Vad är iPad bättre på än en PC?
Jag tycker bland annat att iPad är suverän till att: - Läsa på. - Se film på. - Justera bilder (kontrast, färgmättnad, skärpa och liknande). - Skriva längre texter (med externt tangentbord). - Göra animerade filmer och presentationer på. - Rita loggor och andra vektorbaserade bilder. Vilka saker tycker du det är bättre att göra med en iPad än med en traditionell PC (Mac, Windows, Linux …)?
Jag skulle säga justera bilder (kontrastkoll, skärpa m.m.)
Anteckna på föreläsningar! 🙂 Har man en stylus och en bra app så är det suveränt! Skriva på en dator går ju till viss del, men matte och fysik (vilket är det enda vi läser nu) är lite jobbigare att skriva. Med iPaden har jag alla anteckningar, alla papper, alla presentationer och så vidare med mig var jag än går 🙂

Mvh Stephanie 

#2: Antecknar du alltså med vanlig handstil eller har du ett program som konverterar till text?
#3 Nä, jag skriver som på papper men på ipaden. Använder Goodnotes (tidigare NotesPlus, men Goodnotes verkar lite bättre än så länge) och har både rena anteckningar till matten och anteckningar i föreläsarens powerpoints i fysiken. Funkar skitbra 🙂 Eftersom jag läser så mycket matte och fysik så är det ju svårt att skriva det i text. Det är ju mycket bilder och text på "sniskan" 😛

Mvh Stephanie 

Okej. Det finns en del appar för att skriva bland annat formler om det är det det handlar om.
https://itunes.apple.com/se/app/eq-editor-lite/id483810954?mt=8
Fast jag ska inte försöka laga något som inte är trasigt. 🙂
Ja, formler och så kan man säkert skriva snyggt, men som sagt, när hälften består utav bilder så är det svårare saker att "översätta" för ipaden. Men Goodnotes har formigenkänning, så jag får i alla fall snygga linjer, cirklar, fyrkanter etc. 😃

Mvh Stephanie 

Jag förstår. Jag tittade på Goodnotes nu och det ser snyggt ut. Bra att kunna läsa och anteckna på pdf-filer också.
Vilken stylus är din favorit?
Använder du aldrig kameran för att fotografera föreläsarens anteckningar i stället för att skriva själv?
#7 Nä, kameran är förmodligen för dålig för det. Jag sitter ju långt ifrån och inte ens mobilens kamera klarar det överdrivet bra. Dessutom så förstår man bättre om man skriver själv, och då dessutom kan lägga till egna kommentarer osv som förtydligar 🙂
Jag använder en targus stylus, det är dock den enda jag testat, så om det är en favorit eller inte vet jag inte 😃

Mvh Stephanie 

Okej.
Det är sant, det fastnar på ett helt annat sätt när man antecknar. Jag tror inte ens jag alltid läste mina högskoleanteckningar efteråt, det räckte ofta långt med att man hade bearbetat det lite i hjärnan medans man formulerade sina anteckningar. Jag tycker helt enkelt att bekvämligheten är så mycket större med en surfplatta, det låter banalt men det är ju ganska viktigt i långa loppet att man kan sitta med den och hantera den på ett sätt som inte tröttar och belastar kroppen som det lätt gör vid skrivbordet.
Att använda penna är förbi och jag sitter och skriver på tangentbord när jag följer t ex en föreläsning eller är vid ett möte. Det är snabbare än pennan. Jag provade goodnotes och blev mäkta imponerad men samtidigt så är jag 'gammal' för att skriva med penna men däremot så skulle illustrationer , pekverktyg vara mycket enklare med goodnotes. Kan man använda ipad och låta den köras via en projektor? Jag har inte tänkt så långt för det skulle underlätta för mig i en del av mitt arbete när det ska redovisas saker. Tänker så här: Jag har ett dokument som jag har gjort i pages och diskuterar om detta och vill understryka något viktigare och tar t ex en styluspenna och markerar extra via en projektor. Är det möjligt? Idag är det word, windows som gäller på jobbet. Kan man ta ett bättre kliv in i framtiden ;) Fast idag kan jag inte markera något eller nåt sånt utan det blir pekpinne. Vi var väldigt nära att köpa en digital whiteboard men såg lite begränsningar i det och för tok för mycket teknik att lära in och det hade jag inte tid med när det begav sig och det var för cirka 6 år sen. Oj, nu hoppade jag utanför ämnet i fråga ;)
Nu har jag ingen iPad men jag har faktiskt hållt på med en ! Här är saker som jag tycker är bättre än på PC:
-Spela. Jag tycker att det är lättare att peta på skärmen när man spelar spel. Dock kan ju iPad inte spela allt som en dator kan, men det finns ett på iPad som min dator inte klarar av haha😃 (Nu låter jag som en spelnörd men det är jag inte!😊….)
-Titta på videos, på youtube tillexempel. Enklare och smidigare att sitta i soffan med. Batteriet håller dessutom längre än en dator, så man behöver inte springa efter en Laddare mitt i en film. :D
-Rita. Det är svårt att rita på paint i en dator tycker jag
-Det är roligare att surfa på en iPad! (Kanske inte går lika snabbt men….)🙂
#11: Du skriver att du använder Pages. Finns det någon särskild anledning till att du använder det i stället för exempelvis Keynote som är gjort för presentationer?
Lathet? haha. Jag har inte satt in i det i det stressiga miljön jag är i. Hade jag bara fått lite ro så skulle jag kunna ha viljan att lära mig mer om programmet istället för t ex powerpoint.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ha ha, okej. Jag gillar Keynote väldigt mycket. Det går att använda till alla möjliga saker. Här är till exempel en film jag gjorde för några år sen.
jag läste också mycket matte på min tid, ja nästan bara matte egentligen, med olika tillämpningar. Och som Stephanie säger så är det ju inte bara skriva man behöver göra utan även rita. Tror säkert att det finns appar som hanterar alla matematiska symboler, men misstänker ändå att man måste skifta mellan symbol- och texttangentbordet på ett sätt som antagligen gör det mindre smidigt än att anteckna för hand. Och som sagt sen räcker det ändå inte med det utan det är figurer/bilder som är mycket väsentliga också. Förrrsten jag tror inte pennans tid är förbi trots allt. Samsungs note-serie förbluffade ju hela världen med sin framgång. Nu får jag iofs erkänna att jag själv använder pennan i min note 2 ytterst blygsamt, och köpte den snarast för att jag ville ha en högpresterande telefon med en stor skärm, men tydligen är det många som verkligen älskar pennan också och använder den mycket