Köpråd önskas ang iPad
jag funderar ju av och till på att dottern också skulle få en iPad, hon använder nu min gamla androidplatta som egentligen rent prestationsmässigt är ganska ok så på så vis skulle man egentligen kunna tycka att en 9-åring får vara fullt nöjd med sin lott.
men det är ju så att några av play-apparna funkar inte i den plattan och om jag nu ändå betalar för de abonnemangen så kunde vi ju hellre kunna nyttja dem i två plattor. och nu när vi har upptäckt att det finns skylanders-spel för iPad så hamnar det också i vågskålen för att hon ska få en iPad - om inte annat för att jag ska få ha min ifred.
men samtidigt så när det nu ändå kan diskuteras hur pass helt nödvändig den här utgiften är så vill man ju ändå försöka hålla ner den så gott det går. så det jag velar om är väl om en 16GB wifi kan räcka eller om man bara är dumsnål då.
det jag isf har tänkt mig är då att dessutom skaffa ett lite mindre 4G-abonnemang med en sån där pocket wifi-router. vi band nyss om vårt mobila bredbandsabonnemang och fick hem en 4G-router från 3 igår, och det går som tåget trots att vi bor i skogen - jag är sjukt nöjd, så nöjd att jag kan tänka mig att betala för ett till (dock lite mindre) abonnemang för att ha ständig tillgång till dessa hastigheter.
199/mån skulle det kosta för 30GB/mån i maxfart inkl 4G pocket-routern - och isf skulle jag kunna ta bort den hundringen i tillägg jag har på mitt mobilabonnemang för att få det utökat från 3 till 10GB/mån. då tänker jag att jag kan ha pocket-routern med mig på dagarna, vi har den med oss när vi åker bort hela familjen, och dottern får ha den när jag och sambon åker bort själva och hon är hos farmor tex.
verkar det någorlunda vettigt öht, och verkar det troligt att 16GB kan räcka om man på det viset har säkerställt att man alltid har en bra wifi-åtkomst - vad tror ni?
Vi har bara haft iPad utan 3G. De är lite för stora att ha med sig överallt och då har inte 3G behövts. Om du köper en fickrouter spelar det inte så stor roll om ni tar med iPad när ni åker iväg för då har ni i alla fall eget nätverk.
Våra iPad har 16 GB lagringsutrymme och det har aldrig varit ett problem. iCloud, Dropbox och överföring av bilder och filmer till datorn gör att de aldrig behöver bli fulla. Det går att fylla 16, 32, 64 eller hur många GB som helst, men jag tycker det är bra att inte spara allt slentrianmässigt. Förr eller senare behöver man ändå rensa och då är det skönare att spara med eftertanke från början.
30 GB är inte mycket i månaden om du ska ha en platta med 16 GB för att sedan lagra en del på nätet. För det kostar ju även att föra över sakerna till nätet så det vore bättre om du ökade med plats i plattan redan från början.
16 GB kommer man väldigt långt på med en massa appar men stora spelappar som t ex Racing-spel ligger på 1 GB men det beror ju helt och hållet på vad det är för spel din dotter och du själv är intresserad av. Det kommer ju en dag då hon vill spela lite mer avancerade spel.
Kanske borde du överväga att öka till åtminstone 32 GB?
ja utan 3G är jag i stort sett helt på det klara med att jag ska ha - bättre då att få 4G-hastighet från routern ju, + att då kan abonnemanget nyttjas av fler enheter. men 16GB har jag varit lite fundersam om, så det var skönt att höra att du säger att ni aldrig nånsin behövt mer. jag tycker inte heller man behöver ha en massa jox sparat i sin telefon eller sin platta, men det jag bekymrade mig lite för var isf appar - barnen har aldrig varit i närheten av att fylla upp den med spelappar då? det finns ju spel idag som ligger på mer än 1GB
.
men iofs, då kan vi väl alltid byta så hon får ta min annars onödigt stora 128GB. jag tog så mycket som jag nu insett var helt överflödigt bara för att jag just inte visste nåt om iPad.
man har ju hört en massa om folk som sprängfyllt sina iPhones och så måste de in i iTunes för att Säkerhetskopiera och försöka rensa och så vet de inte hur man gör och är helt förtvivlade. men det handlar väl dels om att de inte lärt sig det de borde ha sett till att lära sig om sin telefon, och dels så är det ju inte alls samma problem nu när iCloud finns. men som sagt om detta visste jag inget när jag köpte den, så jag drämde till med det fetaste minnet som fanns bara för säkerhets skull
.
och så tänkte jag iofs även att man kanske skulle vilja köpa filmer från iTunes och ha dem sparade i plattan. men är det öht så det funkar, eller om jag köper en film - blir den då bara tillgänglig för att streamas när och hur många gånger jag vill
? och kan jag visa denna film via airplay över äppel-tv:n, eller kan den bara visa iTunesmaterial som hyrs direkt från äppel-tv? nu gick jag lite OT här från min ursprungliga fråga men det tillåter jag mig i min egen tråd, för det har dessutom fortfarande en viss koppling till hela beslutet
.
aha, där kom det in en annan åsikt under tiden som jag skrev. jens ev har du dock missförstått lite ang bredbandet? det handlar ju inte bara om 30GB i månaden - det är alltså bara det kompletterande bredbandet med pocket-routern som jag funderar på, sen har vi ju 100GB i månaden hemma.
men visst, 32GB är ju just det som jag har funderat på och egentligen skulle ha känt mig lite tryggare med, det är bara det att det skiljer retfullt mycket i pris proportionellt sett mellan just 16 och 32GB.
men vad det är för material egentligen som du tänker dig att man kan behöva skicka fram och tillbaks i så stora mängder
? det är det som jag egentligen har svårt att föreställa mig, så det är främst apparna som jag funderar på. precis som du säger, asphalt 7 tex ligger ju på en bra bit över 1GB - inte för att hon kältat efter just sådana spel men man vet ju inte hur det blir i framtiden.
Då är det precis som Niklas och jag har sagt hela tiden att 16 GB räcker gott och väl för det finns platser att lagra på nätet och dessutom får man chansen att lära sig att Säkerhetskopiera sina saker som du nämnde med iTunes 😉. Finns bra platser att lagra på nätet som t ex iCloud, Dropbox m.m.
Man spelar ju stort sett bara max två spel i taget (stora spel som är över 1 GB) och det är sällan man behöver ha igång fler i paddan så jag rekommenderar starkt 16 GB eftersom du inte har några problem med bredbandet för eventuella lagringar.
bra, nu när ni säger samma båda två så känner jag mig lugnad
- 16GB får det alltså bli - tack för hjälpen 🙂 !
#3: Min son har aldrig varit i närheten av att fylla sin med spel, men han är bara två år så det är mest jag som lägger in det jag tycker att han ska ha. Det är snarare jag som skulle ha fyllt min i så fall eftersom jag gillar bilspel. De kan ta uppemot ett par gigabyte i utrymme. Å andra sidan behöver jag inte ha flera installerade samtidigt heller.
Film kan lagras i iPad om man köper dem på det sättet. Vi använder bara strömmande tjänster, som Netflix, SVT Play och liknande, så det blir inget kvar när vi har tittat färdigt.
Du kan spela upp filmer från iPad i TV:n. Du kan också spela upp filmer från datorn i iPaden. Så gör vi. De ligger lagrade på en Mac mini och strömmas med Air Video till våra iPad. Då behöver vi inte lagra dem heller i iPad.