iPad iFokus

iPad

Etikettövrigt
Läst 3063 ggr
PotatoEcho
2013-05-21 14:36
1

Ipad 4

Hej, jag funderar på att köpa mig en ipad 4. Men jag har några saker jag undrar över. 

Jag tänker köpa en med wifi anslutning. Har läst att man kan genom mobilen ta mobilens internet och använda på surfplattan. Men jag undrar om detta går att göra ifrån en Sony xperia go. Alltså en andriod? Och hur gör man isåfall? :)

[kissidor]
2013-05-21 14:56
3

klart det gör emelze Glad

gå in under inställningar, gruppen trådlöst och nätverk/internetdelning och hotspot och aktivera hotspoten och konfigurera den med lösenord, vilka som får ansluta etc. 

tänk dock på att du säkert kommer att vilja göra mer datatrafikkrävande saker med din iPad än med telefonen, kolla på film och sånt och kanske även surfa mer, så sitter du med bara 0,5GB datatrafik i månaden på ditt telefonabonnemang kanske du bör uppgradera det.

PotatoEcho
2013-05-21 16:35
1

Okej va bra! Var inte säker på om det gick från apple till andriod! 

Jasså är det hotspot man ska ha, använde den en gång och det var riktigt dyrt när jag använde den på mobilen.. 

Ja det är ju se på film jag har tänkt mig att göra mestadels på ipaden. Men det borde väl ändå bli billigare att köpa en med wifi och koppla från mobilen än att lägga ut 1000 kr extra för 3g.. eller? 🙂

[Jens]
2013-05-21 16:56
1

En fråga mellan er konversation. Har du inte trådlöst internet hemma? Eller är det bara mobiltelefon du har tillgång till att komma ut på internet?

PotatoEcho
2013-05-21 17:01
1

Jag har trådlöst hemma. Men det jag tänkt använda 3g till är ifall jag t.ex. åker bil eller är långt ifrån något wifi nätverk :)

[Jens]
2013-05-21 17:03
1

Då funkar det bra med din mobil och oftast så har du en viss mängd i ditt abonnemang. Jag har t ex 5 GB/månad att använda så det känns bra för att surfa med när man är ute och reser.

Niklas
2013-05-21 17:05
1

#4: Tänk på att du är rätt beroende av bra nät om du ska se filmer via mobiltelefonen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[kissidor]
2013-05-21 17:24
1

Emelze "riktigt dyrt när du använde det på mobilen", hur menar du då? menar du att du inte har någon datatrafik alls i ditt abonnemang så det debiterades på svindyr löpande taxa eller vad?

jag hade 10GB/mån med 4G-hastighet i min telefon förut och försörjde iPaden med, men nu har jag skaffat en liten pocket router istället för att kunna vara mer flexibel, och då gick jag tillbaka till 3 GB/mån på telefonabonnemanget. hursomhelst så bör du nog ha nånstans i storleksordningen 5GB/mån i alla fall om du ska ha med dig iPaden någorlunda ofta när du är hemifrån, åtminstone om du vill titta på film. men visst blir det billigare att koppla upp den mot telefonen, det är ju inte bara själva plattan i sig som kostar mer om du ska ha en som tar sim-kort, utan sen måste du ju då ha ett separat abonnemang också vilket är dyrare än att lägga till datatrafiksmängd på ett abonnemang du redan har.

sen som Niklas säger bör du ha hyfsad hastighet om det ska vara nån mening också.

Niklas
2013-05-21 18:36
1

#7: Även 5 gigabyte per månad kan bli lite om hon ska se film. Fast det beror förstås på hur mycket film. Det gäller att välja en operatör som har 10 gigabyte om 5 skulle visa sig inte räcka.

[kissidor]
2013-05-21 18:49
1

ja det beror naturligtvis helt och hållet på hur mycket emelze tänker titta på film när hon är hemifrån 🙂. ca 5GB räckte oftast för mig som ändå bara hann titta en liten stund på lunchen, men tex en dag när dottern var lite för krasslig för skolan men jag hade viktiga möten jag inte kunde missa så fick hon följa med mig till jobbet och då gick det ju en 6GB bara den dan för att hon skulle hålla sig någorlunda sysselsatt😃

Niklas
2013-05-21 18:58
0

🙂

PotatoEcho
2013-05-22 21:41
1

#7 Jo jag har surf i telefonen, men jag hade precis fått en ny telefon då och kopplade upp mig på hotspot.. Var inne en 10 minuter och det hade dragit runt 50 kr. 

Tack för era svar! 

Jag har inte tänkt använda den särskilt mycket när jag inte är hemma. Kanske ifall jag sitter och åker bil,buss, tåg eller nått. Men inte särskilt ofta. Jag har enbart 0.5 gb i telefonen tror jag. Men jag tror ändå jag kör på en wifi platta :) 

Jag får kolla lite på hur mycket det kostar att köpa till extra surf till mobilen!

[kissidor]
2013-05-23 06:27
0

jag förstår ändå inte vad du menar hände den gången, vilken telefon som var ansluten till vilken hotspot som delades ut från vilket abonnemang eftersom det kunde bli en sådan kostnad 🤔. men hursomhelst, ja kolla med din operatör hur ditt abonnemang ser ut och hur det kan utökas 🙂.

PotatoEcho
2013-05-23 18:36
1

Jag har ingen aning, hade en genväg på mobilen. Aktiverade bara hotspoten och gick sedan när jag var klar in för att kolla om det hade dragit pengar eller inte, och det hade det minsan gjort! 😡

Jag tror jag gör så att jag köper en wifi platta, och utökar det internet jag har i telefonen vid tillfällen jag behöver! Men det är hur jag tänker nu, får se hur det blir i slutändan 🙂