iPad iFokus

iPad

Etikett: inställningar
Läst 5531 ggr
[kissidor]
1

hur anpassa synkning mellan iOS-enheter?

nu har jag ju en iPad retina och en mini - och det var ju rasande smutt att den synkade över rubbet snabbt och elegant när jag loggade in med mitt apple-ID eftersom de båda är plattor och eftersom det är jag som kommer att vara huvudanvändaren av dem båda. men hur gör jag om jag vill ha nånting lite annorlunda på den ena? tex om jag vill ha en app på den ena men inte på den andra? en bakgrund på den ena men inte på den andra? 

föreställer mig att ni mer inpiskade iOS-användare har full koll på detta, för ni vill väl knappast ha det exakt lika på era iPhones som på era iPads.

[Jens]
2

Du kan styra allting via iTunes. Hittade en sida som förtydligar det lite mer: http://support.apple.com/kb/HT1386?viewlocale=sv_SE http://support.apple.com/kb/HT1296?viewlocale=sv_SE

[kissidor]
1

mja, jag vet inte om jag är blind men jag hittar inte svaren på min fråga där 🤔. snarare får jag intrycket att det inte går att detaljreglera utan att det är allt eller inget som gäller. vilket är ypperligt om det är "allt" man vill ha men mindre så om man hade velat ha några saker lika och några olika.

det jag tänker på är att om dottern nu ska få en iPad så får jag lov att skapa ett eget apple-ID åt henne för att hon ska slippa ha det precis som jag. nackdelen är ju då att då kommer man inte åt innehåll som är köpt på mitt konto från hennes platta och vice versa? eller går det på något sätt att dela köpt innehåll med en annan användare 🤔 - nä det kan jag väl aldrig tänka mig? det kan ju hända att man av olika saker vill lånbyta platta, bara som ett exempel kanske hon vill använda den men hennes sitter på laddning så hon vill låna min. 

hur är det med spelappar förresten, en del av dem iaf har väl en egen inloggning och ett eget moln sas, som inte har med apple-ID:t att göra - men finns det även spel i vilka ens framsteg endast sparas och synkas i iTunes/iCloud? isf är ju det också ett exempel på varför det skulle varit praktiskt om alla plattorna vore reggade på mitt apple-ID men hon ändå kunde ha det som hon ville i sin.

men ni har ju en massa iPads och en massa barn - så hur gör ni?

Niklas
2

#2: Jag gör så att jag använder ett Apple-ID för familjens alla köp-appar. På det viset behöver vi bara betala för dem en gång. Sen har varje person ett eget Apple-ID för synkning och backup till iCloud samt till Game Center. 

Varje person har sin egen iPhone och iPad så vi behöver egentligen inte bry oss om att alla ska kunna komma åt allt från alla enheter.

Det finns en inställning (Inställningar > iTunes och App Store) som gör att program och/eller böcker automatiskt hämtas när de köps på en annan enhet md samma Apple-ID.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[kissidor]
1

ah, tack niklas - det var svaret jag sökte 🙂! att man alltså kan Synka på ett apple-ID men sen ha ett annat för iTunes och appstore - då blir det ju precis som jag ville ha det.

Niklas
0

Okej. 🙂

[Jens]
1

Det menas ändå att alla har tillgång till apple-ID-köp-kontot om de vill handla något så om de vill ha en app så går de sedan med sin egen apple-id och synkar av det programmet sedan till sin enhet. Så fortfarande blir det att ha olika apple-IDn.

Själv har jag tre olika apple-ID där jag sätter kontroll på vilka appar och inte appar jag vill ha på de olika enheterna via iTunes.

[kissidor]
1

jo, men jag visste inte om man kunde ha olika Apple-ID för olika saker på samma enhet, det var därför jag frågade 🙂.

Niklas
2

Det kan vara värt att notera att om man använder olika Apple-ID för olika "köp" säkerhetskopieras förmodligen inte appar och deras innehåll om de tillhör ett annat Apple-ID än det som är anslutet till iCloud.

[kissidor]
1

nej det förutsätter jag, men jag kan ju hämta dem igen ganska enkelt i AppStore under "köpt", och det nöjer jag mig med 🙂

Niklas
0

Det data du eventuellt har skapat med dem följer inte med från App Store om det lagras i appen.

[kissidor]
0

jaså det var värre 😕. nåja, just nu är det skylanders som är på tapeten. iaf och dess innehåll sparas ju och synkas hos activision själva. man får väl hoppas det är motsvarande för många av de apel där det vore mest störigt att kastas tillbaka till ruta ett.