Problem vid avbruten appuppdatering i iPad
det finns en sak som jag nu har observerat i alla våra tre iPads och som jag retar mig lite på och undrar om det verkligen ska behöva vara sådär. vi har ju bara möjlighet att ha mobilt bredband som vi bor, och det är ju inte helt stabilt. så ibland händer det ju att det dippar mitt under en appuppdatering, och då har jag märkt att jag kan inte få uppdateringen att slutföras när anslutningen är frisk igen med mindre än att jag måste avinstallera appen och installera den igen. detta trots att jag helt stängt av enheten i fråga, det är som att den fastnar i det där. men nog måste det väl finnas ett smidigare sätt än att helt avinstallera dem?
Kan du inte bara peka på ikonen och få den att fortsätta där den avbröts?
Niklas nej det är ju det jag inte kan, den bara står kvar i det läget där den säger att den installerar och bara snurrar utan att det händer nåt. Trots att jag tom helt stängt av plattan som sagt. Jens det är möjligt att det skulle funka, vem vet - men då känns det som att jag lika gärna kan köra av- och återinstallation
nej det är bara så det är med mobilt bredband, det är inget konstigt med det. vi kan tvärtom vara glada att det är så hyfsat som det är. adsl:en som vi hade förut var ännu värre.
det mobila stickan är en värld i sig! Det finns många sätt att ställa in det på ett bra sätt. Tro mig för jag har blivit överraskad många gånger när jag har hjälpt andra med det.
vad tänker du på då Jens, vad skulle det vara för inställningar och vad är det för sticka du nämner? menar du en usb-modemsticka eller? för det är inte det vi har i såfall, utan en betydligt bättre modem-router med externa antenner. sen menar jag inte och har heller aldrig sagt att vårt mobila bredband är oerhört instabilt, det är bara precis så instabilt som det är ett välkänt faktum att alla mobila bredband självklart är jämfört med en fast fiberlina. det rör sig ju ändå om en signal som färdas genom luften detta, det säger ju sig självt att den utsätts för betydligt mer störningar än en som går genom en tryggt nedgrävd kabel.
så mitt problem är inte med vårt bredband som jag till fullo accepterar att det är så bra som det går att få när man bor som vi gör, utan bara precis som jag skrev i min fråga att jag undrar om det verkligen inte finns ett enklare sätt att få en avbruten appuppdatering att återupptas. men visst, självklart är jag intresserad om du har något tips och trix som skulle förbättra mottagningen ytterligare, men om du säger att det går att få det så stabilt att det aldrig någonsin kommer att dippa så måste jag tyvärr säga att jag tror dig inte 😉
Okej, lite missuppfattning från min sida för jag trodde det handlade om usb-sticka men samtidigt så förstår jag inte att ditt mobila system droppar ändå för det låter som på dig att det gör det ganska så ofta vilket för mig skulle vara mycket irriterande! 🤐
Eller kan det vara så att signalen till och från enheterna inte funkar till fullo? Jag vet ju inte hur ni bor eller var ni har er router gentemot var ni sitter med era enheter. Behövs det en förstärkare tro?
Själv har jag adsl och vårt hus är en och en halv plan och när jag sitter på övervåningen så är signalen bedrövlig och det har jag åtgärdat sen 2-3 år tillbaks genom en förstärkare (homeplug). Om du inte vet så fungerar det så att man sätter en sändare i elkontakten och sedan sätter man extraförstärkaren i mitt fall i en elkontakt på ovanvåningen och då förs signalen via elen och då får man förstärkning av signalen till hela övervåningen.
Ska berätta att jag trodde aldrig det skulle fungera med tanke på att vårt hus är mycket gammalt men tji där fick jag! Funkar kanon!
Nu var det vilda gissningar 😉
vårt hus är bara i ett plan, och där jag sitter och skriver nu är jag som längst från routern och då märker man att signalen blir svagare och jag tittar inte gärna på hd-film härinne, men ville jag prompt göra det så skulle jag sätta in en sådan manick som du nämner. vi har något liknande till vår parabolbox (som anmärkningsvärt nog inte har inbyggt wifi), dvs det utnyttjar elledningen på samma sätt för att transportera signalen men däremot så har vi då sen nätkabel från det andra uttaget till boxen. men det är ju stor skillnad på att signalen är svagare och att bredbandet dippar. vilket jag som sagt försökt klargöra i flera inlägg nu att det inte gör onormalt ofta, och jag vet inte heller vad i all världen det kan tänkas vara jag skrivit som fått dig att tro det. men som sagt ett mobilt bredband som aldrig dippar det finns helt enkelt inte.
Okej, jag har förstått det nu men jag tycker ändå det är märkligt att du får uppleva att nedladdning lägger av men det kanske inte är så ovanligt som man tror men jag har dock aldrig upplevt det och har ett simpelt adsl-modem med lägsta möjliga hastighet eftersom jag bor i urskogen 😉
ett utmärkt tips 🙂.
Edit: ovanstående gällde en länk som ursprungligen låg i Jens inlägg ovan till en sådan förstärkare som han pratar om.
gällande det som står där nu kan jag säga som jag i och för sig redan nämnt att vi har det otroligt mycket stabilare och bättre nu än när vi körde adsl. den kopplade ner flera gånger i timmen. här är nämligen gamla luftledningar på telen, och Telia har inte varit intresserade av att rusta dem och det kan man ju förstå eftersom det idag finns bättre alternativ. lustigt nog tillhandahåller ju dock Telia själva det sämsta alternativet för mobilt bredband.
kanske ska säga det också Jens att vi har ju själva testat både Telia och 3 och de uppför sig ju i princip lika men 3 är alltså bättre här. hos grannar har vi och de själva kunnat konstatera detsamma för tele2 och telenor. vi har alltså koll på alla större mobila bredbandsoperatörer och är tämligen väl underrättade om vad man kan begära av ett mobilt bredband 🙂
men vaf… det stod ju nåt helt annat i ditt inlägg nyss 😮🤔. och det var det jag svarade på 🙂
#11 och #12
Haha, ja jag ångrade mig för jag trodde du inte var intresserad av det så jag tog bort det men här kommer det igen så alla vet vad du svarade på ;)
Det är denna jag har i huset för att få bättre signal:
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline_homeplug/d-link-dhp-w307av/155166.4077/
Vi har enbart mobilt bredband hemma. En normal dag uppdaterar jag tre till tio appar. Hittills kan jag inte minnas att någon uppdatering har fastnat under de år vi har haft det så. Var får man tag på en "homeplug"?
Homeplug finns nästan överallt. Däremot så finns det många olika varianter men den ovan är vad jag har i huset och är väldigt nöjd med den för den förstärker verkligen signalen. Vet ej om det är den bästa ute i marknaden. Kanske skulle jag kolla lite om vad som är bra eller dåligt?
Tack! 🙂
nu blev det lite rörigt 😃. för nu har jag dessutom uppdaterat mitt inlägg #11. nåja, vi är väl tillbaks på spåret så småningom 🙂
Hehehe!