bort det som står i adressfältet i Chrome innan du klistrar in?

[kissidor]
0

det är inte där jag försöker klistra in det, utan i en inläggstext tex. dvs från adressfältet i safari, där ser det ut att gå bra att markera och kopiera - men sen hur jag än trycker och står i i inlägget i chrome så får jag aldrig fram möjligheten att klistra in 🤔. just när jag går från safari alltså, inte inom chrome. där går det bra - under förutsättning att fliken inte får för sig att uppdatera sig alltså 😈

Niklas
0

#13: Jag missuppfattade dig. Fast även det går bra för mig. Alltså att kopiera en adress från adressfältet i Safari och klistra in den i ett kommentarsfält på iFokus i Chrome.

Av ren nyfikenhet: Varför jobbar du så mellan Safari och Chrome? Är det bättre än att använda antingen eller?

[kissidor]
0

jo såklart det är, men det har bara blivit så ett antal gånger, för att jag börjat min sökning från en länk i ett mail tex - då blir det ju i safari jag hamnar helt enkelt.

Niklas
0

Aha, jag förstår.

[kissidor]
0

då har jag paddan uppe igen så ska vi se: 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta/IPADMD510KSA/ipad-med-retina-skarm-9-7-16gb-wi-fi-svart

jaha, nu gick det förstås hur bra som helst 😊. men jag kan försäkra att jag har tryckt och klickat som en galning på alla möjliga sätt förut utan att det har tagit. det konstigaste i mitt fall var ju att jag bara upplevde problemet just mellan safari och chrome, men det måste väl ändå vara så för både mig och desK att vi behövde öva på handlaget helt enkelt - tydligen så ska man peta till på ett något annorlunda sätt än vad man är van vid från ett konkurrerande OS

Niklas
0

Okej, om det är så enkelt som att det bara handlar om att få i rätt gest är det ju bra. 🙂

[kissidor]
0

ang det ofrivilliga flikuppdaterandet kan det också nämnas att jag vid flera tillfällen tom blivit utloggad från iFokus.

en annan sak som är ganska joxig när jag skriver inlägg, när jag zoomar på sidan för att bättre se vad jag skrivit och markera så får jag in annonser ÖVER själva inläggsrutan! jag hade tänkt betala för att bli av med reklamen, men jag har glömt bort det hela tiden nu när det inte längre är så enkelt att man sms:ar. jag funderade på varför jag inte hade det här problemet i mobilen men kom på att där har jag en allmän annonsblockering, så jag vet inte hur det skulle ha varit där annars. är det nån här som inte har iFokus minus eller vad det heter och har ni isf det här problemet?

[Jens]
1

Det där med handlaget tror jag behövs en träning på för jag (ursäkta) har sett en del även de som använder androidbaserade plattor klickar för hårt på skärmarna. Även på sina telefoner 😉

Kul att det löste sig för att kopiera en länk ifrån safari är egentligen hur lätt som helst om man vet hur man gör. Det krävs en tids lärning på alla saker och kissidor o DesK, snart kommer ni vara proffs på plattan! 😉

[kissidor]
0

jag tror knappast jag tryckte för hårt i första hand utan för länge, för som sagt på android är det ett sk "långtryck" (hur är det, används dessa alls i iOS?) som plockar fram den där menyn, och man provar ju alltid först på det vis man är van vid. jag vet vad du antyder med androider med mindre responsiv touch, jag känt på sådana och det är gräsligt - men den telefon jag har är inte en av dem. 

sen tryckte jag däremot på alla möjliga sätt, inklusive att mer eller mindre banka på plattan - det är ju liksom en instinktiv reaktion man har när nåt inte funkar att försöka med mer våld 😃. men ifall du missade det jens så låg ju och ligger fortfarande det mystiska i att jag aldrig nånsin hade minsta problem att utföra operationen inom en och samma Webbläsare - dvs från chrome till chrome resp från safari till safari. annars hade jag förstått mycket tidigare att jag helt enkelt inte gjorde riktigt rätt, men det måste ju då ha varit en märklig slump.

så man får väl förmoda att en iOS-användare hade känt sig lika klumpig på en android-enhet för att hen inte hade fått fram copy/paste-menyn 🙂. eller nej vänta förresten - en iOS-användare hade i vanlig ordning förutsatt att android-enheten var bara skräp - att funktionen inte fanns eller att enheten var trasig eftersom alla android-enheter alltid är trasiga 😇😉.

men nog om detta och åter till detta med de självuppdaterande flikarna som mitt bekymmer egentligen gällde - och som alltså uppdaterar sig så till den milda grad att de ibland slänger ut mig från min inloggning här 😓. ingen som vet nåt om detta? händer det bara mig, och kan nån isf gissa varför?

sen det där med annonserna som lägger sig ovanpå ska jag nog ställa en fråga om i egen tråd.

Niklas
0

#19: Jag har inte iFokus utan reklam och har inte råkat ut för det där att reklam hamnar över skrivrutan. #21: Jag har inte heller blivit ofrivilligt utloggad. Det har jag däremot sett rapporter om på Support iFokus.

DesK
0

Jens med din, dina medisars och Niklas hjälp är det både roligt och lätt att lära sig använda iPaden 🙂

Jag har inga problem med att jag blir ofrivilligt utloggad, ej heller några problem med reklam som lägger sig fel. Däremot är jag ännu inte riktigt klok på de olika gesterna och tryckningarna, men jag lär mig!

/Désirée

Niklas
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här filmen visar några av de grundläggande gesterna.

DesK
1

Tack! 🙂

/Désirée

[kissidor]
0

en iPad-tut för barn, perfekt för oss eller hur DesK :)? det som man lurar sig på är ju att det mesta funkar likadant, så när man stöter på nåt som inte gör det blir man alldeles ställd :).

[Jens]
1

Hahaha, det gläder mig verkligen DesK att du är nöjd med alla tips och idéer vi kommer med och det kommer flera men nu har det varit sjukt mycket att göra både på hemmaplan och på jobbet så mina tankar är långt ifrån sajten även om jag tittar in då och då för att svara på inlägg och så vidare.

Förvirringen är enorm när jag ska hjälpa en som har en androidbaserad platta eller telefon men efter jag har gått in i zen-läge så brukar det ordna sig för annars hade jag slängt ut dem. Haha!! Jag testade en Samsung-platta igår för en arbetskamrat hade köpt en sådan och ville att jag skulle ställa in den och göra så att hon förstod hur den funkade så hon sa på morgonen: - Här har du den så nu har du fram till lunch att lära dig den och sedan i eftermiddag så avsätter du en timme med mig så att du kan på ett pedagogiskt vis lära mig hur man använder den. Sånt händer ofta men det jag ville komma fram till var att plattan var överraskande bra! Bästa plattan jag har testat som med androidsystem! Krånglade inte alls någon gång.

[kissidor]
0

nu blir jag nyfiken Jens, eftersom jag själv fortfarande väntar på att den samsungplatta ska släppas som jag tror skulle kunna nå upp till mina krav 😄. vilken modell var detta då, som fann större nåd för dina ögon än du hade väntat dig 😉?

[Jens]
0

#28 Eh, jaa du. Var tvungen att kolla och eftersom den var så ny så skulle jag gissa på Galaxy tab 2, 10.1".

[kissidor]
1

tja om den inte hade nån penna så var det väl den. vet iofs flera som är helt nöjda med den, men jag är lite kräsen så jag väntar på nåt bättre innan jag köper en androidplatta till :). nexus 10 är nog den enda jag skulle tänka mig av de som är ute nu, men jag väntar lite till så jag är säker på att de fått till det riktigt. och som sagt, det ska inte förnekas att iPaden har vissa bekvämligheter som tex AirPlay och AirPrint på sitt pluskonto.