Internetproblem med iPad
Nu kommer jag inte alls ut på nätet med min iPad. Jag har testat att starta om själva iPaden och starta om internet men varken eller hjälper. I iPaden står att den har wi-fi igång, men ingen websida går att nå. Routern ser ut som vanligt och jag kommer ut via den med min stationära dator. Vad kan jag göra för att åtgärda problemet? (Tittade på film och surfade utan problem igår kväll)
/Désirée
exakt det där har jag också råkat ut för, och det hjälpte att starta om och resetta routern. du kan ju kolla hur det funkar att surfa på telefonen på wifi också, går det inte heller så är det ju säkert routern i ditt fall också
Alla övriga trådlösa enheter funkar problemfritt 🤔 Det hjälpte inte att starta om routern, men nu stängde jag av alla Appar och Webbläsare och nu kommer jag ut på nätet med paddan igen 🤔
/Désirée
#2: Jag brukar stänga alla appar innan jag startar om. Det löser många problem. Startade du om den eller löste det sig redan när du hade stängt dem?
Jag startade först om den flera gånger, utan önskat resultat, men sen stängde jag av alla Appar och startade bara Chrome och nu funkar det 😃
/Désirée
Men va bra! Hade ingen aning om att appar kan ställa till problem men nu vet jag, bra tips där av Niklas! 😉
Webbläsare kan hänga sig. Jag har också råkat ut för det någon gång. Ibland räcker det att stänga fliken som krånglar, ibland måste hela webbläsaren startas om.
Tack för tipset, Niklas! 🌺 Nu gäller det att komma ihåg detta ifall det skulle krångla någon fler gång 🙂
/Désirée
Eller också kommer du hit och frågar. 🙂
Ja det gör jag, även med andra frågor 🙂 En trevlig bieffekt av detta är att nu blev internet ruskigt snabbt 😃
/Désirée
Jag undrar en sak till! När jag lämnar paddan för några timmar och sedan kommer tillbaka så har den tappat kontakt med internet. Detta avhjälper jag i och för sig enkelt genom att stänga av och slå på Wi-fi, men jag undrar i alla fall varför det är så?
/Désirée
Så ska det inte behöva vara. Kan det vara något med routern? Att den kopplar ifrån inaktiva användare eller så?
Nej det tror jag inte, eftersom routern aldrig har kopplat ifrån någon av våra andra datorer och telefoner.
/Désirée
Du kan prova två saker: 1. Har du kopplat upp din iPad på flera nätverk som t ex hos dina vänner så ta bort alla nätverksuppkopplingar och koppla upp dig endast på din egen router. Alltså logga ur och ta bort allting och logga in på din egen. 2. Det andra är att du kan prova att återställa nätverksinställningarna och det gör du genom att gå till Inställningar > Allmänt > Återställ > Återställ nätverksinställ. Det är vilda gissningar nu =)
Tack för tipsen Jens, nummer ett har jag redan gjort, men nummer två ska jag strax fixa 🙂
/Désirée
Hur gick det?
Vi får se, jag gjorde det igår, men har inte umgåtts med paddan sedan imorse. Då efter nattens vila hoppade han igång av sig själv i alla fall 🙂
/Désirée
#16 Jag tror det är en 'hon' för hon är så besvärlig! ;)
Ha ha ha 😃 Nej det är nog en "han" för han är ju så knepig 😉
/Désirée
#18 Hehehe! ;))
Det verkar som att det hjälpte att återställa nätverksinställningarna 🙂
/Désirée
#20 Håller tummarna!! :)