iPad iFokus

iPad

Etikett: tips
Läst 3292 ggr
Niklas
2

Vilka kortkommandon använder du i iPad?

Under Inställningar > Allmänt > Tangentbord > Kortkommandon kan du lägga in förkortningar som halvautomatiskt ersätts av längre ord och fraser. Om jag exempelvis skriver "ifokus" föreslår den "iFokus", eller om jag skriver "xvh" föreslår den "Vänliga hälsningar, Niklas".

Jag har kortkommandon för allt från e-postadresser och hälsningsfraser, till smileys (🙂) och webbadresser till artiklar jag ofta hänvisar till. Det spar mycket tid.

Vilka kortkommandon använder du i iPad?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Jens]
0

mkt = mycket

ngn = någon

ngt = något

pga = på grund av

De ovan är för just iFokus på grund av att det finns de som har talhjälp här på olika forum och det låter konstigt för dom med förkortningar.

kag = jag (har för vanan att skriva kag hela tiden på telefonen och det ska stå jag och jag lär mig aldrig att träffa rätt) 😉

Niklas
0

Det var ganska korta fraser. Har du inga långa?

[Jens]
0

Haha, näe.. =))

Niklas
1

Det är ju där de stora vinsterna finns. :-)

[Jens]
0

Kan det bero på fantasin är lite mindre hos mig tro ;)

[Jens]
0

Hur gick det med fler rader? Kan man göra det?

Niklas
0

#6: Nix, jag hittade aldrig något sätt.

[kissidor]
1

har inte fått tummen ur och gjort det än, men jag ska lätt lägga in mina mailadresser isf. det funkar inte endast i safari då alltså?

[Jens]
1

Näe, kortkommandon styrs inte utifrån Webbläsare utan kortkommandon används till alla lägen såsom anteckningar, pages, webbsidor, sms m.m.

[kissidor]
1

det var inte riktigt så jag menade iofs, utan att det ju inte är helt ovanligt att tillverkare lägger in fiffiga funktioner som funkar bara med deras egna appar och inte med tredjepartsappar. men det är ju bra då att det funkar överallt, ska ta mig en stund att fixa några nu 🙂

Niklas
1

#10: Säg till om du kommer på några nya bra.

[kissidor]
1

det ska jag göra i såfall 🙂. hittills har jag i alla fall hunnit konstatera att det är väldigt smidigt att ha sin mailadress som kortkommando. och att jag bara i det här inlägget sparat en massa tryck genom att bara skriva isf och iaf 😃

Niklas
1

Vad bra. Har du gjort någon för 🙂 då?

[kissidor]
1

nej nu när jag har fått bort annonserna funkar det bra att använda skrivbordsversion så då behövs det inte 🙂. men ingen dum idé annars!

Niklas
0

För mig betyder kortkommandona att jag kan använda Safari och där går det inte att använda skrivbordsversionen.

[kissidor]
0

okido, jag skriver detta i dolphin som jag än så länge är ganska nöjd med 🙂

sasha_setter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är dem jag har, vissa som iPad aldrig vill ge med att dem är rätt andra för att jag stavar fel och några som jag inte orkar skriva.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Jens]
1

Lite intressant ändå men jag måste fråga varför du ersätter japp med japp, jepp med jepp, jupp med jupp och Mine med Mine? De fyller ju ingen funktion. Det jag skulle ha nytta av är i så fall vrf. Tack för att du visade listan!

sasha_setter
2

#18 det är för att den föreslår annat så att AutoCorrect skriver fel. Om man skriver fort då så ser man inte det och då blir allt väldigt fel ;)

[Jens]
1

Det var verkligen smart! Ska tänka på det när jag råkar ut för något sånt i framtiden och det gör jag säkerligen men har inte tänkt ett steg längre som du har gjort! 😉

sasha_setter
0

#20 ;)